Start > Körkortsforum > Från automat körkort -> man…

Från automat körkort -> manuell

Gäst 2018-09-04 16:25 ! Citera #
Fram sidan är samma som manual körkort.

Backsidan : Brevid B ( under kolumn 12) man ser 78. Men Manual körkort saknar 78.
Börje Kugg 2018-09-04 16:29 ! Citera #
Ytterligare detalj:

Blir man godkänd på ett körprov i en manuell bil så räknas inte det ”nya körkortet” som ett nytt utfärdade av ett körkort i juridisk mening, utan man har hävt ett villkor på sitt befintliga. I fysisk form blir det dock ett nytt körkort, som inte har kod 78 på baksidan.

Prövotiden gäller från det datum man klarade ett körprov i en automatväxlad bil.
Moha 2018-11-07 23:42 ! Citera #
Om ja har automat körkort och ja kör manuell bil polisen stopa mig vad händer återkallas min körkort eller fick straf
Gäst 2018-11-08 17:33 ! Citera #
Moha 2018-11-07
Om ja har automat körkort och ja kör manuell bil polisen stopa mig vad händer återkallas min körkort eller fick straf
Polisen kan välja att antingen plocka ditt körkort eller ge dig böter, för i bägge fallen så är det olovlig körning som du håller på med eftersom du inte får köra en bil som är manuell växlad. Men troligtvis så får du bara dryga böter.
Gäst 2018-11-08 21:29 ! Citera #
Tack för hjälpen
Bla Bla 2019-01-04 12:03 ! Citera #
Om du har villkor automat på grund av medicinska skäl ska du kontakta Transportstyrelsen. I andra fall krävs ett nytt manuellt körprov hos Trafikverket, och du behöver inte söka körkortstillstånd om provet görs på samma körkortsbehörighet som du redan har. Vill du övningsköra privat måste du dock ha en godkänd handledare.
Gäst 2019-01-04 18:27 ! Citera #
Fan vad smidigt, jag har automatkörkort. ska få lite trafikvana etc sen tar jag nog manuell också, krävs ju bara ett körprov. man får dessutom köra en bil utan dubbelkommando, så bara man lär sig växla så kan man ta samma bil man övningskört med. Perfekt :)
Gäst 2019-01-04 19:49 ! Citera #
Gäst 2019-01-04
Fan vad smidigt, jag har automatkörkort. ska få lite trafikvana etc sen tar jag nog manuell också, krävs ju bara ett körprov. man får dessutom köra en bil utan dubbelkommando, så bara man lär sig växla så kan man ta samma bil man övningskört med. Perfekt :)
Då måste ära dig mer än att bara att växla, som ecodriving. Där är dom petnoga med att man gör rätt eftersom man ska vara så himla miljöriktig när man kör dagens bilar...
Gäst 2019-01-04 20:26 ! Citera #
Ja, växla och ecodriving hör ju ihop. Vad är det som jag så mycket mer måste lära mig? Ni gör de till värsta grejen att köra manuell. Så svårt är det inte, hade bara inte orken eller tiden. :D
Gäst 2019-01-04 20:28 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning och teori på första med automat, hade antagligen klarat det på första på manuell också då ingen jag känner har kuggat för växlingen ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov