Överdrivet hårda i farsta?
Tjenare kuggade precis min tredje uppkörning med manuellt,
Första gången fick jag motorstopp halvvägs in i en rondell så det förstår jag
andra förösker. låg jag i ytte körfält när jag skulle göra vänstersväng (tredje avfarten) Kuggade pga att jag borde legat i vänstra
Hade tredje försöket idag kuggade då trafik ledaren, inte tyckte jag ahde kollat till räckligt noga höger o vänster r så någon kom från sidorna i en kornings inne i ett industriområde där det va högerregel körde i ca 20 km/h) Sikten va helt okej och det va inte någon alls där inne och körde.
Har redan automat och försöker uppgradera till Manuellt. och min körning är bra och växling lika så,
Den som höll i provet sa dessutom att det gjorde ont i hjärtat att kugga mig men va tvunge pga av ovanstående... jeez det är larvigt man har ju redan körkort och blivit godkända av dem en annan gång
Varför tar du manuellt körkort?

Fått en arbetsbit som är manuell
Jag tycker att du ger en helt rimlig beskrivning. Farsta har under lång tid varit den svåraste platsen i Sverige med högst andel underkända. Nyss hörde jag att Järfälla har gått om men har svårt att tro det.
Min första uppkörning i Farsta var manuell. Jag hamnade i en av de stora korsningarna utanför Larsboda. Det är åtta filer som möts om jag minns rätt och det regleras av trafikljusen. Dessutom lutar det uppför. Vi blir stående i fem minuter. Efter ett motorstopp blir det till slut min tur att köra och jag kommer ut på vägen. Minuten efter vi kommit upp i 50 kmh eller däromkring avbryter inspektören (Lövström) körningen och underkänner mig efter totalt 10 minuter då vi knappt har hunnit börja.
Andra gången i Farsta var automat. Jag var ute och körde runt i Trafikverkets vita Volvo även denna gång och det gick betydligt bättre. Vi körde på Nynäsvägen och det gick bra, kom upp 110 kmh som mest om jag minns rätt och jag körde tillbaka inspektören (Höög) till Larsboda. Då säger mannen att: ”Du borde kolla lite högre upp (kolla mer rörligt?). Du måste öva mycket mer”. Utan någon vidare förklaring utöver det eller chansen till motfrågor så underkänner han mig på ALLA punkter i protokollet. På heder och samvete har ingen situation uppstått som varit direkt trafikfarlig eller brutit mot uppenbara regler. Klart att man blir uppgiven...
P.S. Den andra körningen i Farsta pågick i cirka 30 minuter och innehöll de flesta moment som jag har förstått att en uppkörning ska innehålla. Det kan tilläggas att inspektören skrev i protokollet att ”Ingripande har förekommit” trots att han varken rörde gasen, bromsen eller ratten. Kan någon kunnig person förklara vad Ingripande i detta sammanhang betyder - räcker det med att han säger åt mig att svänga hit eller dit? Det har jag svårt att förstå. Man blir tyst som en mus och vågar knappt prata med inspektörerna efter det.
Och det kan tilläggas att det blev en ännu en gång som underkänd fast i Mora nyligen. Denna gång en med en kvinnlig inspektör och min bästa körning någonsin i dessa sammanhang. Hon underkände mig på 4 av 17 punkter i protokollet - alltså 13 rätt (som ger respekt) men vad hjälper det mig nu när allt är förlorat. Körningen gick bra och hon erkände att det mesta såg bra ut när jag frågade henne efter 45 minuters prov. Men det fanns två incidenter som hon var tydlig med var orsaken till underkännande (tacksam för synpunkter) :
1. Denna gång är det en äldre man framför oss i en tvåfilig rondell som kör in i rondellen när jag måste svänga ut mot avfarten till Circle K utanför Mora. Denna gubbe får motorstopp och blockerar en del av mitt körfält. Inspektören (Kers) tycker att jag borde ha stannat bakom mannen med motorstopp i rondellen och sakta ned trafiken i hela cirkulationsplatsen. Istället hade jag snabbt svängt lätt till vänster och passerat honom. Trafiken fortsatte väl efter vad jag kunde se och ingen behövde tuta.
2. Vid Mora resecentrum kommer vi efter nämnda incident ned till parkeringen och bussterminalen. I stundens hetta ber hon mig att köra förbi resecentrum och jag passerar en busshållplats med 10 meters avstånd. Jag missar att det är gångfartsområde vid busshållplatsen med 7 kmh och kör i 20 kmh (fast det inte finns några trafikanter i närheten och bussarna kör i samma hastighet regelbundet). Detta är hennes starkaste argument.
Jag drar slutsatsen att allt hårt arbete är helt förgäves mot detta motstånd. Deras snack om att man kan ha ”överseende med små misstag om det inte upprepas” är rent skitsnack. Dessutom blir jag underkänd för att en ANNAN person får motorstopp framför mig. Tack Sverige och tack Trafikverket... Om någon har tips på en bättre ort i närheten av Stockholm är jag tacksam...
Farsta är ganska hårda jämfört med många andra. Däremot tycker jag att det är rätt att de är hårda eftersom det är folk som sen ska köra i trafiken med andra trafikanter och kan man inte köra 30 minuter utan att göra fel så tycker jag det är rimligt att man blir kuggad. Känner många som kört upp i Farsta och de som har blivit kuggade har blivit kuggade av en rimlig anledning och de personer som inser deras fel och sen lär sig av det är de personerna som klarar det gången efter. De som tycker att det är inspektörens fel och inte vill inse deras egna fel är de som kuggar flera gånger. Sen finns det såklart folk som inser deras fel som ändå inte klarar det men då är de inte redo.
Låter som två ganska rimliga anledningar till att kugga dig. Det var inte gubbens motorstopp som kuggade dig, det var hur du behandlade situationen. Och att köra i 20 på ett gångfartsområde är en väldigt stor trafikfara.
Tycker du verkligen att det är ett litet fel att köra nästan 3 ggr så fort mot vad man får. 20 km/h på gångfartsområde...
Jämför det med att köra i 150 på 50-väg.
Senaste foruminläggen
Rubrik