Start > Körkortsforum > Riskettan

Riskettan

Björn He 2019-07-21 21:44 ! Citera #
Jag skulle önska att riskutbildningen inför körkortsprovet utökas till en tredje del, den tredje delen skall innehålla en teoriutbildning där man skaffar sig teoretiska kunskaper om trafiken, en ny teoriutbildning inom riskutbildningen skulle väl också göra det möjligt att avveckla teoriprovet från körprovet så att man slipper skriva teoriprov och bara behöver göra ett praktiskt körprov, jag tycker ett praktiskt körprov borde vara tillräckligt. Man får väl ändå visa på det praktiska körprovet om man har kunskap om viktiga saker som trafikregler. Inom teorin skriver man bara vad man har för kunskap om trafikregler men det räcker väl inte, man måste väl också visa rent praktiskt att man har kunskap om vilka trafikregler som gäller och hur de skall tillämpas.

Det hade väl blivit enklare att klara körprovet och mindre köer till körprovet om man kunnat slippa skriva teoretiskt kunskapsprov och istället bara behövt göra ett praktiskt körprov.
Gäst 2019-07-22 15:37 ! Citera #
Björn He 2019-07-21
Jag skulle önska att riskutbildningen inför körkortsprovet utökas till en tredje del, den tredje delen skall innehålla en teoriutbildning där man skaffar sig teoretiska kunskaper om trafiken, en ny teoriutbildning inom riskutbildningen skulle väl också göra det möjligt att avveckla teoriprovet från körprovet så att man slipper skriva teoriprov och bara behöver göra ett praktiskt körprov, jag tycker ett praktiskt körprov borde vara tillräckligt. Man får väl ändå visa på det praktiska körprovet om man har kunskap om viktiga saker som trafikregler. Inom teorin skriver man bara vad man har för kunskap om trafikregler men det räcker väl inte, man måste väl också visa rent praktiskt att man har kunskap om vilka trafikregler som gäller och hur de skall tillämpas.

Det hade väl blivit enklare att klara körprovet och mindre köer till körprovet om man kunnat slippa skriva teoretiskt kunskapsprov och istället bara behövt göra ett praktiskt körprov.
Vet du vad du vill???
Först skriver du att du vill se ett förnyat teoriprov, sedan några rader längre ner vill du avveckla hela teorin helt och hållet..
Vad vill du egentligen?!?

Jag tycker det är BRA att vi måste ha både teoriprov och körprov, och jag hörde inte för länge sedan att Trafikverket vill ändra så att man MÅSTE ha klarat ett teoriprov INNAN man ens får göra ett körprov..
Det tycker jag låter ÄNNU bättre!

Ni som klagar på det ena eller det andra provet har helt enkelt inte tillräckligt med kunskaper för att få befinna er på våra vägar på egen hand!
Björn He 2019-08-17 22:48 ! Citera #
Gäst 2019-07-22
Vet du vad du vill???
Först skriver du att du vill se ett förnyat teoriprov, sedan några rader längre ner vill du avveckla hela teorin helt och hållet..
Vad vill du egentligen?!?

Jag tycker det är BRA att vi måste ha både teoriprov och körprov, och jag hörde inte för länge sedan att Trafikverket vill ändra så att man MÅSTE ha klarat ett teoriprov INNAN man ens får göra ett körprov..
Det tycker jag låter ÄNNU bättre!

Ni som klagar på det ena eller det andra provet har helt enkelt inte tillräckligt med kunskaper för att få befinna er på våra vägar på egen hand!
Vissa saker borde man ju få klaga på. Jag har jättestor lust att klaga på att man inte har rätt att göra körkortsprov utan att ha gått riskutbildning.

Det är ju onödigt att behöva gå en kurs där man får prova att köra i hög hastighet och tvärbromsa på (konstgjort) halt väglag! Varför krävs det inte att man går en halkkurs innan man börjar övningsköra? Tänk om man skulle övningsköra under vintertid, skall man då få köra utan att vara medveten om hur mycket sladd bilen får om man kör för fort och bromsar, eller är det meningen att man skall vara medveten om att sånt kan hända utan att ha provat det? Det är ju onödigt att prova på det på en halkkurs och att gå en halkkurs kostar ju bara pengar och tar upp tid som hade kunnat användas till att köra upp och få körkortet så fort som möjligt!

Det är också onödigt att behöva gå en kurs om riskerna med alkohol, färd utan säkerhetsbälte, etc.! Sånt kan man ju lära sig genom att läsa Körkortsboken, man behöver ju inte gå en riskutbildningskurs för att lära sig det! Det är ju onödigt och orimligt att tvinga körkortselever att gå såna riskkurser innan de får göra körkortsprov, även om man inte gått riskkurs så borde man ju få ta körkort ändå! Om man skulle komma till ett körkortsprov utan att ha gått riskutbildning så behöver man ju bara få ett föreläggande att gå riskutbildningskurs inom viss tid, t.ex. 3 månader, efter att ha avklarat körkortsprovet. Då är det inte rimligt att tvinga körelever att gå riskkurser innan de gör körkortsprov, det är ju onödigt att behöva gå riskkurser innan man gör provet!
Björn He 2019-08-18 16:21 ! Citera #
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Mgdw5m/att-skaffa-korkort-ar-for-dyrt-och-krangligt?fbclid=IwAR09wPTYX5lJp3CekpzxsMjSiwOyiJpXCdvFNWa9QBzwKay2j5Yh_i9tHsU

Det här kan vara värt att läsa. Politikern Hanna Wagenius skriver ett inlägg om att det är orimligt dyrt och krångligt att ta körkort eftersom det är onödiga och alltför orimligt hårda krav på onödiga utbildningar som riskettan, det kan jag bara hålla med om! Jag tycker själv inte det är rimligt att tvinga körkortselever att gå riskettan före körkortsprovet, visst kan det ge kunskaper om alkoholpåverkan, körning utan säkerhetsbälte och sådant men den kunskapen kan man ju skaffa sig själv genom att läsa Körkortsboken, det finns ju ingen anledning att ha krav på att gå en kurs i sådan utbildning, det är ju onödigt att behöva gå en sådan riskkurs! Det är ju också onödigt att behöva gå en kurs där man får prova på vad som kan hända om man kör fort och gör kraftig inbromsning på halt väglag! Det fanns väl inget krav på att gå halkbanekurs före april 2009? Man måste ju inte gå en kurs i halkkörning innan man får övningsköra, varför måste man då göra det innan man får göra körkortsprov?! Jag hoppas man tar bort de här kraven på riskutbildning nån gång i framtiden!

Oavsett om man provat på halkkörning eller inte så skall man ju ändå vara medveten om att bilen kan få farligt mycket sladd om man kör i hög hastighet och bromsar kraftigt i halt väglag, då finns det ju ingen anledning att ha krav på att gå en kurs för att prova på det innan man gör körkortsprov, det är ju onödigt att behöva prova på det!

Dessutom: Även om man inte gått riskutbildning så bör man ju ändå ha rätt att få göra körkortsvprov. Om man skulle göra körkortsprov utan att ha gått obligatorisk kurs i riskutbildning så behöver man väl bara få ett föreläggande att gå riskkursen inom viss tid, exempelvis 3 månader, efter att ha fått körkort, annars återkallas körkortet och kan åtefås mot en ansökningsavgift först när riskkursen genomgåtts.
Gäst 2019-08-19 15:21 ! Citera #
Björn He 2019-08-18
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Mgdw5m/att-skaffa-korkort-ar-for-dyrt-och-krangligt?fbclid=IwAR09wPTYX5lJp3CekpzxsMjSiwOyiJpXCdvFNWa9QBzwKay2j5Yh_i9tHsU

Det här kan vara värt att läsa. Politikern Hanna Wagenius skriver ett inlägg om att det är orimligt dyrt och krångligt att ta körkort eftersom det är onödiga och alltför orimligt hårda krav på onödiga utbildningar som riskettan, det kan jag bara hålla med om! Jag tycker själv inte det är rimligt att tvinga körkortselever att gå riskettan före körkortsprovet, visst kan det ge kunskaper om alkoholpåverkan, körning utan säkerhetsbälte och sådant men den kunskapen kan man ju skaffa sig själv genom att läsa Körkortsboken, det finns ju ingen anledning att ha krav på att gå en kurs i sådan utbildning, det är ju onödigt att behöva gå en sådan riskkurs! Det är ju också onödigt att behöva gå en kurs där man får prova på vad som kan hända om man kör fort och gör kraftig inbromsning på halt väglag! Det fanns väl inget krav på att gå halkbanekurs före april 2009? Man måste ju inte gå en kurs i halkkörning innan man får övningsköra, varför måste man då göra det innan man får göra körkortsprov?! Jag hoppas man tar bort de här kraven på riskutbildning nån gång i framtiden!

Oavsett om man provat på halkkörning eller inte så skall man ju ändå vara medveten om att bilen kan få farligt mycket sladd om man kör i hög hastighet och bromsar kraftigt i halt väglag, då finns det ju ingen anledning att ha krav på att gå en kurs för att prova på det innan man gör körkortsprov, det är ju onödigt att behöva prova på det!

Dessutom: Även om man inte gått riskutbildning så bör man ju ändå ha rätt att få göra körkortsvprov. Om man skulle göra körkortsprov utan att ha gått obligatorisk kurs i riskutbildning så behöver man väl bara få ett föreläggande att gå riskkursen inom viss tid, exempelvis 3 månader, efter att ha fått körkort, annars återkallas körkortet och kan åtefås mot en ansökningsavgift först när riskkursen genomgåtts.
Allt är ju relativt om man tycker det är dyrt att ta körkort..
Sedan beror det ju faktiskt lite på hur hårt den personen verkligen satsar för att få sitt körkort..

Pluggar man stenhårt och övningskör mycket privat, så behöver det inte bli så farligt dyrt.
Jag gjorde så, och jag fick mitt körkort för lite drygt 6200 kr, och då är även 4 körlektioner, riskettan och risktvåan, lån av bil av körskolan samt teori och uppkörningskostnad inräknade.

Men pluggar man inte hårt och tar körningen på allvar så har jag sett att väldigt många lägger flera tusentals kronor på att få sitt körkort. Sedan sitter dom och gnäller på diverse forumsidor som denna. Men när dom sedan får frågan om dom har läst körkortsboken, så blir svaret nej, dom pluggar bara via gratis appar på nätet.. Då är man faktiskt inte så seriös med sitt körkortspluggande, och då är det en självklarhet att kostnaden blir desamma!
Björn He 2019-08-19 20:08 ! Citera #
Det hade väl varit mycket lättare att ta körkort om man fått slippa gå riskutbildning, åtminstone del 1. Det är ju onödigt att behöva gå en kurs för att lära sig om alkoholpåverkan, färd utan säkerhetsbälte och såna saker! Sånt kan man ju lära sig genom att läsa Körkortsboken, det måste man väl ändå göra för att klara teoriprovet! Jag tycker man skall avskaffa kravet på halkbanetest, alltså del 2, också! Man behöver väl inte göra halkbanetest inför övningskörningen, varför skall man då behöva göra det innan man får göra körkortsprov?! När man övningskör så måste man väl vara riskmedveten och inse att bilen kan få farligt mycket sladd vid högre hastighet och kraftig inbromsning då det är halare väglag, utan att ha provat på det, i så fall finns det ju ingen anledning att ha krav att prova på det för att få göra körkortsprov! Det är ju inte ett dugg rimligt att tvinga körelever att prova på att sladda på konstgjort halt väglag före körkortsprovet eftersom det bara kostar pengar och tar upp tid som hade kunnat gå till att försöka få sitt körkort så fort som möjligt, och det är ju onödigt att behöva gå en kurs där man får prova vad som händer om man kör i hög hastighet och bromsar in på halare väglag!

Jag skulle önska att man bara behövt göra ett praktiskt körprov för att få körkort! Man får ju under körprovet visa rent praktiskt huruvida man har kunskap om exempelvis vilka trafikregler som finns och hur man bör tillämpa dem, då finns det ju ingen anledning att ha teoriprov där man visar svarar skriftligt på frågor angående trafikregler etc.! Jag tycker man skall införa nya regler och villkor för att få övningsköra, vilket ju kan göra det möjligt att avskaffa teoriprovet och bara behålla det praktiska körprovet! Nämligen följande:

För att få övningsköra så skall man inte bara ansöka om att få övningskörningstillstånd och körkortstillstånd, man måste OCKSÅ skriva teoriprov vilket skall göras i provlokal hos trafikskola, och när man blivit godkänd på teoriprovet samt beviljats körkortstillstånd och övningskörningstillstånd så får man börja övningsköra.
Och om man skulle få skriva teoriprov inför övningskörningen så finns det väl ingen anledning att ha teoriprov OCH praktiskt körprov vid körkortsprovet! Det borde ju räcka med bara praktiskt körprov eftersom det skriftliga teoriprovet redan då är gjort!
GÄST 2019-08-20 12:57 ! Citera #
Björn He 2019-08-19
Det hade väl varit mycket lättare att ta körkort om man fått slippa gå riskutbildning, åtminstone del 1. Det är ju onödigt att behöva gå en kurs för att lära sig om alkoholpåverkan, färd utan säkerhetsbälte och såna saker! Sånt kan man ju lära sig genom att läsa Körkortsboken, det måste man väl ändå göra för att klara teoriprovet! Jag tycker man skall avskaffa kravet på halkbanetest, alltså del 2, också! Man behöver väl inte göra halkbanetest inför övningskörningen, varför skall man då behöva göra det innan man får göra körkortsprov?! När man övningskör så måste man väl vara riskmedveten och inse att bilen kan få farligt mycket sladd vid högre hastighet och kraftig inbromsning då det är halare väglag, utan att ha provat på det, i så fall finns det ju ingen anledning att ha krav att prova på det för att få göra körkortsprov! Det är ju inte ett dugg rimligt att tvinga körelever att prova på att sladda på konstgjort halt väglag före körkortsprovet eftersom det bara kostar pengar och tar upp tid som hade kunnat gå till att försöka få sitt körkort så fort som möjligt, och det är ju onödigt att behöva gå en kurs där man får prova vad som händer om man kör i hög hastighet och bromsar in på halare väglag!

Jag skulle önska att man bara behövt göra ett praktiskt körprov för att få körkort! Man får ju under körprovet visa rent praktiskt huruvida man har kunskap om exempelvis vilka trafikregler som finns och hur man bör tillämpa dem, då finns det ju ingen anledning att ha teoriprov där man visar svarar skriftligt på frågor angående trafikregler etc.! Jag tycker man skall införa nya regler och villkor för att få övningsköra, vilket ju kan göra det möjligt att avskaffa teoriprovet och bara behålla det praktiska körprovet! Nämligen följande:

För att få övningsköra så skall man inte bara ansöka om att få övningskörningstillstånd och körkortstillstånd, man måste OCKSÅ skriva teoriprov vilket skall göras i provlokal hos trafikskola, och när man blivit godkänd på teoriprovet samt beviljats körkortstillstånd och övningskörningstillstånd så får man börja övningsköra.
Och om man skulle få skriva teoriprov inför övningskörningen så finns det väl ingen anledning att ha teoriprov OCH praktiskt körprov vid körkortsprovet! Det borde ju räcka med bara praktiskt körprov eftersom det skriftliga teoriprovet redan då är gjort!
Alla läser ju inte körkortsboken, och då missar ju dom alla information som gäller alkohol och droger, men du kanske tycker det är onödigt med att ge dessa elever den kunskapen?
Samma sak med halkbanan, alla kör inte upp när det är halt ute, och denna kurs är till för att man ska få känna på hur det känns när man tappar kontrollen, det är de som själva kursen går ut på, men du kanske tycker det är en onödig kunskap även det?

Dina inlägg är inte bara knäppa, dom är hel korkade!
Björn He 2019-08-20 15:14 ! Citera #
Men det är ju korkat att ha krav på riskutbildning innan man får ta körkort! Även om det kan vara viktigt att få kunskap om alkohol och droger, och körning på halt väglag, så är det ju ändå inte rimligt att tvinga körelever att skaffa sig sådan riskkunskap före körkortsprovet, man borde ju ha rätt att få göra körkortsprov även om man inte gått riskutbildning! Skulle man göra körkortsprov utan att ha gått riskutbildning så behöver man väl bara få ett föreläggande att gå riskutbildning inom viss tid, exmpelvis 3 månader, efter att ha klarat körkortsprovet, eljest måste körkortet återkallas och återfås mot en ansökningsavgift först när riskutbildningen har genomgåtts.
Jimmy 2019-08-20 20:54 ! Citera #
När det gäller riskettan är väl problemet detsamma som med övriga teoriinslag hos körskolorna.

Jag tog körkortet när jag var över 20 år och ute i yrkeslivet, jag betalade själv utan medfinansierande föräldrar. Vid riskettan förväntade jag mig en professionell föreläsning för pengarna. Men vad som gavs var i princip en massa berättelser, under tre timmar, av körläraren presenterade på samma puerila sätt som vanligt.

Om eleven inte kör upp som privatist bedömer ju körskolan eleven kontinuerligt på praktiska moment medan eleven i princip sköter teorin själv med nätbaserade självtester. En alternativ modell skulle kunna vara att körskolorna tillämpar platsbaserade diagnostiska delprov fram till kunskapsprovet. Det borde minska andelen underkända.
Björn He 2019-08-21 10:43 ! Citera #
Jimmy 2019-08-20
När det gäller riskettan är väl problemet detsamma som med övriga teoriinslag hos körskolorna.

Jag tog körkortet när jag var över 20 år och ute i yrkeslivet, jag betalade själv utan medfinansierande föräldrar. Vid riskettan förväntade jag mig en professionell föreläsning för pengarna. Men vad som gavs var i princip en massa berättelser, under tre timmar, av körläraren presenterade på samma puerila sätt som vanligt.

Om eleven inte kör upp som privatist bedömer ju körskolan eleven kontinuerligt på praktiska moment medan eleven i princip sköter teorin själv med nätbaserade självtester. En alternativ modell skulle kunna vara att körskolorna tillämpar platsbaserade diagnostiska delprov fram till kunskapsprovet. Det borde minska andelen underkända.
Man skulle väl kunna korta köerna till körkortsprov genom att ta bort teoriprovet och bara låta köreleverna göra ett praktiskt körprov! På körprovet får man ju visa rent praktiskt huruvida man har kunskaper om exempelvis de regler som gäller i trafiken och hur man bör tillämpa dem, då finns det ju ingen anledning att ha skriftligt teoriprov där man visar skriftligt vad man har för kunskaper! Det är ju onödigt att behöva ha både skriftligt teoriprov och praktiskt körprov!

Om det mot förmodan anses viktigt med teoriprov så kan man ju ändå avskaffa teoriprovet tycker jag! Man behöver ju bara införa nya villkor för att få övningsköra, nämligen följande:

För att få övningsköra så skall man inte endast ansöka om körkortstillstånd och övningskörningstillstånd, man skall OCKSÅ skriva teoriprov vilket görs hos en trafikskola, och när man fått godkänt på trafikskolans teoriprov samt sitt körkortstillstånd och övningskörningstillstånd beviljat så får man börja övningsköra.
Och om jag minns rätt så fick vi lära oss en del om alkohol och droger under handledarkursen. I så fall borde väl handledarkursen kunna ersätta riskettan. Om man gått handledarkurs så bör man väl ha rätt att slippa gå riskettan?

Ja man kan kan ju självklart tycka det är viktigt med kunskaper om alkohol, droger, färd utan säkerhetsbälte och sånt som man får lära sig i riskettan men jag tycker fortfarande det är orimligt att ha krav på riskutbildning före körkortsprovet! Man borde ju ha rätt att få välja själv om man vill gå riskutbildning före körkortsprovet eller inte! Skulle man göra körkortsprov utan att ha gått riskutbildning så behöver man ju bara få en påminnelse att man måste gå riskutbildning inom viss tid, exempelvis 3 månader, efter körkortsprovet, eljest återkallas körkortet och kan återfås mot en särskild ansökningsavgift först när riskutbildningen avklarats.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo