Varning: Kör aldrig upp i Jakobsberg, de kuggar 95% av alla privatister.
Det spelar ingen roll om du kör perfekt.....
Deras två standard nedslag är följande ->
1. Glömmer att titta i död vinkel. (Glömmer du en gång är det kört)
2. Planera körningen.
Det är inte uppkörning de håller på med utan pennalism....vem kan stoppa dom.
De är köpta av trafikskolorna.
Janne!
Du verkar tala sanning när du säger att de är överdrivet stenhårda i Jakobsberg. Nån kille i min gamla parallellklass blev kuggad typ helt utan anledning på sin 2:a uppkörning i Jakobsberg i vintras. Han säger att inspektören aldrig ingrep genom att t.ex. bromsa med dubbelkommandot och att han gjorde allt han vet man SKA göra i trafiken; han lämnade företräde vid väjningsplikt, stannade för att släppa förbi gående vid övergångsställen, höll hastighetsgränsen etc. men ändå blev han kuggad för att han ”inte kunde köra säkert”, mycket taskig kuggning asså... Han frågade ju självklart varför han inte ansågs vara en ”säker” förare men ville inte direkt förklara varför. Likadant med en tjej i min gamla parallellklass, hon körde upp med sin trafikskola i Jakobsberg 4 gånger, bara konstigt att hon kunde kuggas hela 3 gånger trots att hon var trafikskoleelev. Vet inte varför hon kuggades på 3:e försöket, men på 2:a försöket kuggades hon för att ha missat väjningsplikt av konstig anledning, självklart hennes eget fel, men egentligen var hon inte tvungen att göra den där uppkörningen, hon blev tvingad bara för att hennes tidigare uppkörning, 1:a alltså, av konstig anledning blev underkänd för att ha ”tittat för dåligt bakåt” vid backning runt hörn, men enligt henne själv vred hon sitt huvud bakåt, konstigt att hon då blev kuggad.
Blev själv kuggad 2 gånger, klarade mig på 3:e försöket, körde upp som privatist alla 3 gångerna. Men jag tycker det berodde på att trafikinspektörerna var taskiga, bl.a. lurade de mig i en fälla genom att uppmana mig att köra på vägar som typ inte gick att köra säkert på, enligt min egen synpunkt verkar jag ha blivit lurad i en fälla. Kuggningarna berodde inte på att jag var dum i huvet, man är inte dum i huvet för att man inte klarar ett förarprov. Har fått jäkligt mycket kritik bara för att jag klagat på kuggningen på min 2:a uppkörningen vilket jag tycker är löjligt. Jag har då klagat på att jag underkändes för att jag råkade köra ut för tidigt på en landsväg så att andra bilar tvingats bromsa för mig, men jag kände mig ju liksom nödgad att göra det för att vägen var hårt trafikerad och att den där fördömda förarprövaren tvingade mig att köra in där, vet inte varför, säkert för att han ville lura mig i en fälla för att få mig kuggad; vissa kuggare har ju skyllt på att de vill tjäna pengar och därför kuggar de sina körelever med flit, vilket verkar vara sant. Men vem som helst kan väl råka köra ut för tidigt på en landsväg? Om andra hade kört där så hade de säkert gjort samma sak som mig, och då är det bara löjligt av dem att kritisera mig för det där, vet inte varför de gör det, säkert bara för att de själva inte kört på en sådan läskig landsväg och de tror att de kan det när de egentligen inte kan. Och att de säger att jag ”saknar trafikvett” för ett ”misstag” de själva troligen kan göra är ju helt överdrivet! Om folk ska tycka att mitt körkort inte borde finnas för nånting vem som helst i landet kan göra, så tycker jag att det inte ska finnas några körkort överhuvudtaget! Det är ju helt meningslöst att ha körkort om det inte alltid går att köra säkert, och jag tycker det är löjligt att säga att det är fel på föraren, det är ju snarare fel på vägen eftersom den är omöjlig att köra på. Om man ska kunna köra säkert på såna hårt trafikerade landsvägar, så tycker jag man ska bygga motorväg där istället för att klaga på föraren, det är ju bara konstigt att den där landsvägen som dessutom är en riksväg inte är en motorväg. Jag är bergsäker på att de som klagar på mig själva kommer att råka köra ut för tidigt på en sådan väg förr eller senare, det kan ju alltid hända att folk gör det, har inte jag i så fall rätt att gnälla på dem eftersom de gnäller på mig?
Men visst, jag blev bromsad av trafikinspektörn en gång när jag försökte köra in på vägen för att nån lastbil kom, han bromsade väl mig för att han inte ville att lastbilen skulle behöva bromsa för mig, ganska onödigt, den var ju tillräckligt långt bort för att hinna bromsa om jag hamnat i vägen för den. Nästa gång jag försökte köra iväg blev jag inte bromsad men då råkade jag hindra en bakomvarande bil så att den tvingades bromsa för att undvika att köra på mig bakifrån, men det där var ju inte med flit Vet att det var lite farligt och slarvigt av mig, men jag kunde ju inte och vågade inte vänta, var inte bara rädd för att uppkörningstiden skulle gå ut utan också för att jag skulle få stå still i evigheter och kanske bli kuggad för passivitet + de har ju sagt på körskolorna att man ska undvika att vara passiv; man ska inte stå still vid väjningsplikten överdrivet länge och har man bestämt sig att köra så SKA man köra, så kände mig bara nödgad att göra så, nästan alla bilister som tvingats vänta länge brukar ju göra så. Om man inte ska ”tränga sig före” i en situation där vägen är hårt trafikerad och inspektören ”pressar” en att köra in på vägen, vad ska man göra då?!