Start > Körkortsforum > Klarat uppkörningen på första …

Klarat uppkörningen på första försöket?

Morbid 2017-04-02 08:51 ! Citera #
gbgbg 2017-04-01
Eftersom alla här verkar gå offtopic skall jag svara dig.

Ja klart det går att klara det på första försöket, gjorde det själv förra veckan. Misslyckas man så är man inte redo, det är liksom så enkelt. Uppkörningen är inte svår alls (så länge du kan köra).

De som kuggar flera gånger i rad är inte redo från första början, och eftersom man helst vill klara det inom två månader så teorin inte löper ut. Stressar man oftast och kör upp veckan efter, men då har man ju oftast inte haft ordentligt med tid att öva. Då hamnar man i en ond spiral, där man bara slösar pengar och tid.

Tycker din lärare att du är redo ( och han/hon är en ärlig person ) så är det bara köra upp och fixa det. Det är väldigt basic saker man gör på uppkörningen.


Detta fick jag göra, jag körde upp i Göteborg:

-säkerhetskontroll
-följa skyltar
-rondell
-parkering där du backar in
-vänster sväng landsväg
-påfart/avfart motorväg
-backning

Som du ser är det grejer som du skall klara av utan problem för att kunna köra bil självständigt. Inget konstigt alls. Självklart var jag nervös innan, men det är bara bra.

Lycka till!
Tack för ditt svar! :)

Har också hört att det inte är jättesvårt, mitt ända ”problem” är inne i stan, men jag ska köra upp kl 9 på morgonen i stan (bor i en jätteliten stad) så det kommer vara nästan helt tomt och jag har bott i staden i många många år så jag vet alla vägar osv! :)

Och landsväg/motorväg har jag absolut inga problem med! Så sålänge jag inte hamnar i någon konstig eller svår situation inne i stan så är jag helt säker på att jag klarar det! :)
Ay 2017-04-02 14:23 ! Citera #
Hahaha vilket sammanträffande! Har också teoriprov den 12, å förarprov den 18. Lycka till!
Ay 2017-04-02 14:23 ! Citera #
Ska dessutom också köra upp kl 9, dock i stockholm
Morbid 2017-04-02 17:21 ! Citera #
Ay 2017-04-02
Hahaha vilket sammanträffande! Har också teoriprov den 12, å förarprov den 18. Lycka till!
Haha ahfan! Jag gör teori i Kristianstad och uppkörning i Hässleholm! :) Perfekt liten skit håla att köra upp i kl 9 på morgonen haha! Kommer inte vara en själ ute! Nu kvittar det ju om det är rusningstrafik eller ej då jag känner mig helt redo och är man redo ska man kunna köra i vilken trafik som helst, men det underlättar ju om det ej är så mycket trafik ute, speciellt när man är nervös osv! :)

Lycka till på dina prov! :D
gbgbg 2017-04-02 19:55 ! Citera #
Morbid 2017-04-02
Tack för ditt svar! :)

Har också hört att det inte är jättesvårt, mitt ända ”problem” är inne i stan, men jag ska köra upp kl 9 på morgonen i stan (bor i en jätteliten stad) så det kommer vara nästan helt tomt och jag har bott i staden i många många år så jag vet alla vägar osv! :)

Och landsväg/motorväg har jag absolut inga problem med! Så sålänge jag inte hamnar i någon konstig eller svår situation inne i stan så är jag helt säker på att jag klarar det! :)
Vet inte hur det är i mindre städer, och det kan mycket väl skifta från gång till gång. Men jag körde aldrig inne i stan, det närmsta jag kom var ett bostadsområde strax utanför. Men att köra i stan är oftast enkelt, man kör ju mycket långsammare. Dock är det mer saker att hålla koll på.
Gäst 2017-04-03 08:45 ! Citera #
Gäst 2017-04-02
Det är logiskt att en akademiker skulle ha lättare för att läsa in teori än någon som inte är det, precis som det är logiskt att en privatist misslyckas mer än körskoleutbildade elever.

Du lever i förnekelse på grund av personliga skäl. Du är en sån som klassiskt ska klanka ner på alla nyttor med högre utbildning och vägrar erkänna dem när de finns. Sluta upp med din anti-intellektualism.
Är du så högutbildad som du vill påskina borde du väl inte ha ett så stort behov av självhävdelse och av att trycka ner andra? Personlig mognad handlar inte enbart om akademiska betyg - långt därifrån... Hoppas du kommer ner på jorden någon gång och inser att du är varken bättre eller sämre än andra, dina betyg till trots.
Gäst 2017-04-04 14:23 ! Citera #
Gäst 2017-03-31
Jag klarade båda delarna på första, men jag var 27 och akademiker när jag tog körkortet så det var lättare för det. Dessutom hade jag körskolelektioner. Rent statistiskt kuggar de som enbart kört privat mer än körskoleutbildade elever. Ju yngre man är desto svårare är det att förstå studietekniker och moget uppförande i trafiken. Plus att ha råd med körlektioner.

Det hjälper om du har ekonomiskt stöd hemifrån om du är ung.
Nu har du inte skrivit om din utbildningssituation men jag hoppas att du fått med allt.

Många försöker köra upp när de inte är redo och därför kuggar de.

Tänk på att du måste visa att du kan hantera en bil korrekt även om andra trafikanter gör fel. På min uppkörning gjorde en annan trafikant fel men jag gjorde rätt beslut genom att inte bidra till den dåliga situation som uppstått.
Ursäkta mig men du snackar så mycket så man spyr!

Bara för man är en akademiker betyder det att man inte har en fördel till att klara körkortet. Finns många som har klarat körkortet utan att gå på högre studier.

Men en del har du rätt i som att man måste vara redo för en uppkörning och teorin innan man gör proven men det fattar väl alla. Man behöver inte vara en akademiker för att förstå det. Känns som du borde rannsaka dig själv med meningen det är en fördel att vara en akademiker när det kommer till att ta ett körkort.
Jimmy 2017-04-04 15:47 ! Citera #
Om jag hade varit nervöst lagd, så hade jag nog inte varit här inne och läst,vi har alla olika föresättningar och bakgrund att förhålla oss till, det ena provet är det andra inte likt så att bilda sig en uppfattning blir liksom obefintlig i detta sammanhang och för övrigt måste säga att körkortsonline är en fantastisk sida /lycka till med ditt körkort
Gäst 2017-04-04 20:10 ! Citera #
Gäst 2017-04-04
Ursäkta mig men du snackar så mycket så man spyr!

Bara för man är en akademiker betyder det att man inte har en fördel till att klara körkortet. Finns många som har klarat körkortet utan att gå på högre studier.

Men en del har du rätt i som att man måste vara redo för en uppkörning och teorin innan man gör proven men det fattar väl alla. Man behöver inte vara en akademiker för att förstå det. Känns som du borde rannsaka dig själv med meningen det är en fördel att vara en akademiker när det kommer till att ta ett körkort.
Ingen av er som säger sådär kan förklara varför att vara akademiker inte hjälper att läsa in körkortsteori. Ni tar upp anekdoter, med antingen ”jag klarade det utan att vara akademiker” eller ”det finns massvis som klarar det utan att vara akademiker”. Det funkar inte. Ni pratar om något som ingen ens har talat emot och ni gör påståenden som inte ens är relevanta. Ingen har sagt att man inte kan klara körkortet utan att vara akdemiker. INGEN. Förstår ni nu?

Det enda jag sagt är att det hjälper att vara akademiker när det gäller att klara körkortsteori, inget annat. Och det är en väleigt logisk slutsats. Sen vad ni vill erkänna eller inte är en annan sak. Sättet ni argumenterar på och tar upp orelevanta saker ger mig intrycket av att ni är extremt unga.

Här är en enkel jämförelse. Folk utan utbildning kan bli höginkomsttagare och folk blir det varje år i Sverige(icke utbildade, klarar körkortsteorin). Men i snitt har utbildade människor inom sitt yrke kortare väg dit av naturliga skäl(de kan mer inom yrket) och fler blir det av logiska skäl.(akademiker i vårt fall som gör körkortsteorin).
Folk som är högutbildade har en fördel inom det de är redan van med. (Studera in teori i vårt fall).
En utan utbildning kan klara sin teori men går en längre väg eftersom de ej är lika van som den andra personen.

Så åter igen, hur är det inte rimligt att påstå att en akademiker har enklare för att läsa in körkortsteori än andra? Kom inte med ”jag klarade det” eller ”jag känner massa...” Det bevisar inget. Vi vet redan att folk kan klara körkortet. Vi talar i snitt och vad som är mest troligt.

Om ni verkligen tror att outbildade människor har precis samma förutsättningar som akademiker och kan matcha en akademiker på den fronten då är ni ute och cyklar.
Tack gode gud! 2017-04-04 20:36 ! Citera #
Gäst 2017-04-04
Ingen av er som säger sådär kan förklara varför att vara akademiker inte hjälper att läsa in körkortsteori. Ni tar upp anekdoter, med antingen ”jag klarade det utan att vara akademiker” eller ”det finns massvis som klarar det utan att vara akademiker”. Det funkar inte. Ni pratar om något som ingen ens har talat emot och ni gör påståenden som inte ens är relevanta. Ingen har sagt att man inte kan klara körkortet utan att vara akdemiker. INGEN. Förstår ni nu?

Det enda jag sagt är att det hjälper att vara akademiker när det gäller att klara körkortsteori, inget annat. Och det är en väleigt logisk slutsats. Sen vad ni vill erkänna eller inte är en annan sak. Sättet ni argumenterar på och tar upp orelevanta saker ger mig intrycket av att ni är extremt unga.

Här är en enkel jämförelse. Folk utan utbildning kan bli höginkomsttagare och folk blir det varje år i Sverige(icke utbildade, klarar körkortsteorin). Men i snitt har utbildade människor inom sitt yrke kortare väg dit av naturliga skäl(de kan mer inom yrket) och fler blir det av logiska skäl.(akademiker i vårt fall som gör körkortsteorin).
Folk som är högutbildade har en fördel inom det de är redan van med. (Studera in teori i vårt fall).
En utan utbildning kan klara sin teori men går en längre väg eftersom de ej är lika van som den andra personen.

Så åter igen, hur är det inte rimligt att påstå att en akademiker har enklare för att läsa in körkortsteori än andra? Kom inte med ”jag klarade det” eller ”jag känner massa...” Det bevisar inget. Vi vet redan att folk kan klara körkortet. Vi talar i snitt och vad som är mest troligt.

Om ni verkligen tror att outbildade människor har precis samma förutsättningar som akademiker och kan matcha en akademiker på den fronten då är ni ute och cyklar.
Tack gode gud att det finns någon likasinnad person här på forumet. Det du säger, att det uppenbarligen är unga människor som vistas på detta forum råder det ingen tvekan om. Detta syns inte minst när de som kuggar sin uppkörning endast anger ett litet fel de gjort eller när de inte själva kan dra relevanta slutsatser.

(Sen att påstå att akademiker inte har ett övertag i form av studieteknik osv det vore en lögn)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov