Start > Körkortsforum > Körkort för äldre?

Körkort för äldre?

Björn He 2024-01-21 02:58 ! Citera #
Gäst 2024-01-20
Jag blir helt chockad! Är det verkligen Björn He som skriver så här :lol:
Isåfall, hatten av!
I övrigt är vi inte överens :)
Men vad är skälet till att 100-åringar förbjuds att köra bil i Norge, om jag får lov att fråga? Jag undrar förresten om inte både Norge och Sverige (och eventuellt Danmark) bör ha en gemensam körkortsregel som talar om att en körkortsinnehavares körkort är giltigt som längst tills den dag den fyller hundra år, alternativt tills den dag den fyller nittio år, beroende på vilken ålder som är högsta lämpliga för att få köra bil.
För omkring 5 år sen krockade drottning Elizabeths make prins Philip, som då var mer än 97 och ½ år gammal, med en annan bil, troligtvis genom att missa väjningsplikt mot den andra bilen, och prins Philip kände säkert mycket stor skuld över att ha vållat en sån trafikolycka som kunde ha skadat någon mycket allvarligt. Några veckor efter den krocken blev prins Philip bötfälld för att ha åkt bil utan säkerhetsbälte fastspänt om sig, och med anledning av den bötfällningen beslutade han att frivilligt lämna sitt körkort ifrån sig permanent. (Prins Philip var sorgligt nog död bara två år senare, den 9 april 2021, bara 62 dagar före dagen han skulle ha fyllt 100 år.)
Gäst 2024-01-21 19:54 ! Citera #
Björn He 2024-01-21
Men vad är skälet till att 100-åringar förbjuds att köra bil i Norge, om jag får lov att fråga? Jag undrar förresten om inte både Norge och Sverige (och eventuellt Danmark) bör ha en gemensam körkortsregel som talar om att en körkortsinnehavares körkort är giltigt som längst tills den dag den fyller hundra år, alternativt tills den dag den fyller nittio år, beroende på vilken ålder som är högsta lämpliga för att få köra bil.
För omkring 5 år sen krockade drottning Elizabeths make prins Philip, som då var mer än 97 och ½ år gammal, med en annan bil, troligtvis genom att missa väjningsplikt mot den andra bilen, och prins Philip kände säkert mycket stor skuld över att ha vållat en sån trafikolycka som kunde ha skadat någon mycket allvarligt. Några veckor efter den krocken blev prins Philip bötfälld för att ha åkt bil utan säkerhetsbälte fastspänt om sig, och med anledning av den bötfällningen beslutade han att frivilligt lämna sitt körkort ifrån sig permanent. (Prins Philip var sorgligt nog död bara två år senare, den 9 april 2021, bara 62 dagar före dagen han skulle ha fyllt 100 år.)
Ej jag skriver ju det, hatten av du har helt rätt i det du skriver för en gångs skull..
I övriga trådar håller jag inte med dig, men du behöver få positiv feedback också när jag anser att du skriver något bra
Gäst 2024-01-22 14:32 ! Citera #
Jag tycker att man borde göra oftare alkotest når man är over 45 år
Björn He 2024-01-22 18:54 ! Citera #
Gäst 2024-01-22
Jag tycker att man borde göra oftare alkotest når man är over 45 år
Det bästa vore om så många fordon som möjligt vore utrustade med alkolås, som måste blåsas i och som automatiskt spärrar motorn från att startas om alkometern uppmäter en högre halt av alkohol i blodet än 1/5 promille. Då skulle det inte vara möjligt för rattfulla personer att framföra fordonet.
När jag var på riskettan dan före mitt teoriprov (som dock blev kuggat) så berättade de om en kvinna från USA tror jag som skadades allvarligt för livet till följd av en allvarlig trafikolycka vållad av en rattfull kille, som plötsligt svängde till vänster eller på liknande sätt körde över till fel sida av körbanan, utan att väja för kvinnan som just närmade sig i mötande färdriktning, och därigenom (direkt) vållade en våldsam frontalkrasch med kvinnans bil, och kvinnan blev då ”förstorad i huvudet” och ful i hela ansiktet (jämför hur Anna Holmlund blev efter den där otäcka skidkraschen för mer än 7 år sen), till följd av den jätteallvarliga olyckan, och såna skador kommer hon att få bära livet ut.

Jag har lyckligtvis aldrig kolliderat med någon rattonykter trafikant själv, men jag hade kunnat göra det om jag haft riktig jävla otur.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 20:10
4
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov