Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Tjej 2012-09-26 13:25 ! Citera #
Tips till alla, byt inte stad mkt, kör där ni känner er..
Rin varje dag flera ggr ni hittar återbud!!
Lycka till er och mig som kört 4 ggr i Södertälje, o e inne på femte.. :( :|
hoppas denna gång blir det bra,
Kul.... 2012-09-26 14:38 ! Citera #
Tjenare!

Tänkte bara fråga inspektören en grej.

Jag kugga min tredje uppkörningen idag... känns.... KUL! Jag blev kuggad eftersom jag körde för nära mittlinjen på en 90-väg eftersom jag tvekade om jag skulle köra om eller inte. Oturligt nog så var ”bilarna” framför mig en Personbil med SLÄP och framför den en TUNG lasbil drf blev jag osäker, detta ledde till att jag hindra trafiken bakom mig eftersom jag körde för nära mitt linjen.

I slutstationen ritade han och fråga mig vart jag skulle placera bilen på landsväg 90km/h jag sa och pekade vid dagsljus så ska jag placera bilen mer till höger nära väggrenen, han sa bra men vrf placerade du så nära mittlinjen? jag berättade då som det va, jag var osäker om jag skulle köra om eller inte eftersom det var en personbil+släp framför mig och en tunglastbil som skymde sikten. Jag sa att jag visste att jag gjorde fel och hindrade trafiken och att jag aldrig skulle gjort så om det var en vanlig bil framför mig och att jag var väldigt osäker på om jag skulle köra om eller köra i 80-85km/h bakom släpvagnen eftersom detta var uppkörningen, o jag sa att i vanliga fall hade jag fortsatt bakom släpvagnen eftersom jag inte är en 30+ åring som e rutinerad så jag tar inte sådana risker att köra om i ett sådant läge.

Så jag bara undrar? var det rätt att han underkände mig? för jag visste ju att jag gjorde fel och berättade för honom? han sa till mig att allt annat var gjorde jag bra.
Kul.... 2012-09-26 14:42 ! Citera #
Glömde tillägga detta. Jag hade även koll på backspegeln och såg att det endast var 2 bilar bakom mig och inte en hel DRÖS.
killer 2012-09-26 19:02 ! Citera #
Har också uppkörning i södertälje om ett par dagar.
Teorin är avklarad med 54 poäng. Sista chansen nu innan 2
månaderna går ut och då blir det andra gången det gör det.
Så.. må inte dåligt folk.. Jag har det svårare än er alla.
inspektörn 2012-09-26 20:02 ! Citera #
Tjej och Kul!
Jag skall försöka bena ut era frågeställningar.
För det första så har jag inte varit med på proven, så jag kan inte säga vad som varit rätt eller fel i dom aktuella situationerna.
Vad jag kan säga är att:
1. Ja, man kan kugga enbart på miljökörning! Den skall bedömas likvärdigt med allt annat, så har man brister där så kan man bli kuggad!
2. Är du osäker i trafiken skall du inte ha körkort!
3. Om inspektörerna kör miljövänligt eller ej, är en pseudofråga. Däremot om en inspektör inte skulle köra miljövänligt på en uppkörning, så kan han bli kuggad! Ex. vis om han skall ta körkort för en högre körkortsbehörighet. Det är skillnad på kraven på en uppkörning och vad polisen kontrollerar vid sin beteendeövervakning av trafiken.
4. Alla inspektörer är utbildade i miljökörning!
5. När det gäller en helhetsbedömning så börjar den faktiskt i och med att man träffar inspektören. Allt som händer därefter tills man stänger av motorn efter körprovet ligger till grund för bedömningen.
Vid en icke godkänd körning skall inspektören lägga fokus på aspirantens GRUNDPROBLEM! Det kan tyvärr medföra att andra fel inte uppdagas vid det tillfället.
6. Det finns grader i helvetet! Det är stor skillnad på en nätt och jämt acceptabel körning och en driven erfaren körning! Båda leder till godkännande, MEN, skillnaden är att ett litet fel i det första fallet nästan garanterat kommer att medföra att provet blir underkänt, medans det i det andra fallet läggs in i helhetsbedömningen. En driven förare har alltså mer marginal att gå på än en som precis håller näsan över vattenytan. Det är en parameter som dom flesta körkortsaspiranter inte räknar med och då blir det helt naturligt svårt att acceptera bedömningen.
Puh! Nu får det räcka för den här gången! Återkom gärna om något var oklart!
inspektörn 2012-09-26 20:03 ! Citera #
Killer!

Du vet att jag håller tummarna för dig!
mamma 2012-09-29 20:16 ! Citera #
Hi jag kuggade mer 5 gg Men vad ska jag gör min ge mig råd tacka
Kul... 2012-10-02 13:00 ! Citera #
Tjenare alla!

Jag tog körkortet idag känns skit bra. Ett tips jag vill ge er alla är att klara provet innan uppkörningen för har ni lika otur som jag kan ni träffa på en JÄVLIG idiotisk trafiksnubbe som frågar innan körningen om du klarat provet, o säger du nej kommer han försöka hitta MASSA SMÅ SKIT FEL så att du blir KUGGAD! jag gjode ny teoriprov o körprov ca 2 dagar efter att jag kuggat o det gick galant när jag sa att jag klarat provet innan körningen..... Godkänd.... LYCKA till ALLIHOPA. Detta jag säger gäller inte alla men de flesta!
jerd 2012-10-31 18:56 ! Citera #
Tjej
Jag vet inte heller hur dom bedömmer..
Men jag är medveten själv som gjort provet 4 gånger, att alla bedömmer olika, i mina fall så två gånger har ja gjort fel, o två gånger inte..
Om man jämför hur inspektörer bedömer i Stockholm med tex Eskilstuna, eller en annan mindre stad.
Så av oxå erfarenhet, att det finns de inspektörer som godkänner, även vid småfel som dem inser inte har med säkerhet att göra, som ex parkera lite fel osv.
Sånna fel är oacceptabla i stockholm av dem flesta inspektörer, varför det en fråga till Inspektören här inne??
Många vänner till mig har klara i Jakobsberg i stockholm, som inspektören sa jobba med de o det men du är godkänd??
Och ja blev en av gångerna kuggad för hon anser att ja inte kör miljövänligt!!! Då inget annat fel kunde komma upp!!
E det ett skäl?? Jag förstår inte riktigt..
Kör ni isnpektörerna miljövänligt??? Vem gör det?? Hur många procent?? Om jag skulle nog inte gjort det vid vissa tillfällen men har ändå vid andra tillfällen kört bra som hon sa, varför inte godkänna??
Jag vill ha svar?? Men aja detta e bara er helhetsbedömning som inte liknar helhet alls.

dessvärre har du nog rätt, olika inspektörer bedömer olika en och samma situation och uppkörningsmoment. Har gjort körprov i Norrköping, gjorde 3 försök och den 4 blev jag godkänt. Min lärare sa att jag skulle ha klarat provet redan under tredje försöket men så blev det inte, jag gjorde små fel och inspektören sa att jag ”når inte riktigt till körkortet”. När jag gjorde mitt fjärde och sista provet, tyckte jag att jag gjorde igen små fel dock måste säga att jag kände mig mycket lugnare än förut. Så jag önskar dig lycka till med ditt körkort och till nästa gång önskar dig få en trevlig och snäll inspektör ;)
Körkort idag 2012-10-31 20:20 ! Citera #
Körde upp i Södertälje idag, roliga var att jag tagit fel datum så satt i måndags (29/10-12) och väntade i 20 minuter innan jag ringde morsan och fråga vilken datum det stod på lappen, så jag hade varit nervös helt i onödan hela söndagen och måndagen, men på vissa sätt hjälpte det för när det väll var dags idag kände jag mig nästan mer förberedd och mindre nervös! :lol:

Det kändes dock endå rätt overkligt att man skulle köra med en inspektör som nogrant kollar allt man gör men jag körde på och nervositeten släppte direkt för han var en riktigt trevlig inspektör! Vi pratade om lite allt möjligt och det passade mig mycket bra. Efter jag var klar (körde inte ens i 30 minuter) så började tankarna samtidigt som vi svängde upp mot parkeringen igen spridas om att jag nog inte klarat det eftersom vi körde så kort tid, kändes verkligen som jag kört 5 minuter. Det kändes varken helt perfekt, eller helt värdelöst. Men nu i efterhand kan jag inte komma på något fel jag gjort direkt, enda jag kan tänka på är att jag fick köra fram 1 gång innan jag kom in bra i parkeringen när jag skulle backa in på parkeringsrutan.

Men när vi stannat vid parkeringen där vid deras kontor så stängde jag av bilen och fick direkt höra ”Jag får gratulera” och det är helt klart bland dem ljuvligaste orden jag hört på mycket mycket länge.

Förövrigt så klarade teoriprovet på första (53 poäng) och detta var min första uppkörning, har kört till och från i över ett år så jag har på så sätt fått in en rätt bra vana. Kört ca 7 gånger på trafikskolan så mitt körkort gick för under 10.000.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov