Start > Körkortsforum > Riskettan

Riskettan

Björn He 2019-08-21 11:39 ! Citera #
Jimmy 2019-08-20
När det gäller riskettan är väl problemet detsamma som med övriga teoriinslag hos körskolorna.

Jag tog körkortet när jag var över 20 år och ute i yrkeslivet, jag betalade själv utan medfinansierande föräldrar. Vid riskettan förväntade jag mig en professionell föreläsning för pengarna. Men vad som gavs var i princip en massa berättelser, under tre timmar, av körläraren presenterade på samma puerila sätt som vanligt.

Om eleven inte kör upp som privatist bedömer ju körskolan eleven kontinuerligt på praktiska moment medan eleven i princip sköter teorin själv med nätbaserade självtester. En alternativ modell skulle kunna vara att körskolorna tillämpar platsbaserade diagnostiska delprov fram till kunskapsprovet. Det borde minska andelen underkända.
Jimmy, jag upplevde själv att det var onödigt att gå riskettan. Körläraren som föreläste på riskettan berättade ju om riskerna med alkohol, droger, färd utan att använda säkerhetsbälte och såna saker och det var onödigt tycker jag! Sånt kan man väl lära sig själv när man studerar körkortsteori och så kan man väl få frågor på det på teoriprovet, då finns det väl ingen anledning att ha krav på en riskkurs i sådant, det är ju onödigt att behöva gå såna riskkurser för att få göra körkortsprov!

Jag vill också tillägga att jag var själv nära att åka till körkortsprovet utan att ha gått riskettan för snart 6 år sen då jag tog körkort vilket jag lyckligtvis inte gjorde, hade jag gjort det så hade jag ju garanterat blivit nekad att göra provet bara för riskettans skull och då hade ju alla mina pengar varit bortkastade för ingen nytta! Jag trodde jag hade gått riskettan redan efter min 16-årsdag men enligt trafikskolan var det inte riskettan jag gick då utan det var en handledarkurs, och då fick jag skitmycket panik eftersom jag redan hade bokat tid för körkortsprov och tågbiljetter för att åka tåg ut till provorterna, och tågbiljetterna var tyvärr inte avbokningsbara. Jag upptäckte det tack vare ett meddelande i sidan där man bokar körkortsprov, det där meddelandet sade typ ”OBS! Du saknar obligatorisk riskutbildning för att få avlägga prov för denna körkortsbehörighet!”.
Men jag hade lyckligtvis tur, i oturen, jag hittade en ledig tid för riskettan hos Ringens bilskola på kvällen torsdagen den 26 september 2013, blott en dag före provet. Jag hade bokat in ett teoriprov i Eskilstuna på fredagen den 27 september, men blev dock kuggad, och sedan ett praktiskt körprov dagen därpå, då i Västerås men blev kuggad då också.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest