Start > Körkortsforum > Nya regler på uppkörning...?

Nya regler på uppkörning...?

Gäst 2018-10-17 01:06 ! Citera #
inspektörn 2018-10-16
Man har tidigare provat ett system, där man efter 3 missade uppkörningar inte fick beställa ny tid på 3 månader!
Det funkade inte det heller!
Tro fan det för det är meningslöst med bara 3månader. Öka spärren till ett år så går det effekt
Gäst 2018-10-17 16:59 ! Citera #
inspektörn 2018-10-16
Man har tidigare provat ett system, där man efter 3 missade uppkörningar inte fick beställa ny tid på 3 månader!
Det funkade inte det heller!
Då tycker man ju att folk borde lära sig att inte boka sina prov för tidigt...
Det ställer bara till problem för dom själva, samt alla andra...
_____ 2018-10-17 18:09 ! Citera #
Jag fick vänta 6 månader mellan min första och andra uppkörning. Med andra ord är det meningslöst att lägga in ytterligare hinder. Fler trafikinspektörer är vad som behövs. Men allting som inte har med invandrare att göra är väl nedprioriterat.
Gäst 2018-10-18 00:43 ! Citera #
_____ 2018-10-17
Jag fick vänta 6 månader mellan min första och andra uppkörning. Med andra ord är det meningslöst att lägga in ytterligare hinder. Fler trafikinspektörer är vad som behövs. Men allting som inte har med invandrare att göra är väl nedprioriterat.
Nu är det ju i och för sig dom som kämpar mest med att ta körkortet av vad jag har sett.
Johanna 2018-10-19 10:39 ! Citera #
Gäst 2018-10-16
Ja, varför inte göra det extremt svårt så att i princip inget tar körkort? Då får vi bara de allra duktigaste förarna ute i trafiken. Absolut, det är bra att det är svårt att ta körkort i Sverige men man kan inte använda den logiken in absurdum heller.

Det här att folk inte tar uppkörningar på allvar, var kommer detta ifrån? Finns det någon statistik på detta? Det är klart att det finns folk som chansar men det finns även många som tar sin utbildning på allvar och är färdigutbildade men inte klarar uppkörningen på grund av anspänning och nervositet. Tror du att det kommer bli enklare för dessa människor att klara sin uppkörning om ytterligare stressmoment läggs in i form av spärrtider?

Det finns bättre sätt att lösa det på enligt mig. Öka anslagen till Trafikverket så att de kan möta efterfrågan eller höj avgifterna en aning - kanske så att ett förarprov kostar lite med efter X:e försöket?
Men om man blir så nervös att det påverkar körningen så negativt att man blir kuggad så är man ju en fara att släppa ut i trafiken :scared:
Man bör känna sig så pass trygg bakom ratten att nervositeten inte förstör körningen.
Gäst 2018-10-22 07:38 ! Citera #
Johanna 2018-10-19
Men om man blir så nervös att det påverkar körningen så negativt att man blir kuggad så är man ju en fara att släppa ut i trafiken :scared:
Man bör känna sig så pass trygg bakom ratten att nervositeten inte förstör körningen.
Uppkörningen är dock en väldigt speciell situation och därmed väldigt stressande. Hur mycket tid man än har spenderat bakom ratten kommer man (många) inte känna samma trygghet bakom ratten som man gör i vanliga fall.

Jag var skitnervös inför min uppkörning men jag lyckades hålla mig i schack och lugna ner mig. Men jag har samtidigt förståelse för dem som inte kunde göra det och behöver några försök på sig för att vänja sig vid situationen.
Annan gäst 2018-10-24 14:05 ! Citera #
Jag förstår verkligen inte hur ni tänker när ni vill införa en maxgräns.

Det är, precis som någon nämner, snarare så att giltighetstiden på 2 månader har skapat ett problem som inte behövde vara ett problem.

Den som bokar sina första prov är i regel förberedd, den procent som ”chansar” är nog inte så stor som ni tror.

Det som däremot händer då vi har en giltighetstid på proven är ju att personer som annars hade tagit sin tid och övningskört och tränat extra på vissa moment, blir stressade att göra allt på kort tid. Och då blir det bokningar som är chansningar!

Detta gäller inte bara privatister som bokat på eget initiativ! (som så många gillar att kritisera). Alla som har kört på körskola kommer inte att klara uppkörningen (även om procenten är högre än för privatister) och de hamnar i samma rävsax.
Min poäng är att det inte alltid är så lätt att avgöra vem som är redo och hur det kommer gå på uppkörningen.

Om teorin var giltig längre skulle det inte alls bokas lika många ”chansnings-uppkörningar” - Det är var jag tror!

Dessutom, vad är det för logik att du anses kunna teorin hela livet ifall du får körkort.
Men ifall du kuggar och det går två månader så ”kan” du inte längre teorin och måste göra om?
Gäst 2018-10-25 10:27 ! Citera #
Annan gäst 2018-10-24
Jag förstår verkligen inte hur ni tänker när ni vill införa en maxgräns.

Det är, precis som någon nämner, snarare så att giltighetstiden på 2 månader har skapat ett problem som inte behövde vara ett problem.

Den som bokar sina första prov är i regel förberedd, den procent som ”chansar” är nog inte så stor som ni tror.

Det som däremot händer då vi har en giltighetstid på proven är ju att personer som annars hade tagit sin tid och övningskört och tränat extra på vissa moment, blir stressade att göra allt på kort tid. Och då blir det bokningar som är chansningar!

Detta gäller inte bara privatister som bokat på eget initiativ! (som så många gillar att kritisera). Alla som har kört på körskola kommer inte att klara uppkörningen (även om procenten är högre än för privatister) och de hamnar i samma rävsax.
Min poäng är att det inte alltid är så lätt att avgöra vem som är redo och hur det kommer gå på uppkörningen.

Om teorin var giltig längre skulle det inte alls bokas lika många ”chansnings-uppkörningar” - Det är var jag tror!

Dessutom, vad är det för logik att du anses kunna teorin hela livet ifall du får körkort.
Men ifall du kuggar och det går två månader så ”kan” du inte längre teorin och måste göra om?
Du förstår inte för att du pratar om helt andra saker.

Det flesta håller med dig om att teori provets giltighetstid är korkad, den borde vara längre.

Det vi säger är, att misslyckas du med uppkörningen 2-3 gånger borde det finnas en spärrtid för att försöka igen, gärna ett år i min menkng, som då också skulle innebära att man tvingas göra om teoriprovet.
Gäst 2018-10-25 11:50 ! Citera #
Gäst 2018-10-25
Du förstår inte för att du pratar om helt andra saker.

Det flesta håller med dig om att teori provets giltighetstid är korkad, den borde vara längre.

Det vi säger är, att misslyckas du med uppkörningen 2-3 gånger borde det finnas en spärrtid för att försöka igen, gärna ett år i min menkng, som då också skulle innebära att man tvingas göra om teoriprovet.
Klart det hänger ihop. Med längre giltighetstid på teoriprovet skulle inte folk behöva stressa för att klara uppkörningen om de samtidigt har ett godkänt teoriprov. Det skulle antagligen vara ett bättre sätt att lätta trycket på Trafikverket än era fientliga spärrtider.
Gäst 2018-10-25 14:45 ! Citera #
Gäst 2018-10-25
Klart det hänger ihop. Med längre giltighetstid på teoriprovet skulle inte folk behöva stressa för att klara uppkörningen om de samtidigt har ett godkänt teoriprov. Det skulle antagligen vara ett bättre sätt att lätta trycket på Trafikverket än era fientliga spärrtider.
Om folk inte bokar sina prov i förtid och ”hoppas” att dom ska klara sig, så behöver man inte stressa.
Pluggar man på rätt sett och är ute i god tid, samt övningskör mycket och tar åt sig av vad sin körlärare/handledare säger så kommer man klara bägge proven på första försöket!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor