Start > Körkortsforum > Kan man leva utan körkort i Sv…

Kan man leva utan körkort i Sverige?

Björn He 2024-04-30 23:45 ! Citera #
Gäst 2024-04-29
Så min 4 åring som vill cykla ska skriva ett prov först?

Rimligt!

Många tar körkort, andra gör det inte. Världen går inte under för det.
Om du inte tycker små barn som vill cykla ska behöva lära sig vilka trafikregler som gäller i trafiken, då bör hellre du som är förälder ta ansvar för att lära ditt barn innan cyklingen hur ditt barn skall tillämpa de gällande reglerna korrekt. Jag har hört rykten om att exempelvis cyklister, framförallt cyklande barn, inte brukar ha kunskap om högerregeln, som verkar bero på att cyklisterna inte läst på ordentligt om vilka trafikregler som gäller i trafiken och när exempelvis högerregel skall tillämpas, i vissa fall har kanske cyklande barns föräldrar inte gett sitt barn tillräcklig utbildning i trafikkunskap trots att det bör vara en förälders ansvar att lära sitt barn sånt. Pappan var en gång hemma på Blackensvägen i Långbro väldigt nära att frontalkrocka med en dagisålders pojke som plötsligt kom cyklande på en trehjulig barncykel fram i en kurva - på sin vänstra sida av körbanan - och det kunde ha gått väldigt illa för pojken om inte pappan hade varit tillräckligt uppmärksam på pojken som kom cyklande på fel sida av körbanan, pappan hann nästan precis styra undan för den lille pojken. Jag undrar om det är vanligt förekommande på villagator att små barn som inte lärt sig trafikreglerna exempelvis cyklar ”vänstertrafik”, trots påbjuden högertrafik i vårt svenska land.

Jag som en gång hade en mopedkrock har upplevt att den 16-åriga unga tjejen på moped inte verkade ha lärt sig vilka trafikregler som gäller i trafiken, hon missade att högerregeln gäller på Johan Skyttes väg i korsningen med Vältstigen där jag kom körande in på Johan Skyttes väg från hennes högra korsande körbana och hon som inte väjde för min bil i god tid körde på min bil. Det skulle ha kunnat undvikas om hon inte hade närmar sig korsningen för fort utan sett till att sänka sin hastighet i god tid före korsningen och vara tillräckligt beredd att väja om något fordon kom körande från höger. Det är såvitt jag förstår tänkt med högerregeln att en fordonsförare skall sänka sin hastighet för att lättare kunna undvika kollision med korsande trafik, men alla fordonsförare kanske inte gör det vid väjningsplikt mot fordon från höger. Helst av allt skulle inte en trafikregel som högerregeln ha existerat kan man tycka, i Belgien har man i vissa tätorter börjat skylta större huvudgator som huvudled i syfte att avveckla högerregeln just för att den bedöms som en trafikfara med tanke på att inte så många bilister brukar ge fordon från korsande vägar till höger företräde, trots att man måste göra det enligt lag när högerregeln gäller; i en T-korsning eller en korsning mellan en ”stor” gata och en mindre gata verkar det vara stor risk för tendens att felaktigt uppfatta att den ”stora” vägen/den väg som löper rakt fram är en huvudled, trots att den vägen ej är skyltad som huvudled.
Gäst 2024-05-07 09:26 ! Citera #
Jag är trådskapare och idag fick jag körkortet . Jag är inte ett dug bättre förare än när jag kuggade första gången 2 månader sedan och har kuggat 5 gånger fler sen dess. Enda skillnaden var senaste gången var jag avslappnad och hade tur med lugnare trafik. Så till alla som kämpar med körkortet ge aldrig upp du kan köra mycket bättre än vad du tror. Övertänk inte så mycket du ska kunna köra ofarligt och lagligt thats it. Träna backa runt hörn, backparkering 10 gånger i rad tills du känner dig säker det stärker självförtroendet eftersom de brukar testa sån moment i början. Skit i om du backa lite snett runt hörnet eller gör små fel som inte är farligt eller olagligt de kommer inte kugga dig om du inte gör det om och om igen. Viktigaste är att inte lägga för stort allvar om du kuggar du kommer klara det eventuellt.
RiverOak 2024-05-10 14:11 ! Citera #
Gäst 2024-05-07
Jag är trådskapare och idag fick jag körkortet . Jag är inte ett dug bättre förare än när jag kuggade första gången 2 månader sedan och har kuggat 5 gånger fler sen dess. Enda skillnaden var senaste gången var jag avslappnad och hade tur med lugnare trafik. Så till alla som kämpar med körkortet ge aldrig upp du kan köra mycket bättre än vad du tror. Övertänk inte så mycket du ska kunna köra ofarligt och lagligt thats it. Träna backa runt hörn, backparkering 10 gånger i rad tills du känner dig säker det stärker självförtroendet eftersom de brukar testa sån moment i början. Skit i om du backa lite snett runt hörnet eller gör små fel som inte är farligt eller olagligt de kommer inte kugga dig om du inte gör det om och om igen. Viktigaste är att inte lägga för stort allvar om du kuggar du kommer klara det eventuellt.
Stort grattis! Måste säga att det är beundransvärt att du inte gav upp längs resan. Det hade nog många gjort.

Angående att leva utan körkort i Sverige så har jag aldrig upplevt det som några problem. Och då har jag ändå bott på landet i 13 år nu. Det är mest när jag behövt flytta på stora saker som jag saknat det som mest. Man får förlita sig på nån kompis med körkort eller anlita en firma. I övrigt har jag faktiskt inte haft några problem med det. Jag gillar att åka kollektivt och att ta mig fram på fötter eller två hjul.
Nu håller jag dock på att ta körkort eftersom jag ärvt en bil och tänkte att jag lika gärna kan behålla den och ta mitt kort. Får väl se om jag känner att jag borde gjort det långt tidigare eller om jag kanske gör mig av med bilen för att det kostar mer än det smakar. Men körkortet är ju aldrig fel att ha oavsett så det är ju en bra motivering att ta det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 18:26
2
I går 17:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor