Halkbana är del 2 i den obligatoriska riskutbildningen för B-körkort (del 1 är riskettan)
Syftet med utbildningen är att du ska lära dig att hantera riskfyllda situationer, främst manövrering på halt underlag.
Utbildningen tar 3–4 timmar att genomföra och kostar cirka 2 000 kr.
Riskutbildningen bör genomföras när du kan hantera bilen väl – i princip så väl att du är redo för uppkörning. Bokar en trafikskola halkbanetid åt dig har körläraren gjort bedömningen att du är redo.
Riskutbildningen har inga konkreta krav för godkännande, utan är du bara med och följer instruktionerna ska du bli godkänd. Ett av målen med halkbanekörningen är faktiskt att du ska ”misslyckas” (exempelvis att inte kunna häva en sladd) för att du ska få känna på konsekvenserna av att överskatta sin prestationsförmåga.
En genomförd riskutbildning är giltig i 5 år, vilket innebär att du har god tid på dig att klara teoriprovet och uppkörningen.
Olika halkbanor har olika rutiner, men här kommer en generell bild av hur utbildningen kan gå till.
Under körningen på halkbanan sitter du antingen själv eller tillsammans med en annan elev i bilen. Halkbaneinstruktören kan kommunicera med bilen via walkie-talkie. Körning är indelad i olika moment, till exempel:
Skid-Car är en svensk uppfinning som används på många halkbanor. Skid-Car fungerar som höj- och sänkbara stödhjul för bilen. För att simulera ishalka höjs bilen upp aningen, vilket innebär att däcken tappar grepp – precis som vid halka.
Fördelen med Skid-Car är att tusentals olika situationer kan simuleras direkt endast med en knapptryckning. Skid-Car kan helt och hållet köras på vanlig asfalt.
För att riskutbildningen ska vara giltig måste utbildaren ha godkänts av Transportstyrelsen.