Start > Körkortsforum > BÄSTA Ungdoms/Första bil

BÄSTA Ungdoms/Första bil

Gäst 2015-09-06 19:24 ! Citera #
Jo visst är det så :) . Har ju dock in mycket att spendera tyvärr. Men sen kan det vara bra att inte
kasta mycket stålar för sin första bil liksom.

Men, angående det du sa, hur mycket hästkrafter och/eller version skulle du kunne rekommendera då av de bilarna du nämnde.
Finns ju tex Renault Clio 1.2 modeller, 1.4, t.o.m. 1.8. Med tanke på det jag sa, vilken skulle du rekommendera?

Och vad är din åsikter om en bil som Ford Focus eller Ford Mondeo tex?

Tacksam för all din hjälp förresten :D
Gäst 2015-09-06 22:37 ! Citera #
Gäst
Jo visst är det så :) . Har ju dock in mycket att spendera tyvärr. Men sen kan det vara bra att inte
kasta mycket stålar för sin första bil liksom.

Men, angående det du sa, hur mycket hästkrafter och/eller version skulle du kunne rekommendera då av de bilarna du nämnde.
Finns ju tex Renault Clio 1.2 modeller, 1.4, t.o.m. 1.8. Med tanke på det jag sa, vilken skulle du rekommendera?

Och vad är din åsikter om en bil som Ford Focus eller Ford Mondeo tex?

Tacksam för all din hjälp förresten :D


Personligen hade jag valt Nissan Micra före Clion, dels för att jag körde en Clio när vi hade våran halkbana, och fann den inte alls rolig att köra, och dels för att vi har haft en Micra själv som första bil. Vi hade en Nissan Micra 2001 1,4 liter med 82hk.
Den var rolig och pigg och klarade allt man behövde göra alldeles utmärkt.
Ford Focus känner jag till mycket väl då det är en sådan som min förra trafikskola hade som övningsbil, den var skön och köra, men det jag tycker faller på minus sidan med focusen är att man ser väldigt dåligt ut bakåt när man ska backa.
Men annars så är det helt okej bil, dock ingen billig eller liten bil, och skulle nått gå sönder så kan det bli dyra reservdelar. Men skulle kunna tänka mig att skaffa en sådan själv, dock flexifuel modellen då man kan komma undan något billigare när man ska tanka :)
Mondeon har jag inte kört, men rent utseendemässigt så är det snyggare än Focusen, dock dyrare att både äga och köra med.
Micke 2015-09-08 10:57 ! Citera #
Håller med gällande Nissan Micra.. Jag hade en Micra som första bil, tycker den var perfekt att ha som en första bil, liten, lätt att köra, bensinsnål, billig försäkring samt att det var väldigt sällan det var nått fel på den. Jag ärvde min micra från min sambos mormor som hade gått bort några månader innan jag fick mitt körkort. Då hade den gått nästan 8000 mil, och det hade aldrig vart nått fel på den, när min sambo fick sitt körkort så fick hon ta över den. Då hade den gått 13400 mil, och allt som hade behövt bytas var drivknuten höger fram samt hjullagret vänster fram, förutom det så är det inga fel på den. Varje gång vi besiktade den så sa dom att det var roligt att se en så pass fin Micra. Den var nämligen från 2001, så nu efter 14 år så har den bara lite rost på underredet. Men för att avsluta detta nu så är det en perfekt bil att äga som första bil, sedan när man har fått mera körerfarenhet så kan man byta till sig nått större samt nått som har mer hästkrafter. Man behöver inte en bil med 250-300/Hk :D :D
Gäst 2015-09-23 02:23 ! Citera #
Hej
Jag har börjat kolla lite på Volvo 240 -86 årsmodell. Är det något att sattsa på. Det fanns en på Gotland för 2000kr, en i Mölndal för 7000kr och Göteborg för 12000kr. För mig tycker det är lite kul att eventuellt ha en bil som är 10 år äldre än sig själv, men man är väl bara lite historienördig då man gått historieproramet i Lund och älskar att vrida tillbaka klockan till andra tidsåldrar. Eller tycker ni att jag ska gå på en Volvo från 96 eller 06 istället? En sak är klar för mig jag kommer bara köpa Volvo eller någon tysk bil som audi eller volkswagen. Men jag vill ju stötta min farbror som är volovhandlare, men även supporta min modershemlands finna hantverk med bilar. Komentera gärna mvh En historienörd som aldrig har lärt sig mecka med bilar.
Krille P 2015-09-23 21:16 ! Citera #
Kan du inte mecka så ska du fan inte köpa en Volvo 740/940/240 m.m. Köp dig en vanlig bil som inte är äldre än 10 år. T.ex. en Vovlo S40, S60, Saab 9-5, 9-3. Lycka till.

Mvh Den bästa Krille
Pontus 2016-11-12 23:54 ! Citera #
Hur fan kör du TonyG om du måste reparera en bil från 07 1 gång i månaden??
Gäst 2016-11-19 02:41 ! Citera #
Köp en äldre saab 9-5, 9-3 eller volvo 940/740 och sen fixa steg 1 på den så har du en rolig första bil som inte är allt för dyr.
Gäst 2017-02-03 08:52 ! Citera #
Jag övningskör med en 2012 Volvo s60 t5 med 240 hk. Och den tycker jag är bra. Men kanske inte så bra som första bil eftersom den kostar ungefär
160 - 190 000 kr.

Jag kommer få mitt körkort om ca 3 veckor, ska på halkbanan på måndag (om 3 dagar) och sen är det. Ara uppkörningen kvar. Jag kommer nog köpa en Volvo s40 t5 som första bil, jag hittade en för typ 50000kr
aaaa 2017-02-11 22:06 ! Citera #
Audi A8 2017.
Gäst 2017-02-15 22:42 ! Citera #
Gäst 2017-02-03
Jag övningskör med en 2012 Volvo s60 t5 med 240 hk. Och den tycker jag är bra. Men kanske inte så bra som första bil eftersom den kostar ungefär
160 - 190 000 kr.

Jag kommer få mitt körkort om ca 3 veckor, ska på halkbanan på måndag (om 3 dagar) och sen är det. Ara uppkörningen kvar. Jag kommer nog köpa en Volvo s40 t5 som första bil, jag hittade en för typ 50000kr
Du kan skaffa en 850 T-gul T5R om du hade tänkt lägga ut så mycket :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo