Idag tog jag manuellt körkort i Farsta - Verkligheten för en del
Jag är definitionen av en ångestförare, har skjutit på kortet i 14 år sen jag fyllde 18, jag har vaknat med en knut i magen när jag började övningsköra och bara skulle köra runt i bostadsområden i Farsta. jag har gjort enkla misstag, fått ingripande på ingripande under lektionerna. Teorin var inga problem för mig då jag är van att plugga så den klarade jag utan större problem. MItt enda tips där är att använda denna sajt tiills du får 64-65/65 på alla dina testprov.
Mitt i allt detta går min körskola i konkurs och jag bokade därför en uppkörning alldeles för tidigt i Farsta och körde farligt i cirkulationer och på landsväg, provet blev inte avbrutet men det var nog nära. En hel del ingripande blev det iallafall.
Efter detta tog jag ungefär 45 lektioner via Trafiko (där min lärare från förra skolan fått jobb) tills jag bokade en uppkörning med min lärare och fick idag mitt manuella körkort vid uppkörning i Farsta. Jag gjorde en del misstag, körde lite för fort två gånger och missade ett gångfartsområde. Min inspektör menade dock att mitt säkerhetstänk och min blick jämnade ut detta och gav mig godkänt, men hon var noga med att jag hade lite att jobba på, vilket jag ska.
Det här har varit en jobbig upplevelse, jag har mått dåligt, inte kunnat sova, haft pengaångest, ångest innan lektioner och SPECIELLT innan uppkörningen. Jag trodde att jag skulle kräkas hela morgonen.
Jag vill med detta inlägg skicka en hälsning till de som är i samma sits som jag var; lyssna inte på alla stroppar i det här forumet som ”klarade allt på första försöket” och menar på att man ska ta så få lektioner som möjligt för att spara pengar.
Du ska lära dig köra bil säkert, inget annat, om du sen behöver ta 5 eller 80 lektioner spelar ingen roll. Du ska ha med dig ditt kort, förhoppningsvis tills du blir gammal och jag kan nästan garantera att alla som ”tog på första” är en sämre förare än du som faktiskt har utbildat dig i din takt.
Så, nu ska jag dricka bubbel (och såklart inte köra efteråt)
Stort Grattis!!!! Fin story och ger oss hopp som fortfarande kämpar med uppkörningen håller med dig det där om att man inte ska bry sig om vem som tar på första försöket, alla har sin egen takt!
Stort grattis! jag har skjutit upp på att skaffa körkortet efter att ha hamnat hos en utbildare som fick mig att lägga ner det i flera år och bli helt oengagerad och förvirrad om hur processen till att ta körkortet fungerar.
Att ha en bra lärare gjorde så stor skillnad för mig, hann testa en annan körskola med en lärare som skrek på mig hela lektionen, hade aldrig lyckats med en sån lärare. Lycka till!
Grattis till körkortet! Jag känner igen mig mycket från min egna körkortsresa. Jag tog det också sent(38 år) och jag klarade i och för sig uppkörningen på första försöket men jag behövde många lektioner. Jag var väldigt rädd och hade mycket ångest när jag började köra bil men är idag(nästan 2 år senare) en trygg förare som gillar att köra. Det är precis som du skriver inte antalet lektioner som spelar roll utan att du i slutändan blir en säker förare.
Jag måste bara fråga, var det Jens du körde med?
Haha, det stämmer bra det! Jens var min lärare hela vägen! Hett tips till alla som kör i Stockholm, Jens på Trafiko är fantastisk! Har du också kört med honom?
Jag körde mest med Johan men även många lektioner med Jens. Båda var helt fantastiska. Jag hade som sagt mycket ångest och de var så bra på att få mig att känna mig trygg. Det var så att jag till och med saknade körlektionerna efter att jag tog körkort. Underbara människor. Jag är glad att det verkar ha gått bra för Jens efter att körskolan gick i konkurs.
Se till att fortsätta köra nu och njut av friheten med körkort. Mitt har verkligen gett mig så mycket.
Tack! Jag hann bara köra en lektion med Johan men Jens har varit en klippa hela vägen, kunde alltid känna av var jag var mentalt just den dagen och anpassade hur utmanande han gjorde lektionerna efter det. Det är guld värt! Det går bra för honom, var svårt att hitta tider ibland då han är så populär
Stort grattis! Jag hade uppkörning samma dag som du fast i Mora. Efter två tidigare försök i Farsta bestämde jag mig för att åka till Dalarna istället. Jag noterar vissa likheter i våra körningar men att vi fick helt olika bedömningar. Det bekräftar bara hur orättssäkert detta system är och spär på frustationen för vissa av oss. Jag har skrivit två kommentarer i den andra tråden om Farsta här i forumet idag. Nu ser det ut att bli ett nytt försök där för min del eftersom det knappt finns några andra tider tillgängliga i åtminstone närområdet:
”Och det kan tilläggas att det blev en ännu en gång som underkänd fast i Mora nyligen. Denna gång en med en kvinnlig inspektör och min bästa körning någonsin i dessa sammanhang. Hon underkände mig på 4 av 17 punkter i protokollet - alltså 13 rätt (som ger respekt) men vad hjälper det mig nu när allt är förlorat. Körningen gick bra och hon erkände att det mesta såg bra ut när jag frågade henne efter 45 minuters prov. Men det fanns två incidenter som hon var tydlig med var orsaken till underkännande (tacksam för synpunkter) :
1. Denna gång är det en äldre man framför oss i en tvåfilig rondell som kör in i rondellen när jag måste svänga ut mot avfarten till Circle K utanför Mora. Denna gubbe får motorstopp och blockerar en del av mitt körfält. Inspektören (Kers) tycker att jag borde ha stannat bakom mannen med motorstopp i rondellen och sakta ned trafiken i hela cirkulationsplatsen. Istället hade jag snabbt svängt lätt till vänster och passerat honom. Trafiken fortsatte väl efter vad jag kunde se och ingen behövde tuta.
2. Vid Mora resecentrum kommer vi efter nämnda incident ned till parkeringen och bussterminalen. I stundens hetta ber hon mig att köra förbi resecentrum och jag passerar en busshållplats med 10 meters avstånd. Jag missar att det är gångfartsområde vid busshållplatsen med 7 kmh och kör i 20 kmh (fast det inte finns några trafikanter i närheten och bussarna kör i samma hastighet regelbundet). Detta är hennes starkaste argument.”
Hej Götz! Det låter segt, kan det vara så att du inte kollade nog bakom och runtikring dig innan du ”lånade” filen bredvid dig i cirkulationen? När det kommer till gångfartsområdet för min del så körde jag redan innan bara runt 10-12km/h då jag precis innan var mitt i ett villaområde med dålig sikt, så det var inte överdrivet långt över hastighetsbegränsningen.
Jag tror att det värsta man kan göra i dessa situationer är att gräva ner sig i vad man tycker att inspektören har gjort för fel och mindre på vad man kan göra bättre själv, jag vill inte ta ifrån dig att det känns jobbigt, det förstår jag att det är men systemet finns av en anledning. En av sakerna som jag tror att trafikverket letar efter är att kunna äga sina misstag och lära sig av dom!
Senaste foruminläggen
Rubrik