Start > Körkortsforum > Nya regler på uppkörning...?

Nya regler på uppkörning...?

Emma 2018-10-15 11:10 ! Citera #
Är det bara jag som tycker att det borde bli nya regler på uppkörningar?

Jag tycker att det borde finnas en maxgräns på antalet uppkörningar.
T.ex att man bara för köra upp 3 gånger.
Och om man misslyckas med detta och kuggar varenda gång, då måste man vänta i exempelvis 4 månader innan man får försöka igen.

Och syftet är enkelt.
Uppkörningar ska INTE fungera som körlektioner!
Anledningen att man gör en uppkörning är för att bevisa att man kan köra bil ute i verkligheten.
Och kuggar man 3 gånger så är man uppenbarligen inte redo att ge sig ut ensam i trafiken.

Jag tror verkligen att folk hade lagt betydligt mer tid på att övningsköra om det var striktare regler.
Eller? :)
Gäst3 2018-10-15 12:26 ! Citera #
Jag håller helt med dig, men väldigt många är så himla ivriga på att få sitt körkort så att dom då försöker ta genvägar och bokar då sina prov alldeles för tidigt. Och när dom väl kuggar så förstår dom inte varför, och dom förstår inte bara för att dom inte är tillräckligt kunniga och tar därmed inte åt sig av det som en inspektör säger. Utan då är det lättare att sitta och skylla ifrån sig på sin inspektör.
Men... Om man då hade en gräns på max 3 uppkörningar, så tror jag faktiskt att det skulle gynna alla, dels så skulle inte uppkörningstiderna vara så förbaskat långa och svåra att boka, och man skulle då kunna köra på den plats man är van att köra på, och då skulle man slippa boka körprov i en annan stad som man annars inte har kört en enda minut i, och det är ju en stor trygghet i sig. Och dels så tror jag att folk lägger ner mer tid på sina övningskörningar än att bokar sina prov alldeles för tidigt för att då riskera att bli kuggad 3 gånger och då behöva vänta 4 månader innan dom kunde boka en ny uppkörning..
Gäst 2018-10-15 14:15 ! Citera #
Håller också helt med dig. Finns bara fördelar med sådana regler.
gäst 2018-10-15 15:01 ! Citera #
Redan nu är det ju så att kuggar man första uppkörningen blir det typ omöjligt att få en ny uppkörningstid. Så jag ser inte vad för skillnad det skulle göra i praktiken.
Gäst 2018-10-16 09:15 ! Citera #
Nej. Sverige är redan ett av de svåraste länderna att ta körkort i - ser ingen anledning att det behöver bli svårare.

Dessutom, att lägga in spärrtider skapar bara mer stress och risken är att man glömmer bort mycket av det man har lärt sig om man inte har möjlighet att hålla igång övningskörandet under den perioden.
Gäst 2018-10-16 14:14 ! Citera #
gäst 2018-10-15
Redan nu är det ju så att kuggar man första uppkörningen blir det typ omöjligt att få en ny uppkörningstid. Så jag ser inte vad för skillnad det skulle göra i praktiken.
Poängen med Emmas förslag var ju att istället för att folk kör upp typ fyra gånger på väldigt kort tid utan att öva ordentligt på vad de blev kuggade på så kan andra som ska köra upp för första eller andra gången och faktiskt är redo kan få dessa tider istället. Om man bara får tre chanser (och att det blir någon slags spärrtid efteråt) så hade folk inte kunnat ta fem tider på kanske två månader och bli kuggade på alla. Det hade troligen motiverat folk till att öva mer och ta dessa tre chanser på allvar och inte använda uppkörningar som körlektioner.
Gäst 2018-10-16 14:18 ! Citera #
Gäst 2018-10-16
Nej. Sverige är redan ett av de svåraste länderna att ta körkort i - ser ingen anledning att det behöver bli svårare.

Dessutom, att lägga in spärrtider skapar bara mer stress och risken är att man glömmer bort mycket av det man har lärt sig om man inte har möjlighet att hålla igång övningskörandet under den perioden.
Det är väl bra att det är svårt att ta körkort i Sverige. Vi får mer trafiksäkra förare då. Och Det blir inte svårare att ta körkort, kraven skulle ju va samma bara det att om man skulle införa en spärrtid så hade folk väl tagit uppkörningarna på större allvar och inte använda de som körlektioner och därmed blir det enklare för andra att boka in tider i den stad de övningskört i.

Att det skapar stress och risken att man glömmer bort är större motiverar väl istället folk att ta dessa tre chanser på allvar och kanske förbereda sig lite mer innan man kör upp så man faktiskt har en chans att bli godkänd.
Gäst 2018-10-16 14:42 ! Citera #
Gäst 2018-10-16
Det är väl bra att det är svårt att ta körkort i Sverige. Vi får mer trafiksäkra förare då. Och Det blir inte svårare att ta körkort, kraven skulle ju va samma bara det att om man skulle införa en spärrtid så hade folk väl tagit uppkörningarna på större allvar och inte använda de som körlektioner och därmed blir det enklare för andra att boka in tider i den stad de övningskört i.

Att det skapar stress och risken att man glömmer bort är större motiverar väl istället folk att ta dessa tre chanser på allvar och kanske förbereda sig lite mer innan man kör upp så man faktiskt har en chans att bli godkänd.
Ja, varför inte göra det extremt svårt så att i princip inget tar körkort? Då får vi bara de allra duktigaste förarna ute i trafiken. Absolut, det är bra att det är svårt att ta körkort i Sverige men man kan inte använda den logiken in absurdum heller.

Det här att folk inte tar uppkörningar på allvar, var kommer detta ifrån? Finns det någon statistik på detta? Det är klart att det finns folk som chansar men det finns även många som tar sin utbildning på allvar och är färdigutbildade men inte klarar uppkörningen på grund av anspänning och nervositet. Tror du att det kommer bli enklare för dessa människor att klara sin uppkörning om ytterligare stressmoment läggs in i form av spärrtider?

Det finns bättre sätt att lösa det på enligt mig. Öka anslagen till Trafikverket så att de kan möta efterfrågan eller höj avgifterna en aning - kanske så att ett förarprov kostar lite med efter X:e försöket?
gäst 2018-10-16 16:32 ! Citera #
Gäst 2018-10-16
Poängen med Emmas förslag var ju att istället för att folk kör upp typ fyra gånger på väldigt kort tid utan att öva ordentligt på vad de blev kuggade på så kan andra som ska köra upp för första eller andra gången och faktiskt är redo kan få dessa tider istället. Om man bara får tre chanser (och att det blir någon slags spärrtid efteråt) så hade folk inte kunnat ta fem tider på kanske två månader och bli kuggade på alla. Det hade troligen motiverat folk till att öva mer och ta dessa tre chanser på allvar och inte använda uppkörningar som körlektioner.
Redan nu är det ju så att kuggar man första uppkörningen blir det typ omöjligt att få en ny uppkörningstid. Så jag ser inte vad för skillnad det skulle göra i praktiken. Visa mig den personen som lyckats få 4 uppkörningstider under en kort tid.
inspektörn 2018-10-16 22:53 ! Citera #
Man har tidigare provat ett system, där man efter 3 missade uppkörningar inte fick beställa ny tid på 3 månader!
Det funkade inte det heller!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo