Start > Körkortsforum > Riskettan

Riskettan

DanielBergström 2011-04-03 18:46 ! Citera #
Riskettan är helt okej, diskuterar mest om alkohol och droger, fast lägga ut 700-800kr är allt för mycket, samt 1000kr för halkbanan. :(
Gäst 2011-04-19 08:37 ! Citera #
Tydligen så skiljer sig Riskettan ganska mycket från skola till skola. Jag tog riskettan i Gävle och där pratade vi mycket statistik och man fick göra attitydsövningar. Jag var 24 när jag gjorde riskettan och tyckte att nivån var extremt låg. Men antar att man kanske måste hålla en väldigt låg nivå då det uppenbarligen finns deltagare som inte verkar speciellt redo att ge sig ut i trafiken.

Bla ingick en attitydsundersökning till så att man fick ta ställning om man tyckte att man kunde skylla misstag man gjorde på att man hade druckigt alkohol. Ett gäng killar i åldern 16-18 år tyckte absolut att det kunde man. Känns tryggt att man ska befinna sig på vägarna med de personerna..
Gäst 2011-05-02 19:57 ! Citera #
Jag tyckte mest det var tråkigt och massa självklarheter. För mig kändes det inte så givande, jag hade inte tänkt köra trött, full mm ändå. Men förhoppningsvis bidrar det till säkrare trafik i det stora hela! :)
bajen12 2011-05-29 18:12 ! Citera #
Vi fick prata om trötthet, alkohol och droger. Man skulle delta i diskussionen. Det är viktigt att verkligen förstå innebörden av att vara påverkad/trött i trafiken.
Dejan 2019-04-09 17:31 ! Citera #
Riskerna e obligatoriskt 180 min utan raster
Gäst 2019-04-10 11:14 ! Citera #
Dejan 2019-04-09
Riskerna e obligatoriskt 180 min utan raster
Vad har du gått för jäkla risketta?
180 min utan rast är ju en plåga, vi hade åtminstone 3 kortare raster under våra 180 min..
zabetwael 2019-04-10 23:15 ! Citera #
I did not take it; does it need active participation from all ? is it given in Swedish only?
Gäst 2019-04-11 14:27 ! Citera #
zabetwael 2019-04-10
I did not take it; does it need active participation from all ? is it given in Swedish only?
Yes you need to be there in person, the teacher will sign you in on the computer when these class is over.
Without it, you cant take sweidsh driving license
Björn He 2019-07-09 22:29 ! Citera #
Jag tycker man skall göra en lagändring som gör det obligatoriskt att gå riskettan INNAN man får börja övningsköra, alltså när man är på trafikskola på en s.k. handledarkurs så bör man gå en riskutbildning del 1 samtidigt anser jag, handledarkursen innehåller väl ändå delar av det man får lära sig under riskettan.

Det kan vara viktigt att ha kunskaper man får genom att gå riskettan redan när man skall börja övningsköra eftersom det är redan DÅ man börjar köra bil, man börjar ju inte köra bil när man skall ha körkortsprov! Dessutom är det väl lätt hänt att man glömmer gå riskettan innan uppkörningen.

Jag var själv jävligt nära att glömma gå riskettan innan mitt körkortsprov, det var inte så lätt för mig att hålla koll på om jag hade gått riskettan eller inte, jag trodde jag hade gått riskettan redan 5 dagar efter min 16-årsdag men den där trafikskolan sa att jag inte var inskriven på riskettan då utan på en handledarkurs. Så jag gick alltså risktvåan, alltså halkbaneutbildningen, först.
Lyckligtvis fick jag ändå göra mitt körkortsprov på den dag jag bokade tid för det, jag behövde inte boka om, för jag lyckades emellertid hitta en tid för riskutbildning del 1 blott en dag före dagen jag hade bokat in teoriprovet (som dock blev underkänt vilket fick mig att tvingas göra om det).
Gäst 2019-07-10 12:42 ! Citera #
Björn He 2019-07-09
Jag tycker man skall göra en lagändring som gör det obligatoriskt att gå riskettan INNAN man får börja övningsköra, alltså när man är på trafikskola på en s.k. handledarkurs så bör man gå en riskutbildning del 1 samtidigt anser jag, handledarkursen innehåller väl ändå delar av det man får lära sig under riskettan.

Det kan vara viktigt att ha kunskaper man får genom att gå riskettan redan när man skall börja övningsköra eftersom det är redan DÅ man börjar köra bil, man börjar ju inte köra bil när man skall ha körkortsprov! Dessutom är det väl lätt hänt att man glömmer gå riskettan innan uppkörningen.

Jag var själv jävligt nära att glömma gå riskettan innan mitt körkortsprov, det var inte så lätt för mig att hålla koll på om jag hade gått riskettan eller inte, jag trodde jag hade gått riskettan redan 5 dagar efter min 16-årsdag men den där trafikskolan sa att jag inte var inskriven på riskettan då utan på en handledarkurs. Så jag gick alltså risktvåan, alltså halkbaneutbildningen, först.
Lyckligtvis fick jag ändå göra mitt körkortsprov på den dag jag bokade tid för det, jag behövde inte boka om, för jag lyckades emellertid hitta en tid för riskutbildning del 1 blott en dag före dagen jag hade bokat in teoriprovet (som dock blev underkänt vilket fick mig att tvingas göra om det).
På min körskola där jag gick så fick vi inte börja boka körlektioner innan riskettan var avklarad.
Och det tycker jag är bra, men det är ju upp till var och en av alla skolor att lägga upp sina scheman som dom tycker passar dom bäst. Vi har för mycket lagar och förbjud redan i detta landet, så låt skolorna få välja själv hur dom ska göra!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor