Start > Körkortsforum > Körkort för äldre?

Körkort för äldre?

Johanna 2023-09-10 06:01 ! Citera #
Man måste vara 16 år för att börja övningsköra och 18 år för att ta körkort. Det är vi överens om! :)
Men det borde finnas en övre åldersgräns för att få behålla sitt körkort, eller hur?

Från det att man fyller, låt säga 70 år, så borde man regelbundet få genomgå någon form av uppkörning för att få behålla sitt körkort.

Äldre människor är ofta en fara i trafiken. Både mot sig själva, men framförallt för andra.
Ha god uppsikt, kolla döda vinkeln, var handlingsberedd... Det är bara några exempel som vi får lära oss är viktiga när vi ska ta körkort. Men många äldre saknar dessa egenskaper, just för att dom är gamla. Och allt för ofta saknar dom förmågan att visa hänsyn mot andra i trafiken.

Jag försöker inte få yngre att framstå som änglar och äldre som demoner på vägarna. Absolut inte! Men eftersom det jobbas som mycket på att trafiken ska bli säkrare och olyckor ska minskas så borde man även se till fler åtgärder.
Känn er fria att diskutera detta :)
Gäst 2023-09-10 10:21 ! Citera #
Vad säger att Greta 73 skulle vara sämre än Stina 29? Särskilt som Stina är stressad över att komma försent till jobbet eftersom hennes 3 barn va extra bångstyriga hela morgonen?

Eller byt ut namnen mot Bert och Oskar.

Varför inte låta alla ta om sitt körkort var tionde år?
Björn He 2023-09-10 13:25 ! Citera #
I Norge är körkort såvitt jag läst ogiltiga då dess innehavare blivit hundraåring (vilket dock relativt få människor blir). Man kanske bör införa en liknande bestämmelse i övriga länder, att körkortet är permanent ogiltigt när körkortshavaren blir 85 eller 90 år gammal. Gamlingar som oftast är för svaga i benen för att kunna gå och stå ordentligt bör hellre resa med färdtjänst än köra egna bilar, eller annars resa med tåg och tunnelbana sålänge det är möjligt, det bör ändå vara lättare att resa med tunnelbana i Storstockholm nu när tunnelbanevagnarna har skyltar vid vissa säten som upplyser om att sätena är ”prioriterade” för äldre, rörelsehindrade eller gravida.
Björn He 2023-09-10 14:30 ! Citera #
Gäst 2023-09-10
Vad säger att Greta 73 skulle vara sämre än Stina 29? Särskilt som Stina är stressad över att komma försent till jobbet eftersom hennes 3 barn va extra bångstyriga hela morgonen?

Eller byt ut namnen mot Bert och Oskar.

Varför inte låta alla ta om sitt körkort var tionde år?
Det är inte lämpligt att ha bråttom i trafiken. För att undvika stress så får man se till att vara ute i trafiken i så god tid som möjligt. Sen får ju utryckningsfordon (polisbil, ambulans, räddningstjänstbil) göra vad som krävs för att få så snabb framkomlighet som möjligt i trafiken, men det är något helt annat, det är ändå en trafikants skyldighet att alltid se till att ge utryckningsfordon såväl som ett järnvägståg eller en spårvagn fri väg. Även om ett utryckningsfordon har rött ljus så måste en som har grönt ljus se till att vara uppmärksam på ett utryckningsfordon (som måste få passera trots rött ljus) och, trots grönt ljus, stanna om det krävs för att ge utryckningsfordonet företräde och fri väg.
Jag vet inte hur vanligt det är att fordonsförare exempelvis kör i ”bussfilen” för att kunna komma fram i trafiken så fort som möjligt vid köbildning, men jag hörde i något avsnitt av TV-serien ”Vägens hjältar” att någon bärgare eller vägassistent blev arg på en transportbilsförare och sa att föraren saknar respekt för trafikregler, för att den föraren körde ut i kollektivkörfältet för att försöka passera bilköerna vid köbildning p.g.a. trafikincident på Nynäsvägen (i riktning mot Stockholms city), för att köra ut i ”bussfilen” ansågs tydligen som respektlöst trafikbeteende av den där transportbilsföraren med hänsyn till att det är förbjudet enligt lag att köra (annat fordon än buss i linjetrafik) i ett kollektivkörfält och dessutom är väl kollektivkörfältet kanske just i en sån situation avstängt just för att ge vägassistenterna och bärgarna fri väg fram till platsen där det skett någon olycka eller liknande; ”Transportbilen ska inte köra i bussfilen utan han ska stå i kö precis som alla andra fordon när det är köbildning”, sa vägassistenten eller bärgaren.
Visst kan transportkillar ha bråttom p.g.a. ett pressat körschema att hålla, men det brukar väl sällan gå fortare om man försöker passera köande fordon i vägrenen eller ”bussfilen”.

Jag ska säga en sak: När jag just skulle anmäla mig till Arbetsförmedlingen så berättade handläggaren att han krockade när han hade bråttom, eftersom han tydligen riskerade att komma till jobbet för sent så bestämde han sig för att inte stanna före en gatukorsning trots rött ljus, men han körde olyckligtvis mot rött samtidigt som det kom nån familjebil (som hade grönt) och han körde på den där familjebilen - och det har han ångrat jättemycket. Han har insett nu efteråt att han hellre skulle ha riskerat att bli sen till jobbet än riskera att utsätta andra trafikanter eller t.o.m. sig själv för trafiksäkerhetsrisker.
Jag tycker dock att han skulle ha se till att se sig för noggrannare i korsningen innan han försökte passera vid rött ljus, eller annars bara ha försökt vänta på grönt ljus innan han körde vidare, det brukar inte dröja jättelänge tills en som har rött får grönt.
Svenkarin 2024-01-18 11:41 ! Citera #
Jag håller fullständigt med dej Johanna.
Jag vet inte om 70 är den rätta åldern, men någonstans där.
Jag är själv gammal. Jag är 76 år och kör bil. Jag ställer gärna upp på att köra upp igen, för att få behålla mitt körkort.
Jag blir lika bedrövad varje gång jag ser en gammal farbror eller tant, som knappt kan ta sej till bilen och har ett h.....e att komma in bakom ratten, börjar köra. Hur klarar hen att snabbt flytta foten till bromspedalen, om det behövs?
Eller alla jämnåriga som ”inte vågar” köra på vissa vägar eller vissa tider, ändå fortsätter att köra ”när dom känner sej trygga”. Hur trygga då, tänker jag? Och hur trygga är medtrafikanterna och andra?
Det räcker inte med att läkare ska anmäla ev. patienter. Det görs inte.
Lägg ansvaret på körkortsinnehavaren. Kör upp för att behålla körkortet. + läkarintyg.
Lars, född 1942 2024-01-18 19:02 ! Citera #
Tack för en bra fråga!
Jag närmar mig nu 82, har haft B-kort sen 1958, råkat ut för några enklare tillbud utan personskador varav det första p g a mín otålighet efter en mils krypkörning, ca 40-50 km/tim på 60-väg, utan möjlighet till omkörning. När jag äntligen kunde köra om kollade jag först i backspegeln en sekund, en halv sekund för länge, och upptäcker sen att bilen före börjat bromsa för att svänga in på tomt till vänster. Jag påbörjade en tvärnit men hann inte få helt stopp så jag tryckte in min kylarfläkt med hennes dragkrok... Jag var otålig innan men blev nu riktigt förb.. på mig själv att jag inte hållit längre avstånd, men tjejen före var förstående men hade så klart blivit skrämd. När jag kollade i backspegeln hade jag inte sett något blinkande men hon sa, att hon blinkat. Hur som helst var det mitt fel! Dom andra tillbuden handlade om att jag blev påkörd. En gång, det var kö som rullade i ca 20 km/tim men plötsligt vid en busshållplats med en snygg tjej väntande, blev det stopp i kön, så jag måste stanna. Jag kollade då i backspegeln och såg tydligt att killen i bilen bakom mig kollade in tjejen på busshållplatsen och såg hur han alltså närmade sig i oförminskad fart. Jag hade till dess haft en Opel Kadett med kromad stötfångare. Efter det hade jag fortfarande en Opel Kadett men utan stötfångare men och bucklig baklucka en tid. Hur som helst var det i alla fall inte mitt eller tjejens fel men lärorikt ändå! Fast tjejen blev tydligen rädd och började gå istället!
Vill med andra ord få sagt att beträffande riskerna som trafikant, både som förare av fordon eller som annan på vägen, spelar åldern roll i alla åldrar. Min erfarenhet säger mig att om man måste eller vill framföra fordon på allmän väg ska man ha ett relevant och aktuellt körkort. Med den allt mer intensiva och tekniskt utvecklade trafiken har körkort blivit en ny färskvara och jag tror att många skulle frivilligt vilja förnya sina körkort - inte minst m h t oss själva och miljön, som vi vill värna om - med bl a uppkörning och syntest. Kanske kan man få ett förnyelsebidrag från till exempel bolaget där man har sin bil försäkrad. Det skulle då bli ett nytt sätt för bolagen att vinna konkurrensfördelar.
Björn He 2024-01-19 10:50 ! Citera #
Lars, född 1942 2024-01-18
Tack för en bra fråga!
Jag närmar mig nu 82, har haft B-kort sen 1958, råkat ut för några enklare tillbud utan personskador varav det första p g a mín otålighet efter en mils krypkörning, ca 40-50 km/tim på 60-väg, utan möjlighet till omkörning. När jag äntligen kunde köra om kollade jag först i backspegeln en sekund, en halv sekund för länge, och upptäcker sen att bilen före börjat bromsa för att svänga in på tomt till vänster. Jag påbörjade en tvärnit men hann inte få helt stopp så jag tryckte in min kylarfläkt med hennes dragkrok... Jag var otålig innan men blev nu riktigt förb.. på mig själv att jag inte hållit längre avstånd, men tjejen före var förstående men hade så klart blivit skrämd. När jag kollade i backspegeln hade jag inte sett något blinkande men hon sa, att hon blinkat. Hur som helst var det mitt fel! Dom andra tillbuden handlade om att jag blev påkörd. En gång, det var kö som rullade i ca 20 km/tim men plötsligt vid en busshållplats med en snygg tjej väntande, blev det stopp i kön, så jag måste stanna. Jag kollade då i backspegeln och såg tydligt att killen i bilen bakom mig kollade in tjejen på busshållplatsen och såg hur han alltså närmade sig i oförminskad fart. Jag hade till dess haft en Opel Kadett med kromad stötfångare. Efter det hade jag fortfarande en Opel Kadett men utan stötfångare men och bucklig baklucka en tid. Hur som helst var det i alla fall inte mitt eller tjejens fel men lärorikt ändå! Fast tjejen blev tydligen rädd och började gå istället!
Vill med andra ord få sagt att beträffande riskerna som trafikant, både som förare av fordon eller som annan på vägen, spelar åldern roll i alla åldrar. Min erfarenhet säger mig att om man måste eller vill framföra fordon på allmän väg ska man ha ett relevant och aktuellt körkort. Med den allt mer intensiva och tekniskt utvecklade trafiken har körkort blivit en ny färskvara och jag tror att många skulle frivilligt vilja förnya sina körkort - inte minst m h t oss själva och miljön, som vi vill värna om - med bl a uppkörning och syntest. Kanske kan man få ett förnyelsebidrag från till exempel bolaget där man har sin bil försäkrad. Det skulle då bli ett nytt sätt för bolagen att vinna konkurrensfördelar.
Var du 16-åring när du fick körkort för bil???
Lars, född 1942 2024-01-19 17:42 ! Citera #
Hej Björn He, du har rätt att undra! Sorry, det var inte B-kort 1958! Det var kort för Silverpilen, en Husqvarna 125-kubikare som mina drömmar då hade handlat om i ett par år! B-kortet fick jag tre veckor efter min födelsedag 1960 :)! Rätt ska vara rätt!
Gäst 2024-01-20 21:01 ! Citera #
Björn He 2023-09-10
I Norge är körkort såvitt jag läst ogiltiga då dess innehavare blivit hundraåring (vilket dock relativt få människor blir). Man kanske bör införa en liknande bestämmelse i övriga länder, att körkortet är permanent ogiltigt när körkortshavaren blir 85 eller 90 år gammal. Gamlingar som oftast är för svaga i benen för att kunna gå och stå ordentligt bör hellre resa med färdtjänst än köra egna bilar, eller annars resa med tåg och tunnelbana sålänge det är möjligt, det bör ändå vara lättare att resa med tunnelbana i Storstockholm nu när tunnelbanevagnarna har skyltar vid vissa säten som upplyser om att sätena är ”prioriterade” för äldre, rörelsehindrade eller gravida.
Jag blir helt chockad! Är det verkligen Björn He som skriver så här :lol:
Isåfall, hatten av!
I övrigt är vi inte överens :)
Gäst 2024-01-20 21:06 ! Citera #
Svenkarin 2024-01-18
Jag håller fullständigt med dej Johanna.
Jag vet inte om 70 är den rätta åldern, men någonstans där.
Jag är själv gammal. Jag är 76 år och kör bil. Jag ställer gärna upp på att köra upp igen, för att få behålla mitt körkort.
Jag blir lika bedrövad varje gång jag ser en gammal farbror eller tant, som knappt kan ta sej till bilen och har ett h.....e att komma in bakom ratten, börjar köra. Hur klarar hen att snabbt flytta foten till bromspedalen, om det behövs?
Eller alla jämnåriga som ”inte vågar” köra på vissa vägar eller vissa tider, ändå fortsätter att köra ”när dom känner sej trygga”. Hur trygga då, tänker jag? Och hur trygga är medtrafikanterna och andra?
Det räcker inte med att läkare ska anmäla ev. patienter. Det görs inte.
Lägg ansvaret på körkortsinnehavaren. Kör upp för att behålla körkortet. + läkarintyg.
Mycket bra skrivet!
Det är ju väldigt individuellt, men efter 75 år så bör man ju göra om förarprovet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 20:10
4
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest