Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Hammerfall 2012-11-19 19:36 ! Citera #
Putin:
Du kan ju på fullt allvar inte jämföra formel 1 med vanlig bil körning!!
Jag klarade min teori samt uppkörning inom stockholms området. Jag hade nästan full pott på teorin och klarade uppkörningen på första försöket..
Gäst 2012-11-19 21:48 ! Citera #
putin

Kolla här: http://www.trafikverket.se/Pressrum/Forarprovsstatistik/Historik/
Skulle det finnas sveriges duktigaste förare i Umeå varför kör de inte i Formula 1 då och varför syns de som kommer nörrifrån som ett frågetecken i Stockholms trafik också.


Trafikintensiteten och -karaktären i Farsta och Umeå skiljer sig nog en del åt. Statistiken säger heller inget om hur aspiranterna varit förberedda med avseende på körskola och/eller privatkörning. Det ska finnas undersökning(ar) som visat på att trafikinspektörerna dömer likvärdigt och konsekvent i hela landet.
Återigen: kan man köra bil så klarar man körkortet.
putin 2012-11-20 06:25 ! Citera #
En exempel: rondeller.

Antalet rondeller i Sverige ökar hela tiden och osäkerheten kring rätt beteende är bevisligen stor. En del blinkar redan innan han eller hon har kört in i rondellen, andra blinkar när det är dags att köra ut ur den och några blinkar inte alls.


Här, i Sverige, man bara just började bygga rondeller, och vet inte heller hur man gör på rätt sätt. Utan ibland försöker uppfinna hjulet på nytt. Samt många trafikanter osäker hur man kör. Trafiksäkerhet beskrev svenska rondeller som ett problem som fört med sig att trafikanternas trafikuppträdande orsakar problem även på andra platser.

Jag kan rondeller perfekt då körde miljöntals av dem. Det finns 2 typer av rondeller (i världen): bevakade och obevakade. För länge sedan fanns det rondeller bevakade även med polismen. Skitsamma, om den är bevakat då funkar den som en vanlig körsning pga trafikljus gäller över andra grejer. Och ingen placerar DIREKT vid en obevakad rondell ett trafikljus som gäller bara för övergångställen utan rondellen fortsätter vara obevakat. Bara i Sverige. Man väntar på gröna och sedan kör direkt på andra bilar i rondellen. Eller tvingas att stå och tomtgångsköra på övergångställen i en kö. Farligaste situationer jag har inte sett. Om rondellen är obevakat: 1) man MÅSTE blinka alltid när man kör in eftersom man BYTAR körtfält emot bilar som redan finns i rondellen som ”ses som en särskild väg” enligt själva Vägverket; 2) det var alltid BÄTTRE mot andra trafikanter och LÄMPLIGARE om du kör rakt fram inte i höger utan i VÄNSTER körfält - pga man inte förhindrar dem andra som svänger höger, inte bilder köer och inte heller behöver anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet till en förare som är på väg att byta vänster körfält och svänga höger.

I Sverige, istället, inga tydliga regler finns fortfarande, och här kuggas man offta på uppkörningar. I stora städer finns alltid bilar i rondeller. Ska man köra direkt in i rondellen - farlig körning, borde vänta, väjningsplikt. Stannar o väntar - inte miljövänligt, starta/stoppa inte bra, skulle planera. Kör i vänster körfält - nej, höger körfält skulle vara lämpligare, kör i höger körfält - nej, anpassade inte situationen och trafikritmen.

prs
kan man köra bil så klarar man körkortet


Teoretiskt. I ett mönstergillt samhälle.
I verkligheten står sig dock stockholmarna bättre gentemot resten av landet när det gäller teoriproven.
Hur gick det så?

2012-11-01 Trafikforskare vill höja åldersgränsen för körkort till 25 eftersom hjärnan inte är färdutvecklad vid 18
Håller du med, prs, att alla som inte fyllt 25 kan köra en stridsvagn i armén men kan inte köra bil?

Vad blir enklare: att utbilda sig som en neurokirurg eller som en buss förare?
Om bara 4 av 10 nyblivna kirurger klarar hjärnoperation, utan 6 andra dödar sina patienter, är det normallt?
Vad gör Transportstyrelsen - tar bara pengar från trafikskolor för en inspektion.

..En trafikinspektör har tagit emot mutor för att godkänna personer vid deras uppkörningar för körkort

..Den 56-årige personen befanns i tingsrätten skyldig till grov bestickning med påföljden fängelse tio månader. Han hjälpt irakier som behövde svenskt körkort.

..Nu sitter 27-åringen som ska ha betalt en trafikinspektör femsiffriga belopp för att hon skulle utfärda godkända uppkörningsprov för hans ”elever”. Sedan ett par veckor tillbaka sitter en kvinnlig trafikinspektör häktad, misstänkt för att ha tagit emot mutor.

..En 49-årig före detta trafikinspektör från Göteborg åtalades för grovt mutbrott. Hon tog emot uppåt 300000 kronor av cirka 70 personer mot att hon godkände dem vid uppkörningen.

..Kvinnan jobbade på vägverket, men drygade ut sin lön med mutor från personer som ville ta sina körkort enklare.

..Den 50-åriga trafikinspektören godkände körkortselever mot betalning. Kvinnan har erkänt att vissa av dem inte ens kunde backa med bilen. För mutpengarna renoverade hon huset.


Sitter alla som tar och ger mutor inne nu? Eller vi ser bara toppen av isberget?
– Det är unikt hur utsatta trafikinspektörer är, säger mutåklagaren Nils-Eric Schultz.
Skulle vara bra att installera kameror i bilar, samt aspiranter kunde överklaga vid behöv, men inspektörer vill ju inte göra det.
Anders Borglund, chef för förarprov på Trafikverket:
– Det är inget stort problem. Vi är tydliga med att vi polisanmäler alla som försöker muta inspektörer.

Det är enklare tycka att dåliga saker kommer med invandrare (mutor, farliga förare), och glömma samtidigt att enligt statistiken i Körkortsboken mycket mer trafikolyckor var på 60-talet, när det var mycket mindre invandrare på landet.
mimmmi 2013-06-14 17:35 ! Citera #
Har samma problem.... Har kört upp 4 gånger och kuggat, senaste gången idag... Mitt hopp är helt borta. Vill lixom inte utsätta mig själv för den här plågan igen, är så rädd för att misslyckas ännu en gång då det gör så ont att bli kuggad.. Även min pappa har lagt ut en jävla massa pengar på mitt körkort och jag hatar att göra honom besviken genom att kugga. Ska köra upp nu snart igen och misslyckas jag så måste jag göra om teoriprovet vilket är min mardröm, jag satt huuuur länge som helst och pluggade på det och fick PRECIS godkänt! SÅ har ingen lust alls att sätta mig med det där igen.. Jag vet ju att dom vet vad dom håller på med och att dom kuggar en av en anledning, men det är svårt att tänka på allt och köra perfekt när man är så otroligt nervös.. Vet inte hur jag ska få bort nervositeten för den förstör så mycket!! Jag hoppas ni alla klarar det och att ni inte ska ge upp, så ska jag försöka detsamma :)
Kuggarn 2013-06-16 11:16 ! Citera #
Hej! Samma här,kuggat 5 ggr trots att två körlärare på trafikskolan sagt att jag var redo, första, andra och tredje gången. Det har blivit kaos. Men vet du vad jag gjort? Bytt trafikskola. Satt och grät mig igenom en hel lektion men det gick så jävla bra och läraren är underbar! Prova det, hör dig omkring för jag var nere i botten och tänkte att jag skiter i det men nu längtar jag tills nästa körlektion och känner att körkortet är nära nu :-) så prova en annan lärare som är snäll och du känner dig trygg med och ha med honom/henne på uppkörningen.

kram på dej
Janne 2014-02-25 11:04 ! Citera #
Varning: Kör aldrig upp i Jakobsberg, de kuggar 95% av alla privatister.
Det spelar ingen roll om du kör perfekt.....
Deras två standard nedslag är följande ->
1. Glömmer att titta i död vinkel. (Glömmer du en gång är det kört)
2. Planera körningen.
Det är inte uppkörning de håller på med utan pennalism....vem kan stoppa dom.
De är köpta av trafikskolorna.
inspektörn 2014-02-25 19:12 ! Citera #
Janne!
Vad har du för belägg för sådana påståenden?
Om dom nu, enligt dig, är hårda på döda vinkeln och planering, varför lär du dig inte det då???
Glömmer du att titta i döda vinkeln vid fel tillfälle så dör du!
Sluta sprid en massa smörja och lär dig köra bil istället!
Mostafa 2014-04-06 09:28 ! Citera #
Janne
Varning: Kör aldrig upp i Jakobsberg, de kuggar 95% av alla privatister.
Det spelar ingen roll om du kör perfekt.....
Deras två standard nedslag är följande ->
1. Glömmer att titta i död vinkel. (Glömmer du en gång är det kört)
2. Planera körningen.
Det är inte uppkörning de håller på med utan pennalism....vem kan stoppa dom.
De är köpta av trafikskolorna.



Den stämmer! Jag blev kuggad 4 ggr pga planering. Femte gången gick det bra!
Gäst 2014-04-06 18:07 ! Citera #
Mostafa
Jag blev kuggad 4 ggr pga planering. Femte gången gick det bra!

Körde du bättre den femte gången, i sådana fall, på vilket sätt?
Juni 2014-06-18 06:49 ! Citera #
Kvinnliga inspektören i Jakan är visst ökänd för att hon kuggar på planering.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 19:43
1
I dag 18:18
1
I dag 14:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor