Jag tycker man ska kolla på Saab om man ska köpa sin första bil.
Efter allt som hänt så är priserna väldigt bra eftersom en hel del människor vill bli av med bilarna... (Jag fattar inte hur dom tänker men men)
Saabar är enligt mig och många andra en utav de bilmärken som är roligast att köra. Saab är kända för sin körglädje om man talar vardags bilar så om nån kommentarer att en ferrari är roligare tänker jag inte ens svara...
Svensk kvalite och byggd för nordiskt klimat. Saab och Volvo har alltid varit snäppet bättre än utländska bilar vad gäller att fungera under nordiska vintrar. Värme och Rostskydd är mycket bra hos båda märkena. (Nya Generationen Saab 900 är väl kanske inte så jätte bra dock... men absolut inte sämre än någon japansk eller fransk historia...)
Saab (och volvo också för den delen) är båda kända för sin höga säkerhet. Och om man vill ha lite extra under huven.. så finns det en Saab för de med
men se upp med försäkringspremierna...
Som sagt både Saab och Volvo är utmärkta bilar som är säkra, relativt snygga, lättkörda, komfortabla och mekaniskt välbyggda!
Anledningen att jag skulle rekommendera Saab... Volvo är bakhjulsdrivna annars är det i min värld en kina/GM volvo och en sån vill man inte ha... Ska det vara framhjulsdrift så ska det vara Saab. Dessutom är begagnat priserna på Saabar MYCKET lägre än på motsvarande volvo.
30 000 kr för en fin Saab 9-5 från -98-02 typ..
30 000 kr för en fin Volvo 740 från -88-92 typ..
Med det två faktum att Saab alltid varit väldigt moderna och tekniska bilar medan volvo varit mer gammalmodiga och använt välprövad mekanik (mindre elektronik vilket kan vara en fördel.) Så är det för mig ett väldigt lätt val där Saab är ett mycket bättre köp speciellt om man inte gillar att meka och pula själv...