Start > Körkortsforum > Onödig med Riksettan ?

Onödig med Riksettan ?

Friday 2010-06-30 16:00 ! Citera #
Undrar föresten vad den innehåller och vad man gör, är det bara teoretiskt? I så fall kanske man kunde lägga in någon praktisk liten övning eftersom många lär sig enbart av att göra eftersom de inte klarar av att ta in all information som de hör. Jag tycker ialla fall det är roligare med praktisk undervisning där man får delta själv och verkligen tänka efter, learn by doing... :)
Gäst 2010-07-09 10:09 ! Citera #
Jag kan bara hålla med om att riskettan känns onödig. Jag tror att jag betalade cirka 850kr för min risketta, vilket känns som väldigt mycket pengar!

Självklart tycker jag att det är bra att ha en utbildning om alkohol, droger och trötthet, men problemet är att det mest känndes som gammal upprepning. Då jag själv är ”lite äldre” 24 år, vill jag påstå att allt det som sades på riskettan har man redan hört i skolan på t.ex. antidrog dagar.

På min riskettahade vi en fd missbrukare som kom dit och pratade, visst var det intressant att höra hans berättelse, men knappast någon ny information.

I grund och botten tycker jag att det är jättebra med en utbildning i detta ämne, men jag tror att den bör tänkas igenom så att den ger de som går den mer än vad den gör idag!
allleeex 2010-07-10 18:28 ! Citera #
Hej

Jag tycker det är ganska onödigt för att man vet oftast redan allt vad dem säger där. Men ändå kan det vara bra på ett sätt, man får kanske reda på något man inte visste eller får en bättre insyn på hur droger, alkohol och trötthet påverkar en bilförare.
TerzanW 2010-07-31 18:49 ! Citera #
Hej!
Självsäker som var trodde jag mig veta allt innan ”Risk-ettan”. På samma morgon som utbildningen kunde jag inte få på mina linser. Inte heller hade jag några glasögon, de gick i sönder för ett år sedan. Så med stor hjälp från andra lyckades jag hitta till körskolan. Allvarligt talat så var det inget jag inte redan visste. Jag har ju ändå gått i skolan som vilket annat folk. Men jag hade fel. Det var en sak jag faktiskt inte visste. Vi testade ett par glasögonen som var till för att uppleva 0,7 promille alkohol - jag såg perfekt! Jag lärde mig att ju mer promille alkohol i blodet desto mer långsynt blir man - vilket är perfekt för närsynta. Vid nästa tillfälle då jag inte kan ta på mig mina linser så ska man ta sig en sup.

Givetvis ska jag aldrig köra med för hög promille-halt alkohol i blodet, men det var det enda jag lärde mig av kursen. Men den kanske är givande för mindre kunniga. Nödvändigt för att få körkort.
Gäst 2010-08-01 02:47 ! Citera #
Jag har inte gått den ännu, är det något man bör tänka på? Hur lång ska man ha kommit med körningen innan man går den?
Bee 2010-08-05 15:39 ! Citera #
Jag tycker det är jättabra att alla små 18åriga killar som är mest potentiella att köra för fort och eller berusade blir tvingade att gå kursen. Varför inte lägga till ett prov på den eller något annat för att faktiskt tvinga alla att engagera sig i riskettan på något sätt och inte bara sitta igenom den lekandes med sin mobil.

Däremot tycker jag att det skulle kunna vara åldersgräns på den, kanske att man över 30 inte behöver gå den. Eller att man i alla fall kan få tillgodoräkna sig någon liknande kompetens. Personligen fick jag inte någonting alls av riskettan, och var jättesur att inte jag fick tillgodoräkna mig annan kompetens. Är 25 och har på annat håll gått både första hjälpen, olyckshantering, katastrofutbildningar mm. Jobbar inom larm och akutverkstamhet och kände att jag troligen både kunde och var mer insatt i ämnet än personen som undervisade mig i riskettan. Löjligt!
Gäst 2010-08-06 21:13 ! Citera #
Konstigt att man inte sätter ihop båda kurserna så risketta och risktvåa blir en o samma, typ en halvdag på ett och samma ställe.
Men men, skolorna ska väll tjäna pengar också!!
NymN 2010-08-07 00:21 ! Citera #
Känns ju som att de skulle kunna väva in grejorna man lär sig där i teorin istället. Men sen har jag inte gått min än så jag vet inte! Tråkig verkar den i alla fall! :P
Gäst 2010-08-09 10:12 ! Citera #
Jag tycker den var ganska onödig då jag läst liknande saker i boken, samt tagit teorilektioner då vi redan pratade mycket om de ämnerna. Jag är dock en sådan person som tänker mycket och aldrig skulle någonsin dricka sprit, eller ännu mindre ta knark. Så för mig kändes kursen väldigt onödig. Men sen vet jag att det finns andra som fick sig en tankeställare, och verkligen behövde höra det som sas på kursen. Så svaret på din fråga är väldigt svårt. Personligen tycker jag onödig, men annars för vissa nödvändigt.
DOCK FÖR DYR! (Men det verkar ju allt med körkort vara nuförtiden).
Gäst 2010-08-09 17:49 ! Citera #
Tycker det är superbra med riskutbildning, det får en verkligen att tänka till! Visst att priset är maffigt men kan man verkligen sätta ett pris på säkerhet?!
Synd bara att många andra som skulle behöva den inte får del av den informationen om de inte skulle råka bli av med körkortet och måste ta om det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest