Start > Körkortsforum > Riskettan

Riskettan

Gäst 2010-03-08 14:07 ! Citera #
Har ännu inte gått Riskettan.
Finns det ngn som vill berätta vad ni gjorde?
Har hört att det är mkt skrämselfilmer osv. Låter obehagligt. Var det så?
meatchop 2010-03-12 15:56 ! Citera #
Jag gjorde riskettan förra veckan. Det fokuserades väldigt mycket på alkohol (och droger), men också trötthet och även vissa riskfyllda personlighetstyper. Vi fick en massa frågor ställda till oss och för att bli godkännd krävdes det att vi deltog i diskussionerna. Vi hade inte jättemycket skrämselfilmer, däremot var de som vi såg mycket hemska. Fastän jag aldrig kunnat tänka mig köra onykter innan, känns det ännu mer avlägset nu.

Kan tillägga att jag var mycket negativt inställd till riskettan innan jag gjorde den - ’600 kr rätt i sjön’. Men nu är jag rätt glad att den finns och är obligatorisk.
stenskott 2010-03-26 10:26 ! Citera #
Funderar på om man kan göra riskettan på en annan trafikskola än den man är inskriven på? Dom har nämligen inte riskettan så ofta där och jag vill gärna ta körkortet så fort jag har fyllt 18!
Alex 2010-05-18 14:39 ! Citera #
meatchop
Kan tillägga att jag var mycket negativt inställd till riskettan innan jag gjorde den - ’600 kr rätt i sjön’. Men nu är jag rätt glad att den finns och är obligatorisk.


Det är precis så jag känner just nu. Ska göra riskettan imorgon (MC). Men på körskolan där jag går så tror jag den kostar 900 istället vilket känns som ett överpris med tanke på att det mesta känns logiskt. Men hoppas att jag känner som dig efteråt och att den har givit mig något. Och inte bara är bortkastade pengar och tid.

//alexander
Gäst 2010-05-23 17:09 ! Citera #
stenskott
Funderar på om man kan göra riskettan på en annan trafikskola än den man är inskriven på? Dom har nämligen inte riskettan så ofta där och jag vill gärna ta körkortet så fort jag har fyllt 18!


Det borde inte vara något som helst problem, det är trafikverket som har koll på om du har gått riskutbildningarna. Men om du ska köra upp via din trafikskola så kanske det är vettigt att göra en avstämning, men som sagt det borde inte vara något som helst problem.

Jag har inte gjort riskettan ännu, men det känns som smått bortkastade pengar där trafikskolornas lobbyverksamhet har slagit igenom fullständigt hos politikerna.
Hold 2010-05-23 21:57 ! Citera #
Där jag gick pratade vi mycket om just alkohol och droger framförallt men också mycket om trötthet. Tex dom första kännetecknena när man börjar bli trött, mikrosömn, risker osv. Jag tyckte det var en ganska givande ”utbildning/lektion” sen var det ju kaffepauser så jag klagar inte :)


Mvh
Johnny 2010-05-24 17:25 ! Citera #
De förläste om alkohol, droger och trötthet. Alltså hur detta kan påverka din körförmåga vilket var väldigt lärorikt och intressant. Detta är något den äldre generationen också borde ta till sig. Don’t drink & drive!
Gäst 2010-06-02 06:41 ! Citera #
Hur länge är riskettan? 3 timmar? :P
Lisak 2010-06-05 08:27 ! Citera #
Jimmy1
Hur länge är riskettan? 3 timmar? :P


Ungefär tre timmar tar det.
Gäst 2010-06-18 19:22 ! Citera #
Vi pratade också om trötthet, alkohol och droger. Läraren pratade inte bara på utan vi elever fick också delta, exempelvis skulle vi säga vad som kunde påverka negativt när man kör. Om jag minns det rätt så såg vi bara en film på slutet. Men jag tycker det är rätt bra att riskettan är obligatorisk med tanke på hur många som kör rattfulla varje dag, om det hjälper att förhindra olyckor är det definitivt värt det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov