När det gäller riskettan är väl problemet detsamma som med övriga teoriinslag hos körskolorna.
Jag tog körkortet när jag var över 20 år och ute i yrkeslivet, jag betalade själv utan medfinansierande föräldrar. Vid riskettan förväntade jag mig en professionell föreläsning för pengarna. Men vad som gavs var i princip en massa berättelser, under tre timmar, av körläraren presenterade på samma puerila sätt som vanligt.
Om eleven inte kör upp som privatist bedömer ju körskolan eleven kontinuerligt på praktiska moment medan eleven i princip sköter teorin själv med nätbaserade självtester. En alternativ modell skulle kunna vara att körskolorna tillämpar platsbaserade diagnostiska delprov fram till kunskapsprovet. Det borde minska andelen underkända.
Man skulle väl kunna korta köerna till körkortsprov genom att ta bort teoriprovet och bara låta köreleverna göra ett praktiskt körprov! På körprovet får man ju visa rent praktiskt huruvida man har kunskaper om exempelvis de regler som gäller i trafiken och hur man bör tillämpa dem, då finns det ju ingen anledning att ha skriftligt teoriprov där man visar skriftligt vad man har för kunskaper! Det är ju onödigt att behöva ha både skriftligt teoriprov och praktiskt körprov!
Om det mot förmodan anses viktigt med teoriprov så kan man ju ändå avskaffa teoriprovet tycker jag! Man behöver ju bara införa nya villkor för att få övningsköra, nämligen följande:
För att få övningsköra så skall man inte endast ansöka om körkortstillstånd och övningskörningstillstånd, man skall OCKSÅ skriva teoriprov vilket görs hos en trafikskola, och när man fått godkänt på trafikskolans teoriprov samt sitt körkortstillstånd och övningskörningstillstånd beviljat så får man börja övningsköra.
Och om jag minns rätt så fick vi lära oss en del om alkohol och droger under handledarkursen. I så fall borde väl handledarkursen kunna ersätta riskettan. Om man gått handledarkurs så bör man väl ha rätt att slippa gå riskettan?
Ja man kan kan ju självklart tycka det är viktigt med kunskaper om alkohol, droger, färd utan säkerhetsbälte och sånt som man får lära sig i riskettan men jag tycker fortfarande det är orimligt att ha krav på riskutbildning före körkortsprovet! Man borde ju ha rätt att få välja själv om man vill gå riskutbildning före körkortsprovet eller inte! Skulle man göra körkortsprov utan att ha gått riskutbildning så behöver man ju bara få en påminnelse att man måste gå riskutbildning inom viss tid, exempelvis 3 månader, efter körkortsprovet, eljest återkallas körkortet och kan återfås mot en särskild ansökningsavgift först när riskutbildningen avklarats.