Start > Körkortsforum > Från automat körkort -> man…

Från automat körkort -> manuell

Gäst 2019-05-09 03:40 ! Citera #
Jag har automat körkort men jag vill byta till manuel körkort och jag vill köra med handläggare vad ska jag göra?
Gäst 2019-05-09 12:59 ! Citera #
Gäst 2019-05-09
Jag har automat körkort men jag vill byta till manuel körkort och jag vill köra med handläggare vad ska jag göra?
Ge dig ut på vägen och öva :D
Börje Kugg 2019-05-09 14:53 ! Citera #
Gäst 2019-05-09
Ditt existerande B-körkort med villkor automat fungerar som körkortstillstånd.

Och kanske det gamla handledartillståndet fortfarande gäller från när du övningskörde med automat (gäller 5 år från dagen du fick det) - då är det bara leta fram det och sen ut och köra, men gäller det inte längre, eller hade du inget behöver du:

Hitta någon som vill ställa upp som handledare.
ingen introduktionsutbildning krävs för varken dig eller handledare eftersom du redan har B-körkort med villkor automat, men du behöver få din handledare godkänd av Transportsstyrelsen, som sen skickar dig ett handledarbevis.

Personen som ska vara handledare behöver vara minst 24 år och ha haft sitt körkort i 5 år, och det finns krav på att handledaren inte ska haft det återkallat osv.
Batman 2019-05-09 18:29 ! Citera #
Börje Kugg 2018-09-04
Ytterligare detalj:

Blir man godkänd på ett körprov i en manuell bil så räknas inte det ”nya körkortet” som ett nytt utfärdade av ett körkort i juridisk mening, utan man har hävt ett villkor på sitt befintliga. I fysisk form blir det dock ett nytt körkort, som inte har kod 78 på baksidan.

Prövotiden gäller från det datum man klarade ett körprov i en automatväxlad bil.
Stämmer detta?
Börje Kugg 2019-05-09 20:44 ! Citera #
Ja, så fungerar villkor på körkortet.
Genom att godkännas i ett körprov i en manuell tas villkoret om begränsning till automatväxlad bil bort.

Det finns en rad andra villkor också, exempelvis glasögon, sen om man opererar ögonen och får normal syn kan man ansöka om att ta bort villkor om glasögon för att få köra. Då trycks sedan ett nytt körkort om ansökan går igenom, utan villkoret på baksidan.
Gäst 2019-05-10 09:06 ! Citera #
Batman 2019-05-09
Stämmer detta?
Ja, så fick jag också höra när jag hävde villkoret på mitt körkort.
Candid 2019-05-16 10:21 ! Citera #
Hello,

I have an automatic driving license. If I go for the manual test, an do some mistake during the test; for example, a blunder like crossing the red light. Will they revoke my driving license?
Gäst 2019-05-16 11:47 ! Citera #
Candid 2019-05-16
Hello,

I have an automatic driving license. If I go for the manual test, an do some mistake during the test; for example, a blunder like crossing the red light. Will they revoke my driving license?
No i dont think so, but your test will be ended, right there on the spot.
Elias 2019-06-03 11:58 ! Citera #
Börje Kugg 2019-05-09
Ja, så fungerar villkor på körkortet.
Genom att godkännas i ett körprov i en manuell tas villkoret om begränsning till automatväxlad bil bort.

Det finns en rad andra villkor också, exempelvis glasögon, sen om man opererar ögonen och får normal syn kan man ansöka om att ta bort villkor om glasögon för att få köra. Då trycks sedan ett nytt körkort om ansökan går igenom, utan villkoret på baksidan.
Får man en nytt körkort efter?
Gäst 2019-06-03 16:41 ! Citera #
Elias 2019-06-03
Får man en nytt körkort efter?
Ja det får du..
Det är ju en ny behörighet, eller hur?
Alltså får du ett nytt körkort hemskickat till dig..

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 19:53
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor