Start > Körkortsforum > Uppskrivning och uppkörning i …

Uppskrivning och uppkörning i Linköping

TS 2017-06-22 12:21 ! Citera #
Madde 2017-06-21
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Blev ännu mer motiverad nu :lol: har teoriprov om mindre än två veckor och uppkörning om 4 veckor. Är jätte nervös redan. Men försöker bara tänka positivt och visualisera att jag klarar båda delarna och att jag har mitt körkort innan jag går på semester :)
Vad roligt att det kunde komma till nytta för någon! :lol: Man får tänka mycket på att misstag inte är hela världen och att i princip alla kör sämre under uppkörningen på grund av pressen. När jag tänkte mer så struntade jag i att jag gjorde lite misstag på uppkörningen och nervositeten avtog en hel del. Om man blir helt förstörd för att man gör ett småfel i början kan det lätt bli så att man gör fler och fler och så blir man till slut underkänd på riktigt, men om man t ex blinkade lite sent under ett filbyte första gången och sedan gjorde det bra andra gången kan förarprövaren ändå se att man kan det :) Om man sedan skulle bli underkänd så är det inte heller hela världen, så det gäller att hålla sig positiv och bara försöka igen! Jag önskar dig ett jättestort lycka till! Snart har du det! :D
TS 2017-06-22 12:34 ! Citera #
Nick 2017-06-22
Grattis! :)

Men - det är dessvärre visst ytinlärning du förespråkar / ditt studiesätt. Att du har nötat så mycket att du i princip kan det i sömnen betyder inte att du har djupinlärt dig det. Att memorera någonting är inte samma sak som att förstå. När du förstår och kan svara på varför kring kunskapen, då har du djupinlärt dig.

Skillnaden är att, djupinlärning leder till bättre förutsättningar att klara sig säkert i trafiken. Men man lär sig hela tiden - och inget hindrar en från att öppna körkortsboken och reflektera trots att man har körkort.
Tack! :)

Jag kanske inte förklarar tydligt nog. Jag håller absolut med om att det KAN vara ytinlärning att bara memorera svaret på alla frågor här, men det KAN också vara djupinlärning. Det jag säger när jag säger att jag har läst alla förklaringar är att jag också kan förklara själv varför det är på ett visst sätt. Det gör att jag kan ta kunskapen som jag har lärt mig och tillämpa den i andra situationer, t ex på ett kunskapsprov med andra frågor och i praktiken ute i trafiken. Jag har fokuserat på att förstå varför ett visst svar är rätt och vad det fyller för funktion, varför det är djupinlärning. Vissa tror att det inte finns mycket kunskap att hämta genom att göra testproven, men det gör det verkligen. Mitt studiesätt är tillämpat för mig och det är sättet som jag bäst lär mig denna oerhört viktiga teori. Att läsa i boken blir för monotont för mig -> jag kan inte koncentrera mig fullt och glömmer det jag har läst, inklusive alla förklaringar. Att däremot lära sig genom fel och få direkt feedback med förklaring funkar jättebra för mig. När som helst och var som helst kan jag ta upp mobilen och göra ett testprov med valfri mängd frågor. Då lär jag mig varför A är rätt svar och kan återberätta grunden till trafikregeln/säkerhetstänket/miljötänket som gör att A blir rätt svar. :)
TS 2017-06-22 12:35 ! Citera #
Frågorna här är i princip bokens innehåll omvandlat till fråge- och svarsform, varför det kan vara precis lika bra som studieteknik :)
Nick 2017-06-22 15:41 ! Citera #
TS 2017-06-22
Frågorna här är i princip bokens innehåll omvandlat till fråge- och svarsform, varför det kan vara precis lika bra som studieteknik :)
Nej, det är ytinlärning. Du missar mycket viktigt som boken tar upp.

Handet på hjärtat nu utan att fråga någon eller googla, vad är syftet bakom cirkulationsplatser; varför finns dem? Varför inte korsningar?
Nick 2017-06-22 15:48 ! Citera #
Jag vill bara poängtera att detta är en väldigt kortsiktig lösning till ”studieteknik” och man litar på mer på slumpen.

Sedan får väl såklart folk göra som de vill, men det är inte bara en’ själv det påverkar.

Men om du kan komma på en egen förklaring och ge exempel på frågor utan att behöva tänka på det du läst, då är iaf jag nöjd. :) Däremot att det är lika bra som att läsa i bok håller jag inte med om givet att man vet hur man skall läsa kursböcker. Då är skillnaden stor.
Nick 2017-06-22 15:53 ! Citera #
Som studierektorn, också professor, sa inför första kursen: Använd inte kursboken som en uppslagsbok, utan läs den verkligen. Det finns en röd tråd och man får en helt annan förståelse.
TS 2017-06-22 19:23 ! Citera #
Nick 2017-06-22
Nej, det är ytinlärning. Du missar mycket viktigt som boken tar upp.

Handet på hjärtat nu utan att fråga någon eller googla, vad är syftet bakom cirkulationsplatser; varför finns dem? Varför inte korsningar?
Handen på hjärtat utan att ha kollat upp det så finns cirkulationsplatser framför allt för att jämna ut trafikflödet. Korsningar orsaker i regel fler köer. Frågor på det?
TS 2017-06-22 19:25 ! Citera #
Frågan är bara om du har gått igenom precis alla frågor här? ;) Annars kan du ju inte veta hur mycket det täcker.
Nick 2017-06-22 20:45 ! Citera #
TS 2017-06-22
Frågan är bara om du har gått igenom precis alla frågor här? ;) Annars kan du ju inte veta hur mycket det täcker.
Nu kan man ju enkelt anta av rimlighetsskäl att så inte är fallet, men ett stickprov räcker för att fastslå att det inte ersätter kursbok, men kan däremot fungera som ett komplement i ordningen: kursbok -> övningsuppgifter. Jag står fast vid att kursbok är optimalt.

Nu skall vi ta detta från början.

Trådinlägg:
”Tipset är helt enkelt att göra så många frågor att ni kan dem i sömnen. Att läsa i boken är förstås toppen som tillägg.”

Detta föreslår att du rekommenderar ytinlärning; m.a.o. att studera för att klara provet. Man skall memorera frågorna och svaren helt enkelt.

Andra inlägg:
Det är inte ytinlärning att göra så många testprov att jag kan frågorna i sömnen, för dels är reglerna inpräntade i huvudet och dels har jag läst förklaringen till svaret på ALLA frågor.

Du är alltså en maskin i trafiken. Reglerna är inpräntade i huvudet och du har läst förklaringen till frågorna. Detta medför att du handlar slaviskt utan att veta vad eller varför du gör si och så.

Tredje inlägg:
”Jag kanske inte förklarar tydligt nog. Jag håller absolut med om att det KAN vara ytinlärning att bara memorera svaret på alla frågor här, men det KAN också vara djupinlärning. Det jag säger när jag säger att jag har läst alla förklaringar är att jag också kan förklara själv varför det är på ett visst sätt. Det gör att jag kan ta kunskapen som jag har lärt mig och tillämpa den i andra situationer, t ex på ett kunskapsprov med andra frågor och i praktiken ute i trafiken. Jag har fokuserat på att förstå varför ett visst svar är rätt och vad det fyller för funktion, varför det är djupinlärning.”

Här börjar jag gilla mer och mer, men om man förstår något på djupet, så behöver man ju inte memorera frågan och svaret? Då kan man ju svara på frågan utifrån sin förståelse. Boken ger dig inte direkt svar på en viss fråga, utan ger dig ett djup som gör att du kan svara på flertalet frågor automatiskt.

Inser du dock hur din historia har successivt ändrats? Det tipset du gav inledningsvis verkar inte vara så du faktiskt gjorde. Folk kan ha tagit till sig och gjort på samma sätt; memorerat frågor och svar (vilket dessvärre många verkar göra, du är inte ensam).

Nä, länge leve körkortsboken! ;) :D
Nick 2017-06-22 20:47 ! Citera #
(Flertalet frågor + mycket annat)... *

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest