Skitsnack. Jag har inte pratat om att dela ut körkort mer lättvindigt utan man ska fortfarande klara momenten precis som förut. Det handlar om att man måste kunna ha råd att göra misstag men samtidigt kunna få nya chanser. Spärrtider är idiotiskt av de anledningarna jag har framfört.
Som jag sa tidigare i tråden, med den logik som du besitter kan man göra det så svårt att ta körkort så att knappt någon klarar det. Är det rimligt? Såklart inte - det är redan svårt att ta körkort i Sverige vilket är bra men det måste å andra sidan finnas gränser. En del olämpliga förare kommer alltid att kunna glida igenom ändå, tyvärr - oavsett om de klarar det på 1:a eller 4:e försöket.
Råd att göra misstag säger du?
Det har man med 3 försök (eller egentligen är du ju mer än så, det kommer bara ta längre tid och få nya förösk). Och för de allra flesta räcker det gott och väl, för den överlägset största majoriteten tar kortet innan 4e uppkörningen.
Jag vill inte hindra folk att ta kortet utan hindra idioterna som inte fattar ansvaret och skyldigheterna från att ta det, och det är de som samtidigt orskar problemen med att få tider.
Tycker du tex att det är rimligt att som den där killen i malmö som tog sitt kort efter 29 uppkörningen? Ja man kan ju hoppas att han sköter sig så han inte behöver ta om det men oddsen är nog låga om man inte tar till sig något på så många försök.
Tycker du att det är rimligt att den där personen som tagit över 15 uppkörningar och hävdat att han är orättvist behandlad trots att bl.a. kört mot rött?
Tycker du att det är rimligt att som en bekant till mig tog kortet efter 9 försök, och som hävdar att det är pga av rasism istället för egna misstag,för han hade ju minsann haft kort i turkiet i 5år. Men nu kommer han i 70 utanför på skolvägen dagligen.
Tycker du att det är rimligt att dessa personer ska få fortsätta boka in uppkörning efter uppkörning utan att egentligen ra till sig något överhuvudtaget inspektörerna säger om körningen?
Det är de här typerna som ställer till det.
Ang. Exemplen är det bara googla, har varit artiklar i bla aftonbladet om det.