Gäst 2024-04-03
Med ingripa menar jag att jag som passagerare i bilen skulle säga ”oj, sakta ner, det är ett farthinder där!”Som fotgängare skulle jag inte göra något.
”David har naturligtvis insett att han kanske inte skulle ha gjort så”
Bra
”så kan ju jag lika gärna göra det också, vad är det för skillnad?!”
Skillnaden är väl att David inte utförde ett prov, vars syfte är att bedöma körskicklighet, i regi av en statlig myndighet?
Stenbeläggningen/upphöjningen är väldigt tydlig. Det är inte till din eller Davids fördel att ni inte såg den. Tyder på bristande uppmärksamhet snarare än att ni är offer som blir lurade av onda gatuarkitekter.
Bedöm själva:
maps.app.goo.gl/HprKbXB7CnreQZSc7
Det spelar ingen roll om det är en fordonsförares skyldighet att anpassa sin hastighet efter vad trafiksäkerheten erfordrar med hänsyn till omständigheterna, och inte enbart efter den gällande hastighetsbegränsningen, alltså, sålänge en förare kan köra i 50 km/tim på en 50-väg på ett (tillräckligt) trafiksäkert sätt så är det upp till föraren själv att göra det; det är ju ändå föraren själv som styr bilen, det är INTE någon medpassagerare som skall styra bilen (åt föraren), för en medpassagerare har (generellt sett) ingen laglig rätt alls att på något sätt manövrera fordonet, framförallt med hänsyn till att ett sånt handlande riskerar att provocera fram en trafiksituation som kan vara MER trafikfarlig än en relativt lindrig situation som att föraren håller på att köra över ett farthinder i 50 km/tim (när det kanske inte är eller behöver vara farligt att köra i 50 över det).
Ett annat exempel: Jag tror inte de flesta fordonsförare brukar titta vinkelrätt bakåt bredvid fordonet, för att kolla den så kallad edolda vinkeln, innan körfältsbyte, och att vända blicken snett bakåt bredvid sig, istället för att behålla uppsikten framåt, är oftast ganska onödigt, och visst kan man tycka att en fordonsförare gör fel om den inte tittar i döda vinkeln innan körfältsbyte, men man kan INTE försöka ingripa genom att exempelvis ta tag i ratten (för att avbryta ett körfältsbyte), det är såvitt jag vet inte tillåtet alls att styra bilen om man inte själv är förare, och det är dessutom onödigt att göra ett sånt ingripande, om man tar tag i ratten så riskerar man tvärtom att provocera fram en trafiksituation som kan vara värre. Det är ändå oftast inte trafikfarligt att byta körfält utan att titta snett bakåt (i den så kallade dolda vinkeln), man borde ju kunna se i backspegeln om något annat fordon befinner sig alldeles vid sidan av fordonet vid planerat körfältsbyte, man ska inte behöva vända blicken vinkelrätt bakåt bredvid sig för att kunna se det. Om man ser i backspegeln att inget fordon befinner sig vid sidan av fordonet, vilket man oftast KAN se, så får man byta körfält, eftersom det då inte finns risk för fara (eller onödigt hinder) för andra fordonsförare.
Jag skulle själv känna mig skitförbannad på en medpassagerare som hade försökt ta tag i ratten medan jag kör (och försökt säga ”Men du tittade inte i döda vinkeln innan du försökte byta körfält”). Att uppfatta att jag som förare inte tittar i döda vinkeln är ingen omständighet som ger en medpassagerare rätt att ta tag i ratten, att ta tag i ratten (när man inte är förare) kan vara trafikfarligt!