Start > Körkortsforum > Klarade uppkörning trots ingri…

Klarade uppkörning trots ingripande?

Clara 2018-07-18 13:00 ! Citera #
Hejsan hade uppkörning idag allt gick fint och lugnt tills jag körde in på en motorvägspåfart. Jag hade ingen väjningspliktsskylt men det var en annan anslutande påfart höger om mig. Högerregel gäller där och jag såg inte bilen, provförrättaren ingrep och bromsade lite smått (hade låg hastighet, precis i början av påfarten). Jag trodde det var kört, men när vi var klara så fick jag beskedet att jag klarat det. Jag vet att det är helheten de bedömer, men jag undrar ändå om det verkligen va rätt att godkänna mig trots ingrepp?
Tjänstefel?
/Clara
Gäst 2018-07-18 16:47 ! Citera #
Det låter som du hade en rejält dos av tur, för om en inspektör ingriper så ska det automatiskt vara en kuggning.
Men se det som en läxa till nästa gång och var glad att du trots allt klarade din uppkörning fast du inte borde ha gjort det :)
Gäst 2018-07-19 00:49 ! Citera #
Det där ska du kugga för. Inspektörens humör och intryck av dig spelar stor roll tyvärr.
Gäst 2018-07-19 11:28 ! Citera #
Under min uppkörning fick jag också ingripande av inspektören. Kom lite nära en parkerad bil en gång varpå påpekade det och svängde lite med ratten åt mig.

När jag skulle parkera vid Trafikverket så hände samma sak. Inspektören behövde säga att vi inte skulle komma in i rutan och att jag behövde backa och testa igen.

Mina ingripanden kanske inte innebar trafikfara. Men trodde också det skulle skita sig i och med dem. Men tror att om de känner sig trygga och har ett gott intryck av din kör förmåga kan de överse sånt
Clara 2018-07-19 11:40 ! Citera #
Gäst 2018-07-19
Under min uppkörning fick jag också ingripande av inspektören. Kom lite nära en parkerad bil en gång varpå påpekade det och svängde lite med ratten åt mig.

När jag skulle parkera vid Trafikverket så hände samma sak. Inspektören behövde säga att vi inte skulle komma in i rutan och att jag behövde backa och testa igen.

Mina ingripanden kanske inte innebar trafikfara. Men trodde också det skulle skita sig i och med dem. Men tror att om de känner sig trygga och har ett gott intryck av din kör förmåga kan de överse sånt
Tack, har ju ingen lust att ha ett körkort jag inte förtjänar. Får hoppas på att inspektören bedömde helheten. Tycker själv att allt annat utöver incidenten gick galant. Eftersom jag fick godkänt får jag anta att hon tyckte samma sak.
/Clara
Alexandra 2018-07-19 13:25 ! Citera #
Gäst 2018-07-19
Under min uppkörning fick jag också ingripande av inspektören. Kom lite nära en parkerad bil en gång varpå påpekade det och svängde lite med ratten åt mig.

När jag skulle parkera vid Trafikverket så hände samma sak. Inspektören behövde säga att vi inte skulle komma in i rutan och att jag behövde backa och testa igen.

Mina ingripanden kanske inte innebar trafikfara. Men trodde också det skulle skita sig i och med dem. Men tror att om de känner sig trygga och har ett gott intryck av din kör förmåga kan de överse sånt
Det du råkade ut för var inte ett ingripande, utan mer ett muntligt råd/tips.
Ett ingripande från en inspektör är när inspektören ingriper med att bromsa/gasa med sina egna pedaler..

Till Clara:
Din inspektör tyckte säkert att du förtjänar ditt körkort eftersom 98% av hela din uppkörning gick hur bra som helst.
Så du ska inte se det som att du inte förtjänar ditt körkort, men visst kan jag hålla med om att du hade en enorm tur :D

Bara att ta lärdom från ditt lilla misstag och njuta av att äntligen ha ett körkort!
Grattis!

/Alexandra
1 2018-07-19 20:30 ! Citera #
Är du säker på att det inte var kugghjulsprincipen som gäller då? (Varannan bil bör köra från varsitt håll). Bilen som kom från höger skulle kanske ha släpp före dig egentligen men gasade på ändå? Så kanske det var dåligt samspel från bådas håll. Inspektören bedömde då att din körning i övrigt var av så god kvalitet att han bortsåg från detta.
Orättvist 2018-08-26 10:43 ! Citera #
När jag körde upp fock inspektören ”ingripa” exakt på samma sätt nästan. Då var det kugghjulsprincipen och jag körde inte mär det var min tur. Så då sa han ”du får köra nu” och då gjorde hag det. Tyvärr blev jag kuggad pga detta och i min journal från Trafikverket stör det att chauffören fick ingripa då jag var för osäker på trafikreglerna.
Aja.. kändes bra att läsa det här inlägget! Det gav mig tillbaka lite självförtroende inför nästa uppkörning.

:-)
Mannen 2019-02-08 21:54 ! Citera #
Hade min för några dar sen och det stog att ingripande hade förekommit men jag märkte inte av något om det (kuggade pga att jag inte kollade tillräckligt långt framför bilen några ggr)
Matt 2019-02-10 08:38 ! Citera #
Min körskolelärare som jag hade i gymnasiet (gick i transport) hade jobbat som inspektör i många år innan han blev lärare. När folk nojade över att dom skulle kugga för det minsta lilla så brukade han säga att inspektören inte kollar på felen du gör, utan hur du reder ut felen du gör utan att skapa en fara för dig själv och andra. Så det kan mycket väl ha och göra med att du skötte det övriga väldigt snyggt och det var en liten tabbe bara.

Jag råkade sladda på min uppkörning, backa upp i en snöhög och höll på o missa infarten till Trafikverket så blev en hård bromsning. Men inte var det några problem eftersom jag fick kortet. Detta var för 4 år sen. :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov