Start > Att ta körkort > Halkbana (del 2)

Halkbana – riskutbildning del 2 för B-körkort

Halkbana är del 2 i den obligatoriska riskutbildningen för B-körkort (del 1 är riskettan)

Syftet med utbildningen är att du ska lära dig att hantera riskfyllda situationer, främst manövrering på halt underlag.

Utbildningen tar 3–4 timmar att genomföra och kostar cirka 2 000 kr.

När är det dags för halkbana och vilka är kraven?

Halkbana – riskutbildning del 2

Du ska kunna köra bra

Riskutbildningen bör genomföras när du kan hantera bilen väl – i princip så väl att du är redo för uppkörning. Bokar en trafikskola halkbanetid åt dig har körläraren gjort bedömningen att du är redo.

Inga tydliga krav

Riskutbildningen har inga konkreta krav för godkännande, utan är du bara med och följer instruktionerna ska du bli godkänd. Ett av målen med halkbanekörningen är faktiskt att du ska ”misslyckas” (exempelvis att inte kunna häva en sladd) för att du ska få känna på konsekvenserna av att överskatta sin prestationsförmåga.

Halkkörningen giltig i 5 år

En genomförd riskutbildning är giltig i 5 år, vilket innebär att du har god tid på dig att klara teoriprovet och uppkörningen.

Hur det går till på halkbanan

Olika halkbanor har olika rutiner, men här kommer en generell bild av hur utbildningen kan gå till.

Introduktion, teori och andra övningar

  • Legitimationskontroll (du måste kunna legitimera dig för att halkbanan ska kunna registrera ditt deltagande hos Transportstyrelsen).
  • Introduktion, alkotest, syfte och mål.
  • Du får testa hur det känns att krocka i cirka 7 km/h genom att åka i en stol ner för en liten ramp. Frivilligt moment.
  • Du får testa att ta dig ur en upp- och nedvänt bil. Frivilligt moment.
  • Diskussion och reflektion.

Själva halkkörningen

Under körningen på halkbanan sitter du antingen själv eller tillsammans med en annan elev i bilen. Halkbaneinstruktören kan kommunicera med bilen via walkie-talkie. Körning är indelad i olika moment, till exempel:

  • Slalomkörning mellan koner.
  • Bromsningsövningar (både halt och torrt underlag).
  • Sväng i hal kurva.
  • Undanmanöver (väja för ett hinder).

Skid-Car

Skid-Car är en svensk uppfinning som används på många halkbanor. Skid-Car fungerar som höj- och sänkbara stödhjul för bilen. För att simulera ishalka höjs bilen upp aningen, vilket innebär att däcken tappar grepp – precis som vid halka.

Fördelen med Skid-Car är att tusentals olika situationer kan simuleras direkt endast med en knapptryckning. Skid-Car kan helt och hållet köras på vanlig asfalt.

Boka halkbana

För att riskutbildningen ska vara giltig måste utbildaren ha godkänts av Transportstyrelsen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 04:13

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo