Inget styrker din fantasi om att manuell skulle på något vis vara säkrare. Om så var fallet hade automatbilar förbjudits på grund av nollvisionen.
Den riktiga anledningen är att du vill vara omodern. Var det du, men ljug inte.
Du är så jäkla desperat över att manuell ska på något vis vara direkt eller indirekt bättre. Du talar i nattmössan.
Jag får ständigt motta detta påhopp i dessa debatter om manuell kontra automat; ”att jag är omodern”. Det ironiska i det hela är att, jag i mitt yrke sysslar med just nyutveckling. Om det gör någon skillnad för dig, är jag i grunden utbildad civilingenjör och utöver det läst fördjupande kurser inom bl a AI och fördjupande matematik som stöd (utöver den som ges på programmen). I nyutvecklingen utnyttjar jag även det som anses vara framtiden i teknologi; maskininlärning. Är det jag som är omodern som jobbar på ett världsledande företag där vi tar fram den teknik du använder varje dag? Jag har belägg i mitt påstående för att vi inte är i rätt tid för automatkörkort, vilket jag konstaterat flertal gånger på detta forum.
Sedan för det andra i debatten om manuell vs automat har jag bara uttryckt min personliga åsikt; manuell ÄR bättre och roligare. Detta reflekterar troligtvis mitt djupa långtgående tekniska intresse också. Det som jag, lite skämtsamt skrev, men som inte förstods här om att manuell är säkrare kan man ju alltid diskutera. Men rimligtvis bottnar det i slutändan i förarens kompetens. Jag skyllde aldrig på automat som funktion.
Jag fnissade lite åt nollvision-delen dock. Den adresserar bara uppenbara samband och siffror, annars hade bl a förbjudit mobiltelefonanvändning i bilen helt och hållet, inte lagstiftat det så korkat som man gjort. Jag kan inte minnas uttala mig om några volymer någon gång.