Start > Körkortsforum > Onödig med Riksettan ?

Onödig med Riksettan ?

WilliamB 2010-10-09 14:49 ! Citera #
Kostnaden känns ju onekligen hög. Väldigt hög. Fann den dock ganska intressant. Fanns en jubelidiot i gruppen som bekräftade att det finns idioter på vägarna (han förespråkade att man borde kunna dricka mycket mer och ändå kunna få lov att köra).
Den är lång och lite långsam men... tog med en stor kopp kaffe och en bit kaka och så var det lugnt.
LinneaChristina 2010-11-14 11:08 ! Citera #
Jag känner att för mig personligen var den onödig, eftersom jag var väldigt riskmedveten redan innan och över huvud taget inte dricker alkohol. Däremot tycker jag det är jättebra att de ger den, allt som kan göras för att minska rattfylleri är bra! Om det i slutänden bara skulle leda till att en enda persons liv eller hälsa skonades så tycker jag ändå att det varit värt satsningen.
Gäst 2010-11-15 14:06 ! Citera #
Det mesta som det pratades om då jag gjorde Riskettan visste jag redan om då nästan allt står i körkortsboken. Men jag fick också lära mig en hel del nytt som jag tror är väldigt viktigt att känna till. Så nej, jag tycker inte att Riskettan är onödig, men kanske lite för lång och för högt pris.
WILLDO 2010-11-15 14:28 ! Citera #
Mest sunt förnuft men jag tror det flesta som genomgår den får en liten tankeställare.

Obligatorisk är den hur som helst så det är bara att gå! Inte så hemskt egentligen..
dagglii 2010-11-16 18:44 ! Citera #
Jag tycker att riskettan är nödvändig, sen att den ska kosta så väldigt är konstigt. Förare som redan har körkort men som inte tagit riskettan borde uppmuntras att ta den. Svårt att få dom som har körkort att betala för något de inte måste.
RLandersson 2010-11-17 18:04 ! Citera #
Verkligen inte!
Hela riskutbildningen tyckte jag var väldigt lärorik och nyttig. Riskettan (teori) var väldigt gripande och fick mig verkligen att fundera. Samtidigt blev jag lite förskräckt över att få se så mkt klipp på olyckor och kände mig som att jag aldrig mer skulle sätta mig i en bil igen. Men samtidigt vet jag att kör jag bra i trafiken och inte gör några onödiga grejer under tiden jag kör så har jag själv minskat risken för att hamna i en olycka och att bidra till en olycka.
Halkan var väldigt lärorik, skrämmande men samtidigt väldigt rolig. Den fick mig att tänka på att det är en stor skillnad att köra i vinterväglag jämfört med sommarväglag.

Jag har haft nytta av både risk del 1 och del 2 nu när det blivit vinterväglag här. Hade jag inte gått denna utbildningen hade nog det blivit näst intill katastrof. Tycker denna ska fortsätta vara obligatorisk men kanske sänka priset speciellt för de som redan har körkort (äldre vuxna) så de också kan få denna utbildningen utan att bli urfattig på kuppen.
carinas 2010-11-27 12:46 ! Citera #
Riskettan ingick förr i utbildningen!
Är ingen ny utbildning utan man tar fokus mer på den än tidigare bara och tjänar en slant.
Jag förstår inte varför folk tror innehållet är nytt och bättre?
Jag läste teori för 15 år sedan och var med min dotter och lyssna i våras när hon gick den.
Inget är förändrat mer än statistiken på antal döda då fler kör påverkade av alkohol,knark samt medicin.
Men även Fler bilar är på vägarna och fler risktagare då.
Även fler missbrukare av allt jag nämnde finns ju i och med fler bilförare förstås.
Gäst 2010-11-27 13:21 ! Citera #
Riskettan är bra. Då får man ju fundera på hur viktigt det är att inte köra när man är trött t.ex.
Freja 2010-12-02 15:29 ! Citera #
Inte alla som åker fast för grovt rattfylleri behöver vara ’kriminella typer utan något som helst ansvar’, man kan fastna i missbruk av olika slag, och faktiskt ha satt sig i bilen omedveten om vad man gör, riskettan kan öppna upp ögonen för drogers makt, det handlar inte enbart om alkohol, utan även av läkare utskriven medicin. Långvarigt bruk av detta kan ställa till det. Jag anser att kursen är befogad.
Tallen 2010-12-07 16:33 ! Citera #
Ja något långdraget och sent, men jag tror att i längden kommer det här påverka oss rejält!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest