Start > Körkortsforum > Onödig med Riksettan ?

Onödig med Riksettan ?

idinficka 2010-08-28 02:40 ! Citera #
momo222
Nån som tycker det är onödigt med riksettan på 3 till 3.5timmar ?

Hej!
jag tycker också det är onödigt, vem vet inte att man inte ska köra när man är påverkad. Och dessutom gick dom på min trafikskola igenom allt det där när jag var på handledar kursen. Bara handledar kursen tyckte jag var lite dryg med tanke på vad dom fick sagt. Men bara att gilla läget och blicka framåt till körkortet.
Lycka till!
Gäst 2010-09-05 16:31 ! Citera #
idinficka

Hej!
jag tycker också det är onödigt, vem vet inte att man inte ska köra när man är påverkad. Och dessutom gick dom på min trafikskola igenom allt det där när jag var på handledar kursen. Bara handledar kursen tyckte jag var lite dryg med tanke på vad dom fick sagt. Men bara att gilla läget och blicka framåt till körkortet.
Lycka till!


I princip alla vet att man inte ska köra när man är påverkad. Det är inte vad kursen handlar om. Det är för att individen ska få ett bättre risk-medvetande när det gäller droger och trötthet, och förhindra andra etc.

Fakta:
29 900 rattfylleribrott polisanmäldes (2009)
(källa brå)

Om ca 30000 polisanmäldes 2009 så är det säkert många fler som kör rattfulla utan att åka fast. Hur många tror du inte vet att man inte får köra påverkad?! Damn.
boboo 2010-09-05 19:29 ! Citera #
Tycker det egentligen är onödig för min del, men tror ändå det är bra och att det borde ha införs tidigare eftersom idioter kör fulla dagligen.
Gäst 2010-09-16 19:54 ! Citera #
Tyckte att den var onödig för mig personligen. Tyckte mest det handlade om saker som borde vara helt uppenbara för alla.

Det värsta är ju att folk som kör när de är påverkade förmodligen inte kommer påverkas utav den kursen.
Gäst 2010-09-22 12:03 ! Citera #
Jag tycker den är onödig då det mesta som sägs är självklart. dock så får man ju information som kommer på teoriprovet så det är väl bra. Däremot är den extremt dyr med tanke på vad man får ut av den.
tonk 2010-09-23 16:00 ! Citera #
Onödigt var det inte, men tråkigt som fasen ja! Vår lektion var mellan 4-5h.
robbo 2010-09-27 19:08 ! Citera #
Alltså, jag vill säga ”jag lärde mig massor på riskettan” men helt ärligt, har man läst körkortsboken flera gånger och studerat teorin så var tyvärr inte så mycket nytt i kursen, i alla fall där jag gick? Alltså visst man skulle ju diskutera och reflektera osv men jag hade nog faktiskt förväntat mig något mer om jag skulle vara ärlig.
Johannaa 2010-10-01 14:16 ! Citera #
Visst känns det lite onödigt att lägga ner pengar på en såndan sak.
Jag har alltid tänkt aja klart det inte är bra att köra när man druckit alkohol och sådant. Men man fick sig verkligen en tankeställare när man gick på den där utbildningen, man förstod verkligen ännu mer hur viktigt det är att inte dricka eller att vara narkotikapåverkad. Jag blev väldigt berörd utav filmerna som dom visade. Och jag hade en rolig grupp också så hade inte speciellt tråkigt under utbildningen :D
Majsen 2010-10-06 16:41 ! Citera #
Jag håller med om att det kan tyckas onödigt att gå riskettan, men fakta talar för sig själv: varje dag sker olyckor och dödsolyckor pga trötthet, alkohol och droger i trafiken. Kan vi få ner denna statistik med bara några promille genom att medvetandegöra och skapa mer kunskap om riskbeteenden så fyller Riskettan en viktigt syfte. Det är heller inget bra argument enligt min mening att skippa Riskettan för att den ändå bara fokuserar på ”självklarheter”. Många självklarheter i livet behöver ses i ett nytt ljus, för att vi ska förändras. En bra Riskettan hos rätt utbildare kommer att ge dig en ordentligt tankeställare.
Gäst 2010-10-07 15:10 ! Citera #
Riskettan är nog väldigt bra! fast man har hört det mesta på skolans DDD möten.
I alla fall så fattar jag bara inte varför det kostar 600 spänn för att sitta och lyssna till det! Någon får gärna berätta för mig vad jag betalade för för att få en broshyr, se en film, och sedan disskutera i grupper!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo