Start > Körkortsforum > Från automat körkort -> man…

Från automat körkort -> manuell

Gäst 2024-11-19 07:55 ! Citera #
Björn He 2024-11-19
Bara med normalt B-körkort får man köra både manuellt växlad och automatväxlad personbil eller lätt lastbil eller buss. Har man körkort med villkor automat så betyder det att enbart automatväxlat fordon får köras.

Jag förstår dock inte varför vissa föredrar att ta automatkörkort när det finns möjlighet att ta normalt körkort, det är väl bara att vänja sig vid manövrering av manuellt växlad bil och sedan lära sig köra manuellt innan körkortsprovet.
Jag som själv tog normalt körkort körde bara manuellt växlad bil, utom i ett undantagsfall som var under halkbaneutbildningen då jag fick provköra på halkbana med en av halkbanans bilar, som såvitt jag minns var en automatväxlad Volkswagen Polo; automatväxlad bil hade märkte jag fördelen att det är mycket lättare att accelerera snabbt med automatväxlad bil eftersom man slipper hålla på och växla. Men det är viktigt att komma ihåg att trampa bromspedalen nere när man stannar vid rött ljus eller köbildning för så fort man släpper upp bromspedalen så börjar bilen att rulla, bromspedalen fungerar ju ungefär som kopplingspedalen i manuellt växlad bil.
Bromspedalen fungerar inte, inte, inte!!! Som en kopplingspedal.

Bevare mig väl.

Och låt folk ta det körkort dom vill.
Det är ju samma som att säga att du ska ta mc kort fast du aldrig kommer köra mc.

På tal om ”att bara lära sig” så verkar vissa personer ha svårt att köra 30 i Västerås och sen säga att bilen gasade själv. Men vad vet jag...
Björn He 2024-11-19 21:56 ! Citera #
Gäst 2024-11-19

Bevare mig väl.

Det är ju samma som att säga att du ska ta mc kort fast du aldrig kommer köra mc.

På tal om ”att bara lära sig” så verkar vissa personer ha svårt att köra 30 i Västerås och sen säga att bilen gasade själv. Men vad vet jag...
Varför tillverkades inte bara alla bilar automatväxlade redan från början? Då hade det inte varit ett krav att avlägga körprov med manuellt växlad bil för att få köra både manuellt växlad och automatväxlad bil, för inga manuellt växlade bilar skulle ju i så fall ha existerat.

Automatkörkort har väl fördelen att man kan köra miljövänligt, eftersom hybridbilar generellt sett är automatväxlade, men det är bara nyare bilar som är hybridbilar och nya bilar är generellt mycket dyrare än gamla begagnade och de flesta begagnade bilar är manuellt växlade.
RiverOak 2024-11-20 12:11 ! Citera #
Björn He 2024-11-19
Varför tillverkades inte bara alla bilar automatväxlade redan från början? Då hade det inte varit ett krav att avlägga körprov med manuellt växlad bil för att få köra både manuellt växlad och automatväxlad bil, för inga manuellt växlade bilar skulle ju i så fall ha existerat.

Automatkörkort har väl fördelen att man kan köra miljövänligt, eftersom hybridbilar generellt sett är automatväxlade, men det är bara nyare bilar som är hybridbilar och nya bilar är generellt mycket dyrare än gamla begagnade och de flesta begagnade bilar är manuellt växlade.
För att automatlådan inte var uppfunnen?
Det har dessutom tagit ett bra tag av utveckling för att automatlådorna ska bli bra. Det är först på senare tid som de kunnat konkurrera med manuella lådor i effektivitet.

Elbilar och elhybrider har automatlåda för att eldrivna bilar inte växlas på det viset.
Automatbilar är allt vanligare på begagnatmarknaden då de stigit mycket i populäritet de senaste 10 åren. Så det är inte svårt att få tag på en automatare till ett hyfsat pris längre.

Själv föredrar jag att köra manuellt, men inser också att de är utdöende och jag tycker det kan vara rimligt för många att bara ta automatkort. Beror lite på hur flexibel man vill kunna vara.
Hakkan 2024-11-22 20:26 ! Citera #
Björn He 2024-11-19

Nej, Automatbilar är inte numera särskilt mycket dyrare. Ta en titt på vilken site som helst så har du Automat från 1000 till --- det är t.om. så att de flesta nytillverkade bilar är automat, sportbilar som familjeSUV.

Behöver inte ens dra in diskussion om hybrider etc för att hitta bra/billiga automater. Men det är väl stora fördelen med Automat att det finns mer att välja på :)
Björn He 2024-11-25 08:17 ! Citera #
Gäst 2024-11-19

Bevare mig väl.

Men det är orimligt att ta körkort med villkor automat men sedan ta normalt körkort för att få köra även manuellt växlad bil, det är rimligast i så fall att bara ta normalt körkort redan i början!
Gäst 2024-11-25 10:42 ! Citera #
Björn He 2024-11-25
Men det är orimligt att ta körkort med villkor automat men sedan ta normalt körkort för att få köra även manuellt växlad bil, det är rimligast i så fall att bara ta normalt körkort redan i början!
Om man tycker att det är svårt är det ju genialiskt att först ta automat och sen manuell när man kört ett tag.

Att växla blir ett extra moment man slipper med automat!

:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
58
I går 22:28
1
I går 16:14
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor