Start > Körkortsforum > BÄSTA Ungdoms/Första bil

BÄSTA Ungdoms/Första bil

SweeTcReem 2014-05-30 17:41 ! Citera #
Köp en bil med billiga reservdelar tex en volvo 142 eller volvo 740 eller en saab
Miimz 2014-08-29 14:31 ! Citera #
Jag har ingen egen bil, utan lånar sambons Audi S6:a, som jag för övrigt också övningskört i. Den fuknar super och jag känner mig riktigt hemma i den ;)
Gäst 2014-12-22 14:33 ! Citera #
Är rätt nöjd med mitt lilla bygge. Skoda Octavia kombi med Vtech RTS och 301 hk/494 nm. Den rör på sig kan man säga. :)
Gäst 2014-12-22 14:40 ! Citera #
Gäst
Är rätt nöjd med mitt lilla bygge. Skoda Octavia kombi med Vtech RTS och 301 hk/494 nm. Den rör på sig kan man säga. :)


Mmm... men det är fortfarande en SKODA... :lol:
Gäst 2015-02-03 16:00 ! Citera #
Min första bil jag övningskörde i var sambons mercedes w140 -96:a S-klass. Och jag gillade den verkligen! Dock är den på tok för dyr för mig att äga och den även en automat. Så då blir det mercedes w210 -96:a istället (diesel), om sambon får den igenom besiktning såklart ;)
Gäst 2015-04-12 15:02 ! Citera #
När jag övningskörde var jag fast besluten vid att jag skulle skaffa mig en cab, helst en mini cooper. Precis när jag tagit körkort började jag plugga så pengarna räckte inte riktigt till, så jag lånade pappas audi a3 i ett år. Den gillade jag verkligen, inte för stor så den är svår att parkera med, men inte heller för liten så det blir svårt att köra större bilar sen. Pappa sålde bilen så jag fick leta efter en annan, dock fortfarande student så månadskostnaderna styrde.

Det landade på en Kia picanto, kostar 400 kr i skatt per år och runt 2500 i försäkring per år. Och har aldrig tankat för mer än 500 kr per månad. Inte världens roligaste bil, men otroligt lätt att köra, parkera och som sagt billig att äga! Den gör sitt jobb: tar mig från punkt A till punkt B.
Första bilen 2015-04-14 21:29 ! Citera #
Som rubriken låter så ska jag strax skaffa min allra första egna bil. Jag har dock inte så jätte gott om pengar då jag är studerande, men har lyckats sparats ihop 60.000 kr som nu ska läggas på en bra billig bil. Så nu söker jag efter lite råd av alla er härinne :)
Jag kan säga att jag kommer att köra varannan dag till o från skolan, och det kommer bli en resa på c:a 12 mil varje gång, så en bil som inte dricker allt för mycket bränsle vore ju bra, samt så är jag ensam så det behöver inte vara en stor familjebil :)
Själv har jag kollat på en Renault Clio och en Mazda 3.. Vad tycker ni om dom bilarna?
Jossan-88 2015-04-28 21:22 ! Citera #
Första bilen
Som rubriken låter så ska jag strax skaffa min allra första egna bil. Jag har dock inte så jätte gott om pengar då jag är studerande, men har lyckats sparats ihop 60.000 kr som nu ska läggas på en bra billig bil. Så nu söker jag efter lite råd av alla er härinne :)
Jag kan säga att jag kommer att köra varannan dag till o från skolan, och det kommer bli en resa på c:a 12 mil varje gång, så en bil som inte dricker allt för mycket bränsle vore ju bra, samt så är jag ensam så det behöver inte vara en stor familjebil :)
Själv har jag kollat på en Renault Clio och en Mazda 3.. Vad tycker ni om dom bilarna?


Av dom du har nämnt så tycker jag att Mazdan är snyggast, men om jag kan komma med andra förslag så skulle jag be dig kolla på Ford Focus eller Ford Fiesta. Medelstora bilar som du slipper byta bort inom dom närmsta åren ifall du nu skulle få en partner och eventuellt barn :)
Gäst 2015-09-06 17:25 ! Citera #
Vilken bil skulle ni rekommendera ifall man inte vill att kostnaderna för underhållning/service blir för mycket?

Har verkligen lite pengar. Men skulle vilja ha en bra första bil. Kollat rätt mycket på Blocket, så det blir ingen ny bil så.

Känner en som köpte en Volvo S40 1,8 för ett bra pris från Blocket. Men jag är osäker och rädd ifall service/underhållning priset blir lite för högt, bara generellt alltså.

Men på ett pris till max 12,000. Som sagt, som kan ta en från A till B, inte så hög skatt, drar inte så jätte mycket bensin och lagom försäkring.

Men framför allt - inte sky höga service/underhålls priser och det.

Vad skulle ni rekommendera?
Gäst 2015-09-06 17:45 ! Citera #
Gäst
Vilken bil skulle ni rekommendera ifall man inte vill att kostnaderna för underhållning/service blir för mycket?

Har verkligen lite pengar. Men skulle vilja ha en bra första bil. Kollat rätt mycket på Blocket, så det blir ingen ny bil så.

Känner en som köpte en Volvo S40 1,8 för ett bra pris från Blocket. Men jag är osäker och rädd ifall service/underhållning priset blir lite för högt, bara generellt alltså.

Men på ett pris till max 12,000. Som sagt, som kan ta en från A till B, inte så hög skatt, drar inte så jätte mycket bensin och lagom försäkring.

Men framför allt - inte sky höga service/underhålls priser och det.

Vad skulle ni rekommendera?


Man får vad man betalar, köper du en billig bil, så får du räkna med att det kommer finnas saker att göra på den.
Men av det beloppet du nämner så skulle jag hålla mig ifrån Saab eller Volvo, jag skulle rikta in mig på en liten bil som typ Nissan Micra eller Renault Clio, små bilar, drar lite bränsle och billiga i försäkring.. Som sagt, man får vad man betalar :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor