De flesta verkar vara hysteriskt rädda för att få sladd, men den går att häva. Låt oss istället anta att ett litet barn springer ut framför bilen. Vad är det första du gör, jo, du tvärnitar. och vilka hjul har mest bromsverkan? Alternativt väjer du undan, och vilka hjul styr? Så för min del ska självklart bästa däcken sitta fram. Själv har jag kört bil i 60 år, och så vitt jag kan påminna mig har jag fått vattenplaning en gång, och är man uppmärksam så ser man vattensamlingar i tid och kan sakta ner. Att häva en sladd var vardag i mitt tidiga bilägande. Moderna bilar är ju så jäkla bra att man får vara ganska vårdslös om man ska få sladd
Ogrundat tyckande.
Johnson, Hadley m.fl (1997, s 83) kommer fram till att den förlorade bromsverkan i ditt exempel är försumbar. Däremot finner de en kraftigt ökad risk för att bakänden släpper. Du löper, helt i onödan, fem gånger högre risk att tappa bakänden, vilket gör att du kanske kör på cyklisten på vägrenen eller far ut i mötande körfält. Visst, 78-åriga du häver sladden, men vore det inte bättre att inte få sladd från första början?
Styrverkan (väjningssituation) påverkas inte heller av bästa däcken bak (s 30 samma rapport).