En exempel: rondeller.
Antalet rondeller i Sverige ökar hela tiden och osäkerheten kring rätt beteende är bevisligen stor. En del blinkar redan innan han eller hon har kört in i rondellen, andra blinkar när det är dags att köra ut ur den och några blinkar inte alls.
Här, i Sverige, man bara just började bygga rondeller, och vet inte heller hur man gör på rätt sätt. Utan ibland försöker uppfinna hjulet på nytt. Samt många trafikanter osäker hur man kör. Trafiksäkerhet beskrev svenska rondeller som ett problem som fört med sig att trafikanternas trafikuppträdande orsakar problem även på andra platser.
Jag kan rondeller perfekt då körde miljöntals av dem. Det finns 2 typer av rondeller (i världen): bevakade och obevakade. För länge sedan fanns det rondeller bevakade även med polismen. Skitsamma, om den är bevakat då funkar den som en vanlig körsning pga trafikljus gäller över andra grejer. Och ingen placerar DIREKT vid en obevakad rondell ett trafikljus som gäller bara för övergångställen utan rondellen fortsätter vara obevakat. Bara i Sverige. Man väntar på gröna och sedan kör direkt på andra bilar i rondellen. Eller tvingas att stå och tomtgångsköra på övergångställen i en kö. Farligaste situationer jag har inte sett. Om rondellen är obevakat: 1) man MÅSTE blinka alltid när man kör in eftersom man BYTAR körtfält emot bilar som redan finns i rondellen som ”ses som en särskild väg” enligt själva Vägverket; 2) det var alltid BÄTTRE mot andra trafikanter och LÄMPLIGARE om du kör rakt fram inte i höger utan i VÄNSTER körfält - pga man inte förhindrar dem andra som svänger höger, inte bilder köer och inte heller behöver anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet till en förare som är på väg att byta vänster körfält och svänga höger.
I Sverige, istället, inga tydliga regler finns fortfarande, och här kuggas man offta på uppkörningar. I stora städer finns alltid bilar i rondeller. Ska man köra direkt in i rondellen - farlig körning, borde vänta, väjningsplikt. Stannar o väntar - inte miljövänligt, starta/stoppa inte bra, skulle planera. Kör i vänster körfält - nej, höger körfält skulle vara lämpligare, kör i höger körfält - nej, anpassade inte situationen och trafikritmen.
kan man köra bil så klarar man körkortet
Teoretiskt. I ett mönstergillt samhälle.
I verkligheten står sig dock stockholmarna bättre gentemot resten av landet när det gäller teoriproven.
Hur gick det så?
2012-11-01 Trafikforskare vill höja åldersgränsen för körkort
till 25 eftersom
hjärnan inte är färdutvecklad vid 18
Håller du med, prs, att alla som inte fyllt 25 kan köra en stridsvagn i armén men kan inte köra bil?
Vad blir enklare: att utbilda sig som en neurokirurg eller som en buss förare?
Om bara 4 av 10 nyblivna kirurger klarar hjärnoperation, utan 6 andra dödar sina patienter, är det normallt?
Vad gör Transportstyrelsen - tar bara pengar från trafikskolor för en inspektion.
..En trafikinspektör har tagit emot mutor för att godkänna personer vid deras uppkörningar för körkort
..Den 56-årige personen befanns i tingsrätten skyldig till grov bestickning med påföljden fängelse tio månader. Han hjälpt irakier som behövde svenskt körkort.
..Nu sitter 27-åringen som ska ha betalt en trafikinspektör femsiffriga belopp för att hon skulle utfärda godkända uppkörningsprov för hans ”elever”. Sedan ett par veckor tillbaka sitter en kvinnlig trafikinspektör häktad, misstänkt för att ha tagit emot mutor.
..En 49-årig före detta trafikinspektör från Göteborg åtalades för grovt mutbrott. Hon tog emot uppåt 300000 kronor av cirka 70 personer mot att hon godkände dem vid uppkörningen.
..Kvinnan jobbade på vägverket, men drygade ut sin lön med mutor från personer som ville ta sina körkort enklare.
..Den 50-åriga trafikinspektören godkände körkortselever mot betalning. Kvinnan har erkänt att vissa av dem inte ens kunde backa med bilen. För mutpengarna renoverade hon huset.
Sitter alla som tar och ger mutor inne nu? Eller vi ser bara toppen av isberget?
– Det är unikt hur utsatta trafikinspektörer är, säger mutåklagaren Nils-Eric Schultz.
Skulle vara bra att installera kameror i bilar, samt aspiranter kunde överklaga vid behöv, men inspektörer vill ju inte göra det.
Anders Borglund, chef för förarprov på Trafikverket:
– Det är inget stort problem. Vi är tydliga med att vi polisanmäler alla som försöker muta inspektörer.
Det är enklare tycka att dåliga saker kommer med invandrare (mutor, farliga förare), och glömma samtidigt att enligt statistiken i Körkortsboken mycket mer trafikolyckor var på 60-talet, när det var mycket mindre invandrare på landet.