Start > Körkortsforum > BÄSTA Ungdoms/Första bil

BÄSTA Ungdoms/Första bil

Gäst 2011-09-13 19:01 ! Citera #
Om man kan få tag i en Mini Cooper som första bil är ju det suveränt,

billig i drift och smidig att köra! Perfekt första bil verkligen förutom en liten detalj....

...de ~200 000 det kostar att köpa den! Helt galet mycket pengar för en student som jag iallafall :(
adam1992 2011-09-14 09:35 ! Citera #
Som första bil är ju först och främst kanske en trafiksäker bil att rekomendera? :)
Men att den är liten, smidig och lättkörd är ju också 3 stora +!
Och självklart, som ungdom, så vill man ha en lite snygg, sportig bil.

Men vad är då egentligen den bästa bilen? Enligt mig finns det inget speciellt märke eller modell, då det helt beror på vad man själv gillar. Men som en tidigare skrev så är SEAT IBIZA en lite sportig, och väldigt lättkörd bil, som samtidigt är väldigt trafiksäker :)

/Adam
Nicke111 2011-12-01 21:11 ! Citera #
Jag tycker saab 99 eller volvo 142 :)
ruppan 2011-12-23 19:34 ! Citera #
Själv har jag inte tagit körkort än så jag har väl i sig ingen egentlig erfarenhet av det. Dock har jag övningskört en hel del i en Volkswagen Golf vilket har fungerat otroligt bra. Hittar man en begagnad så behöver den nödvändigtvis inte vara så dyr. Den är lättmanövrerad och relativt krocksäker, vilket åtminstone för mig är ett stort plus :) Rekommenderas starkt!
Lasse 2011-12-27 12:21 ! Citera #
Välj din första bil efter kriterier inte efter märke.
Första kriteriet borde först att sätta ett maxpris på hur mkt din budget tillåter därefter prova olika bilar mot hur du uppfattar bilen bakom ratten, dvs sitter du bra/bra sikt känner du att du har kontroll på instrumenteringen/ bilens yttre samt att du trivs i bilen.Fall inte för frestelsen att köpa en snabb bil i börjanutan skaffa en vettig bil som du uppskattar och känner att du kan utveckla din körteknik i. Jag tycker även att du ska titta lite extra kring hur säker bilen har blivit klassifierad samt säkerutrustad med. Ex antispinn/bältesspänn åtdragare el dyl utrustning
/Labe
se33 2012-01-10 16:34 ! Citera #
Jag tycker man ska kolla på Saab om man ska köpa sin första bil.

Efter allt som hänt så är priserna väldigt bra eftersom en hel del människor vill bli av med bilarna... (Jag fattar inte hur dom tänker men men)

Saabar är enligt mig och många andra en utav de bilmärken som är roligast att köra. Saab är kända för sin körglädje om man talar vardags bilar så om nån kommentarer att en ferrari är roligare tänker jag inte ens svara...
Svensk kvalite och byggd för nordiskt klimat. Saab och Volvo har alltid varit snäppet bättre än utländska bilar vad gäller att fungera under nordiska vintrar. Värme och Rostskydd är mycket bra hos båda märkena. (Nya Generationen Saab 900 är väl kanske inte så jätte bra dock... men absolut inte sämre än någon japansk eller fransk historia...)

Saab (och volvo också för den delen) är båda kända för sin höga säkerhet. Och om man vill ha lite extra under huven.. så finns det en Saab för de med ;) men se upp med försäkringspremierna...

Som sagt både Saab och Volvo är utmärkta bilar som är säkra, relativt snygga, lättkörda, komfortabla och mekaniskt välbyggda!

Anledningen att jag skulle rekommendera Saab... Volvo är bakhjulsdrivna annars är det i min värld en kina/GM volvo och en sån vill man inte ha... Ska det vara framhjulsdrift så ska det vara Saab. Dessutom är begagnat priserna på Saabar MYCKET lägre än på motsvarande volvo.

30 000 kr för en fin Saab 9-5 från -98-02 typ..
30 000 kr för en fin Volvo 740 från -88-92 typ..

Med det två faktum att Saab alltid varit väldigt moderna och tekniska bilar medan volvo varit mer gammalmodiga och använt välprövad mekanik (mindre elektronik vilket kan vara en fördel.) Så är det för mig ett väldigt lätt val där Saab är ett mycket bättre köp speciellt om man inte gillar att meka och pula själv...
Gäst 2012-01-10 17:21 ! Citera #
se33

30 000 kr för en fin Saab 9-5 från -98-02 typ..
30 000 kr för en fin Volvo 740 från -88-92 typ..


Jag skulle nog inte mer än 10000 kr för en 740:a; möjligtvis 15000 kr om den mot förmodan är en lågmilare.
se33 2012-01-10 23:24 ! Citera #
prs
se33

30 000 kr för en fin Saab 9-5 från -98-02 typ..
30 000 kr för en fin Volvo 740 från -88-92 typ..


Jag skulle nog inte mer än 10000 kr för en 740:a; möjligtvis 15000 kr om den mot förmodan är en lågmilare.


Saken är ju den att jag skrev fin. min bedömning var utifrån de bilar jag själv kollade på för inte alltför länge sedan.

Det var några 740 och några 9-5.

9-5an köpte jag för lite över 30 000kr
Den hade gått 13 000 mil och är som ny förutom en väldigt liten buckla framme på huven...

En lika fin 740 är det förfan antik värde på så de kostar lika mycket trots att den är uråldrig jämfört med 9-5an...

För att inte glömma att 9-5an nästan har dubbelt så mycke hästar med nästan halva soppaförbrukningen.

740: 1.2 lit/ mil
9-5: 0.8 lit/ mil

740: 115-130 hk
9-5: 150-230 hk

Men om man köper en bil för under 10 000 är nog en gammal volvo det enda säkra köpet med tanke på driftsäkerheten (men om man köper dessa rekommenderas väl att man kan meka lite)
Gäst 2012-01-19 21:07 ! Citera #
Tror nog min första bil kommer bli en Renault, troligen en Clio. Verkar vara väldigt låg försäkring i jämförelse med de flesta andra märken...i alla fall upp till -00 modellerna sen ökar det stadigt. Övningskör idag med en Golf och den känns skön att köra, så det är ju ett alternativ också, fast då lär de bli en äldre modell än den man kör med nu. Men jo Clio eller Megane lutar det åt just nu. Känns inte riktigt skönt i en stor bil. Kört en V50 och trivs inte alls med den egentligen även om den är relativt lättkörd. ;) Större bil är klart att föredra pga säkerheten men antar att det ibland bara känns bekvämare med lite mindre bilar.
rollonup 2012-01-31 17:58 ! Citera #
BlackEdition
Tjena, lätt bästa bilen att rekomendera är en Ford Sierra, inufall den jag har (Ford Sierra RS V6 Cosworth),
Lite sportig, lätt att köra, delvis snygg och mycket billig i drift :)

Såhär ser min ut i detta fall!

www.garaget.org/?car=206488

MVH
Emil


Skulle nog säga att det där inte är en speciellt bra första bil. Den framstår i alléfall som väldigt snabb, är den dessutom det är det ju lätt man blir lite glad på gasen och kan skapa farliga situationer man inte kan hantera som nybörjare, såklart bör man följa hastighetsbegränsningarna som van förare också men ni förstår min poäng.

Är det däremot enbart ”the looks” med en vanlig motor i ser det ut som en fin bil du antagligen kan imponera lite folk med :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest