Start > Körkortsforum > Kuggade min uppkörning

Kuggade min uppkörning

lula123 2021-08-18 21:39 ! Citera #
Var körde du? Fick du vänster sväng i länsväg och fickparkering?
Nervös 2021-08-19 19:14 ! Citera #
lula123 2021-08-18
Var körde du? Fick du vänster sväng i länsväg och fickparkering?
Jag körde i Södertälje! Minns faktiskt inte hela min uppkörning för jag var så nervös. Vet att jag hade fickparkering men tror inte jag fick vänstersväng på landsväg :)
Anonym 2023-08-22 17:04 ! Citera #
Hej 18årig tjej här. Jag kuggade min första uppkörning i dag, mår skit det var för att jag inte hade tillräckligt bra uppmärksamhet enligt henne, även fast jag konstant kollade i mina backspeglar och sido speglar, trafiken framför och bakom mig och hade rörlig blick och blicken långt fram, det känns väldigt orättvist då jag har lagt till så mycket tid och pengar, hela mitt sommarlov har gått till körlektioner och nu mår jag jätte dåligt för att det känns som om vad jag än gör så kommer jag kuggas andra gången också. Det värsta var att se när körprovsinspektören gick in skuttande och glad efter att just har gett mig de sämsta nyheterna jag fått på hela året. Känner mig misslyckad, borde jag känna så?
Noor 2023-08-22 20:18 ! Citera #
Det är helt normalt att känna så och tyvärr en verklighet för många av oss som försöker ta körkortet. Jag tror att inspektörerna tar många prov dagligen och är vanna vid att sånt här händer så att de inte har en dålig avsikt när han skrattar utan det sker omedvetet. Ett tips är kanske kolla tidigare och kolla långt i förväg och snabbare bara för att ”avsöka” området och inte sitta fast vid detaljer. Och inte kolla för mycket i sidospeglarna mycket utan i backspegeln och döda vinkeln. Jag kuggades också på samma grunder för dem är strikta med uppmärksamhet och planering tyvärr.

Det är bara att ha hoppet uppe och boka ett nytt prov, jag ska själv köra upp snart igen!

Lycka till!
Nervös 2023-09-12 08:43 ! Citera #
Anonym 2023-08-22
Hej 18årig tjej här. Jag kuggade min första uppkörning i dag, mår skit det var för att jag inte hade tillräckligt bra uppmärksamhet enligt henne, även fast jag konstant kollade i mina backspeglar och sido speglar, trafiken framför och bakom mig och hade rörlig blick och blicken långt fram, det känns väldigt orättvist då jag har lagt till så mycket tid och pengar, hela mitt sommarlov har gått till körlektioner och nu mår jag jätte dåligt för att det känns som om vad jag än gör så kommer jag kuggas andra gången också. Det värsta var att se när körprovsinspektören gick in skuttande och glad efter att just har gett mig de sämsta nyheterna jag fått på hela året. Känner mig misslyckad, borde jag känna så?
Hej! Åhhh, jag förstår precis vad du menar. Ge inte upp! Sen ska du veta att det är helt okej att kugga andra gången också. Det är mycket lättare sagt än gjort, sätt inte så mycket press på dig själv. Jag gjorde det och det va inte alls kul med den sista biten till körkortet. Det känns som att alla tar kortet på första försöket, men det är inte sant. Även mina närmsta kompisar som kör jättebra tog den på andra, tredje eller fjärde försöket.

Kämpa kämpa! Jag tror på dig och du ska absolut inte känna dig misslyckad! Så fortsätt öva, boka en ny tid och försök att köra/agera lugnt.

Ett tips som jag uppskattade väldigt mycket för att få bort nervositeten är:

”Tänk att du ska köra bilen på så sätt att du är säker att ingen kommer skadas när du svänger, bromsar, gasar mm. Du ska vara säker på dina beslut”
Björn He 2023-09-12 11:06 ! Citera #
Jag undrar varför kuggade körkortselever måste göra om körprovet.
Jag läste i någon nyhetsartikel att det kan bli, eller kanske till och med blivit, möjligt för kuggade elever att slippa göra ett helt nytt körprov för att kunna få körkort. Istället för att göra ett helt nytt körprov så kan man föreläggas att komplettera det kuggade körprovet hos en trafikskola, som alltså inspekterar om man har tränat på de brister som uppvisats under körprovet som anses behöva tränas mer på (såsom brister i förmågan att tillämpa de gällande trafikreglerna korrekt eller förmågan att i god tid förutse och bedöma och anpassa sitt körsätt efter potentiella trafiksäkerhetsrisker), och om man klarar av det som inte klarats av på körprovet vid en komplettering hos trafikskola så anmäler trafikskolan att körprovet är fullgjort.

Hade kuggade elever haft möjligt att komplettera sina körprov, istället för att behöva göra ett helt nytt förarprov, så skulle faktiskt köerna till förarproven kunna bli betydligt mindre. Kuggade elever tar ju upp en stor del av platserna.

Dessutom förekommer det ju att fordonsförare som redan har fått körkort gör vissa misstag som skulle ha lett till kuggning om det vore uppkörning.
När jag exempelvis provade på landsvägskörning privat på länsväg 259 (mellan Huddinge och Handen), när jag var 19 år, då körde jag faktiskt av misstag in på länsvägen från en korsande väg samtidigt som en lastbil just närmade sig korsningen, jag såg väl inte riktigt den där lastbilen - men lyckligtvis blev det ingen katastrof för mig, för lastbilsföraren var lyckligtvis tillräckligt beredd på att bromsa och hann bromsa precis i tid bakom mig då jag svängde in på landsvägen i vägen för honom.
Man skall väl ändå se till att stanna, om det är nödvändigt för att undvika en kollision med ett fordon som utgör ett hinder genom att exempelvis passera väjningsplikt utan att lämna företräde. De säger ju själva på trafikskolorna att man inte har några rättigheter i trafiken utan bara skyldigheter, jag har börjat förstå vad man menar med det.

Det känns ju konstigt att behöva bli kuggad på uppkörningen, om man kör in på en landsväg på ett sätt som ”hindrar” fordon som redan färdas på landsvägen. Det är väl ingen fara om nu fordonet som ”hindras” hinner sänka hastigheten eller stanna i tid för att undvika kollision. Tycker trafikinspektörerna att en som hindras då man inte lämnar företräde ska försöka med flit att köra på en som inte lämnat företräde trots väjningsplikt, eller hur tänker inspektörerna?
Det påstås att infart på landsväg på ett sätt som hindrar fordon som redan kör på landsvägen är ett av ”de vanligaste misstagen på uppkörningen”, som leder till kuggning.
V 2023-09-20 18:56 ! Citera #
Kuggade min första uppkörning idag. Givetvis besviken och lite arg på mig själv. Jag kände till mina svagheter men kände mig ändå redo. Hade uppvärmingsleltion på 30 minuter innan uppkörningen och blev påmind, håll inte så långt åt höger och - våga köra när du vet att det är din tur.

Men nervositeten gjorde sist och precis de sakerna kuggades jag på. Att jag på mindre väg körde för nära högerkanten och vid två tillfällen i korsningar stod och tvekade trots att jag ju kan högerregeln och visste att det var min tur att köra.

Nåväl, fler lektioner ska bokas och sedan även ny uppkörning.

Jag upplevde inspektören som väldigt trevlig och att han verkligen ville kunna godkänna mig, eller hur ska jag säga - alltså han pekade på allt jag gjorde bra, berömde mina parkeringar, uppsikten osv. Så självklart kändes det jobbigt men jag visste när jag bommat två korsningar att nej det här går inte men jag kör vidare, gör det bästa jag kan och tar lärdom och återkommer när jag är helt och hållet hundra procent redo!
Nervös 2023-10-06 08:46 ! Citera #
Alltid segt att kugga något. Du är jätteduktig som blickar framåt! Heja heja! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest