Start > Körkortsforum > Nya regler på uppkörning...?

Nya regler på uppkörning...?

Gäst 2018-10-26 16:52 ! Citera #
Ny gäst 2018-10-26
Jag har läst era inlägg och förstår er frustration, både ni som förespråkar färre försök och ni som tycker giltighetstiden för godkänt prov är för kort.
Man kan tänka tvärt om, också. Jag ska ge ett exempel. En person som invandrat under ordnade former och har ett körkort från ett land utanför Eu, det körkortet gäller inte så länge i Sverige.
När då teoriprovet missas, p.g.a. dålig översättning, då gäller det godkända förarprovet bara i 2 månader. Alltså måste förarprovet också göras om senare.
Att lära sig svår svenska på 1 år, är svårt. Därför finns teorifrågorna översatta till vissa språk. Det är dock svårt att läsa in teorin på så kort tid. Personen jag känner kan prata bra svenska nu, men teoriboken är komplicerad svenska. Försök själva göra teorin på ett annat lands språk, (inte engelska). Om nu förarprovet hade gällt längre än 2 månader, skulle det inte belasta den kön......
Jag förstår att dom som kommer hit har svårt med svenskan, jag har själv några utländska killar i min klass som försöker komma in i samhället. Och dom sa att dom gärna skulle vilja ha körkort igen, men så länge som dom inte kan göra teoriprovet på svenska och förstå vad som frågas efter så kommer dom inte försöka sig på att få körkort. För ute i trafiken finns det inga översättningar på alla skyltar, så dom har självmant valt att vänta..
Precis som oss svenskar, vi har 18 år på oss från det vi blir födda att lära oss vårt egna språk, kanske lite dum jämförelse, men jag tycker ändå att det ska krävas lite mer att få körkortet. För om man chansar på både teori och körprov och skulle smita igenom så sätter man en person bakom ratten som i princip kör omkring som en laddad pistol.
Så jag skulle verkligen vilja se en förändring, kuggar man mer än 3 gånger så ska det finnas en spärrtid, för på 3 försök så ska man klara det, oavsett om man är nervös eller inte. Och kuggar man så visar det ganska klart på att man har brister i sin körutbildning, och då får man mer tid på sig att rätta till dom fel som man hade..
Ny gäst 2018-10-26 21:41 ! Citera #
Hej igen!
Jo, men i det fallet jag beskrev, så kan personen läsa och förstå det mesta, vad det gäller vad som står på svenska i trafiken. Problemet är den facksvenska som står i teoriboken. Körningen går ju bra, kör bättre än andra svenskar, ingen fara på vägen alls. Men, som sagt, teorin är lite för svår, eftersom frågorna ställs på klurigt sätt så att det kan bli missförstånd.
Detta gör att personen måste göra om körningen också, eftersom det har gått 2 månader.
Det blir ju tyvärr en extra uppkörning som tar tid från er andra. Nu ska han läsa ett tag till och förfina svenskan. Förhoppningsvis kan han göra provet med svenska frågor sedan.
Det är alltså många svåra ord som ska läras in, inte bara den svenskan som syns på skyltar.
T.ex. periferseende, nollvision, fossila bränsle, döda vinkeln, olika benämningar som betyder nästan samma sak men som inte har praktisk betydelse och en mängd andra ord. Det är svårt att få en riktig översättning som är begriplig. Återigen, det är inte trafikfarligt att inte förstå ALLA svenska ord.
Lycka till allihop, hoppas tiderna räcker till alla.
Gäst 2018-10-27 03:31 ! Citera #
Det ingen av er verkar förstå är att vi hade inga krav på tid förut. Och då var det mycket värre. Folk glömde bort teorin och bara körde upp i månader efteråt och det var ett komplett slöseri med tid för alla parter involverade. Spelade ingen roll hur mycket de påpekade att eleven måste läsa om teorin, men det gör ju såklart inte eleven för han fått godkänt x månader/år innan...
get 2018-10-27 14:30 ! Citera #
I USA kan man göra uppkörning på drop-in. Kostar 10 dollar. Där ser man det som en vinst för samhället att folk kan köra bil, här vill man göra det så svårt som möjligt. Visst sker det fler olyckor där borta men det är ingen extrem skillnad. ”Miljökörning” borde förövrigt slopas i körkortskraven, vill man verkligen minska utsläppen borde man förbjuda bilkörning helt och hållet.
get 2018-10-27 14:34 ! Citera #
I slutändan kommer en idiot vara en idiot vare sig han göra 1 eller 10 uppkörningar.
Gäst 2018-10-27 14:37 ! Citera #
get 2018-10-27
I USA kan man göra uppkörning på drop-in. Kostar 10 dollar. Där ser man det som en vinst för samhället att folk kan köra bil, här vill man göra det så svårt som möjligt. Visst sker det fler olyckor där borta men det är ingen extrem skillnad. ”Miljökörning” borde förövrigt slopas i körkortskraven, vill man verkligen minska utsläppen borde man förbjuda bilkörning helt och hållet.
Visst sker det fler olyckor där borta men det är ingen extrem skillnad.

Bara 300–400% fler döda i USA:s trafik jämfört med Sverige (givetvis hänsyn tagen till medborgarantal).

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
NCA 2018-10-27 14:57 ! Citera #
Har många vänner som det ena klarar uppkörning och den andra teorin men de kan inte klara den andra och det är ju mest teorin som svårt att klara p.g.a språket som den är inskriven på. Jag tror att det är dags att förnya teorin skulle jag påstå- trafikverket kanske ser det inte men folk som läser det och som förstår det vet vad som är felet med den, den är ju klurigt och ibland fel finns det ju i teorin. Jag själv märkte många gånger men det är inte jag som kan byta eller ändra.
get 2018-10-27 15:05 ! Citera #
Gäst 2018-10-27
Visst sker det fler olyckor där borta men det är ingen extrem skillnad.

Bara 300–400% fler döda i USA:s trafik jämfört med Sverige (givetvis hänsyn tagen till medborgarantal).

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Exakt, ingen stor skillnad.
Gäst 2018-10-27 15:05 ! Citera #
NCA 2018-10-27
Har många vänner som det ena klarar uppkörning och den andra teorin men de kan inte klara den andra och det är ju mest teorin som svårt att klara p.g.a språket som den är inskriven på. Jag tror att det är dags att förnya teorin skulle jag påstå- trafikverket kanske ser det inte men folk som läser det och som förstår det vet vad som är felet med den, den är ju klurigt och ibland fel finns det ju i teorin. Jag själv märkte många gånger men det är inte jag som kan byta eller ändra.
”fel finns det ju i teorin. Jag själv märkte många gånger”

Har du några exempel på ”fel” i teorin?
Gäst 2018-10-27 15:07 ! Citera #
get 2018-10-27
Exakt, ingen stor skillnad.
Okej, alla har ju rätt till sin åsikt... Vad skulle du påstå är stor skillnad?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov