Start > Körkortsforum > Varför ska däcken med bäst väg…

Varför ska däcken med bäst väggrepp vara monterade baktill?

Doktorand 2015-04-29 17:41 ! Citera #
larskarlsson43
Har kört bil varje dag i 50 år och tycker det är ett djävla trams, däcken ska naturligtvis vara fram!!!!!


Men hallå, kan vi sluta med detta macho ”höhö jag har haft körkort i 120 år och kan minsann hantera en bakvagnssladd höhö”. Handlar inte BARA om förmågan att häva bakvagnssladd, andra faktorer och fysiklagar spelar in.


”Bästa däcken bak”
-Transportstyrelsen

”Bästa däcken bak”
-Polisen

”Om man är tvungen att välja placering av de bästa däcken så ska de placeras bak”
- NTF

”Bästa däcken placeras bak”
-Motormännen

”Bästa däcken bak är det råd”
-Teknikens Värld

”För fordon som saknar antisladdsystem är det viktigt att de däck som har bäst mönsterdjup placeras bak. Det gäller även om bilen är framhjulsdriven.”
-Bilprovningen

”Oavsett fram- eller bakhjulsdrivning ska du alltid montera de bästa däcken bak.”
- Vi Bilägare



Vad har ni framhjulskramare för källor?!
Slö40racing 2015-05-19 14:05 ! Citera #
Fan va snackar folk om? Du har bäst broms effekt fram... ”bäst däck bak” skulle aldrig falla mig in å göra. Har en Passat 1,9tdi framhjuls driven.
Skulle aldrig sätta bäst däck bak pga bakaxeln har sämre broms effekt. Med en framhjulsdriven så är det framhjulen du styr en sladd med (inte pallnita och styra. Du håller jämn gas och styr, kan även användra handbromsen för att kontrollera bakdelen mycket mer exakt. Och det krävs mycket träning för att kunna göra det på ett bra sätt.)
På en bakhjulsdriven bil styr du en sladd med bakaxeln (du styr med gasen. Desto mer du gasar desto bredare sladd får du med bakhjulsdriven bil) Givetvis använder du ratten med men gasen bestämmer när man sladdar bakhjulsdrivet. :? :?
Dr.2 2015-05-19 14:35 ! Citera #
Slö40racing
Fan va snackar folk om? Du har bäst broms effekt fram... ”bäst däck bak” skulle aldrig falla mig in å göra. Har en Passat 1,9tdi framhjuls driven.
Skulle aldrig sätta bäst däck bak pga bakaxeln har sämre broms effekt. Med en framhjulsdriven så är det framhjulen du styr en sladd med (inte pallnita och styra. Du håller jämn gas och styr, kan även användra handbromsen för att kontrollera bakdelen mycket mer exakt. Och det krävs mycket träning för att kunna göra det på ett bra sätt.)
På en bakhjulsdriven bil styr du en sladd med bakaxeln (du styr med gasen. Desto mer du gasar desto bredare sladd får du med bakhjulsdriven bil) Givetvis använder du ratten med men gasen bestämmer när man sladdar bakhjulsdrivet. :? :?


Kul att Transportstyrelsen, Polisen, NTF, Motormännen, Teknikens Värld, Bilprovningen och Vi Bilägare har fel och att du har rätt...

Det handlar inte om ”broms effekt” [sic], utan om att behålla greppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid en undanmanöver.
Gäst 2015-05-29 10:29 ! Citera #
För att klara provet ska man svara ”bästa däcken BAK” iaf :)
Gäst 2015-10-17 12:33 ! Citera #
Denna uppmaning passar enbart bakhjulsdrivna bilar, då fram och fyrhjulsdrivna bilar tenderar att vara understyrda. Broms och styrförmåga är något jag föredrar! Hur ska bra bakdäck förhindra en vattenplaning? Vill de öka olycksstatistiken?
irriterad 2015-10-17 13:06 ! Citera #
Gäst 2015-10-17
Denna uppmaning passar enbart bakhjulsdrivna bilar, då fram och fyrhjulsdrivna bilar tenderar att vara understyrda. Broms och styrförmåga är något jag föredrar! Hur ska bra bakdäck förhindra en vattenplaning? Vill de öka olycksstatistiken?
”Hur ska bra bakdäck förhindra en vattenplaning?”
Konstig fråga, antyder du att bra framdäck förhindrar vattenplaning?


”Denna uppmaning passar enbart bakhjulsdrivna bilar”
Vad bygger du det på? Läs det Doktorand skrivit ovanför, flera tunga auktoriteter säger precis tvärtom.

”Jorden är rund”
- Alla vetenskapsmän och auktoriteter

”Jorden är platt”
- Du
Gäst 2015-11-12 10:56 ! Citera #
Wtf is this
Amanda 2016-01-05 21:23 ! Citera #
Om det är bra däck fram och dåliga bak finns risken för att bilen snurrar runt då det tar stopp fram men bakdelen kan inte få stopp lika fort/bra som framdelen och därför kommer bakdelen ha längre bromssträcka än framdelen. Ungefär samma princip som med varför man alltid ska ha dubbade däck på släp om man har dubbade däck på bilen.
Gäst 2016-01-06 13:30 ! Citera #
Självklart ska alla däck vara i bra skick. Men om det är så att du måste välja att ha de sämre däcken på något ställe, så placera de ”sämsta” däcken framtill.

Tänk såhär: Du lastar en ICA-vagn med massor av varor. Då blir vagnen tung att styra och all vikt läggs på bakdäcken. Därför är det ”viktigare” att de bästa däcken placeras baktill.

Hoppas du förstår! :lol:
Gäst 2016-01-08 08:27 ! Citera #
Bästa däcken bak. Om det släpper utan förvarning och du inte förvändat dig det är körförmågan inte att lita på. Hur tränad du än är på att köra är det trafikmässigt säkrast med bästa däcken bak.

www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc]https://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest