Start > Körkortsforum > Orättvis uppkörningsbilar?

Orättvis uppkörningsbilar?

Gäst 2024-04-30 20:30 ! Citera #
Jag har kört upp hos trafikverket 2 ggr. Första gång fick jag en lyxig Volvo med 360 kamera, dödavinkelsvarnare, fil-assistans, digitala skyltar på skärmen, parkeringsensor, regnsensor, elfällbara speglar som riktar ned när man backa m.m.. Andra gången fick jag en gammal diesel bil utan någon som helst teknik utrustning förutom en backkamera som inspektören stänger av. Nu kuggade jag båda gången utan att ha något som helst att göra att jag var beroende av tekniken men att inte vara mentalt förberedd på att inte få använda hjälpmedel gjorde mig skit nervös. Är det inte jävligt orättvist att det inte finns någon standard på vilka teknikutrustning man få ha på provet? Tänk om 2 olika elever får göra matteprov med en Texas Instrument grafräknare medans den andra får bara använda huvudräkning?

Finns så mycket saker som man skulle kunna bli kuggad för men tack vare de där hjälpmedlen ändå klara sig som om man glömmer hastighetskyltar, dålig backning, dålig fil-placering, inte ha koll på döda vinklar osv...
Gäst 2024-05-01 01:23 ! Citera #
Gäst 2024-04-30
Jag har kört upp hos trafikverket 2 ggr. Första gång fick jag en lyxig Volvo med 360 kamera, dödavinkelsvarnare, fil-assistans, digitala skyltar på skärmen, parkeringsensor, regnsensor, elfällbara speglar som riktar ned när man backa m.m.. Andra gången fick jag en gammal diesel bil utan någon som helst teknik utrustning förutom en backkamera som inspektören stänger av. Nu kuggade jag båda gången utan att ha något som helst att göra att jag var beroende av tekniken men att inte vara mentalt förberedd på att inte få använda hjälpmedel gjorde mig skit nervös. Är det inte jävligt orättvist att det inte finns någon standard på vilka teknikutrustning man få ha på provet? Tänk om 2 olika elever får göra matteprov med en Texas Instrument grafräknare medans den andra får bara använda huvudräkning?

Finns så mycket saker som man skulle kunna bli kuggad för men tack vare de där hjälpmedlen ändå klara sig som om man glömmer hastighetskyltar, dålig backning, dålig fil-placering, inte ha koll på döda vinklar osv...
Som en gång en inspektör sa till mig innan uppkörning efter att jag frågat om bilen jag skulle köra var: Om du kan köra bil så kan du köra vilken bil som Helst. Såklart lät det drygt men det är sanningen.
Gäst 2024-05-01 07:29 ! Citera #
Gäst 2024-05-01
Som en gång en inspektör sa till mig innan uppkörning efter att jag frågat om bilen jag skulle köra var: Om du kan köra bil så kan du köra vilken bil som Helst. Såklart lät det drygt men det är sanningen.
Sant. Problemet är det är olika nivåer mellan att kunna köra bil och att klara uppkörningen. Ingen kör som de gör under uppkörning både mental och fysisk. Sämre förare kan klara uppkörningen med en bättre bil.
Gäst 2024-05-01 20:07 ! Citera #
Gäst 2024-05-01
Sant. Problemet är det är olika nivåer mellan att kunna köra bil och att klara uppkörningen. Ingen kör som de gör under uppkörning både mental och fysisk. Sämre förare kan klara uppkörningen med en bättre bil.
Självklart att mentala o fysiska delen påverkas när man kör bil men så länge man kan manövra bilen på rätt sätt och ändå klara sig pga sin nervositet, så spelar de inte någon roll om det är en modern bil eller äldre. Först och främst måste man ha den mentalitet att kunna köra på ett säkert sätt utan att det blir farligt på vägarna. Man får träna o träna tills det sitter i benmärgen.
Men ja inspektörer är olika med. Vissa godkänner med några/någon anmärkning o vissa andra underkänner en iaf trots att det vart en 95% bra men det saknades 5%
Björn He 2024-05-01 20:30 ! Citera #
Det är väl inte varje dag man kör en bil man kanske är för ovan att köra som man kanske ofta får köra på uppkörningen. Bilen jag fick köra upp med i Västerås var en dieseldrivna Volkswagen Golf och diesel-golfarna suger!

Jag trodde först inte det var någon skillnad mellan golfen och de bilar jag övningskört med men golfjäveln kunde öka farten ”av sig själv” så att jag (av misstag) körde över hastighetsgränsen på 30-sträckan på Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum, inspektören uppgav att jag åkte i 50 på den där 30-sträckan men jag vägrade att tro på det.
Gäst 2024-05-04 20:35 ! Citera #
Björn He 2024-05-01
Det är väl inte varje dag man kör en bil man kanske är för ovan att köra som man kanske ofta får köra på uppkörningen. Bilen jag fick köra upp med i Västerås var en dieseldrivna Volkswagen Golf och diesel-golfarna suger!

Jag trodde först inte det var någon skillnad mellan golfen och de bilar jag övningskört med men golfjäveln kunde öka farten ”av sig själv” så att jag (av misstag) körde över hastighetsgränsen på 30-sträckan på Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum, inspektören uppgav att jag åkte i 50 på den där 30-sträckan men jag vägrade att tro på det.
Jag har haft flera diesel golf och passat. Ingen, och då menar jag ingen, av dom har gasat av sig själv.
Jag har haft Audi, den gasade inte själv.
Jag har en skoda nu, hör och häpna men den gasar inte själv.

Så ska vi sluta skylla på bilen och istället rikta skulden där den hör hemma?
Hos föraren!

Och ni som kör upp bör göra det utan hjälpmedel!
Rojk 2024-05-05 11:56 ! Citera #
Gäst 2024-05-04
Jag har haft flera diesel golf och passat. Ingen, och då menar jag ingen, av dom har gasat av sig själv.
Jag har haft Audi, den gasade inte själv.
Jag har en skoda nu, hör och häpna men den gasar inte själv.

Så ska vi sluta skylla på bilen och istället rikta skulden där den hör hemma?
Hos föraren!

Och ni som kör upp bör göra det utan hjälpmedel!
Mjaaa. En dieseldriven bil har oftast högre vridmoment på låga motorvarv. Ligger du på tomgångsvarvtal så kommer farten vara högre jämfört med bensindrivel bil. Är man inte van så kan det upplevas som att den gasar av sig själv. Hände mig på min uppkörning när jag försökte köra på tvåans växel i ett villaområde. Kändes som att jag fick parera mer aggressivt med kopplingen hela tiden för att den inte skulle dra iväg.

Inspektören frågade efteråt varför jag inte bara gick ned på ettans växel. Men mitt huvud var så inställt på att åka så kort tid på ettans växel och krypkörning på tvåan. För det var det jag var van vid med bensindriven bil och jag hade inte erfarenheten att anpassa mig efter situationen.

Men jag skyller inte på bilen. Bara min oförmåga att hantera den.
Gäst 2024-05-05 12:38 ! Citera #
Rojk 2024-05-05
Mjaaa. En dieseldriven bil har oftast högre vridmoment på låga motorvarv. Ligger du på tomgångsvarvtal så kommer farten vara högre jämfört med bensindrivel bil. Är man inte van så kan det upplevas som att den gasar av sig själv. Hände mig på min uppkörning när jag försökte köra på tvåans växel i ett villaområde. Kändes som att jag fick parera mer aggressivt med kopplingen hela tiden för att den inte skulle dra iväg.

Inspektören frågade efteråt varför jag inte bara gick ned på ettans växel. Men mitt huvud var så inställt på att åka så kort tid på ettans växel och krypkörning på tvåan. För det var det jag var van vid med bensindriven bil och jag hade inte erfarenheten att anpassa mig efter situationen.

Men jag skyller inte på bilen. Bara min oförmåga att hantera den.
Björn påstår att bilen ökade från 30 till 50 av sig själv, det är tekniskt omöjligt (om det inte är brant utför.

En dieselmotor ”ökar på” med att gasa om man ligger under tomgång, till exempel vid din nämnda krypkörning.

Men det kan man parera med kopplingen eller kugga ner ett steg på spaken.

Väl mött i trafiken!
Björn He 2024-05-05 14:37 ! Citera #
Trafikverket bör helst av allt förbjudas att låna ut bilar (med dubbelkommando) för förarprov, det är onödigt att låna bil för körprov av Trafikverket om man hellre kan köra upp med en trafikskolebil. Jag övningskörde ändå hos Staffans trafikskola hemma i Långbro/Älvsjö några veckor före min första uppkörning, och de borde ha kunnat erbjuda mig att låna en av deras bilar, och eventuellt följt med mig till min bokade uppkörning i Västerås, då skulle jag sannolikt ha haft nära 100 % stor chans att få godkänt på uppkörningen. Staffans trafikskolas diesel-Volvo kunde INTE gasa ”av sig själv” som tydligen Trafikverkets Golf diesel kunde göra så då hade jag inte riskerat att av misstag köra i 50 på nån 30-gata som jag uppgavs ha gjort och bli kuggad för det.
Björn He 2024-05-05 19:26 ! Citera #
Gäst 2024-05-04
Jag har haft flera diesel golf och passat. Ingen, och då menar jag ingen, av dom har gasat av sig själv.
Jag har haft Audi, den gasade inte själv.
Jag har en skoda nu, hör och häpna men den gasar inte själv.

Så ska vi sluta skylla på bilen och istället rikta skulden där den hör hemma?
Hos föraren!

Och ni som kör upp bör göra det utan hjälpmedel!
Jag hade som bilägare en dieseldriven Ford Mondeo tillverkad 2003, som INTE kunde öka farten ”av sig själv” som den där jävla idiot-dieselgolfen kunde. Däremot kunde diesel-mondeon sjunka orimligt lågt i varvtal om man försökte köra max 30 km/tim på 3:ans växel, så jag var nästan alltid tvungen att växla tillbaka ned till 2:an för att undvika risk för motorstopp. En bensindriven bil brukar normalt inte sjunka så lågt i varvtal att den riskerar motorstopp vid körning på 3:an i max 30 km/tim.

Egentligen är väl 3:an en accelerationsväxel som skall användas vid acceleration upp till högre hastighet än 40 km/tim.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo