Start > Körkortsforum > Klarat uppkörningen på första …

Klarat uppkörningen på första försöket?

Morbid 2017-03-31 15:52 ! Citera #
Hej allihopa! Har teoriprov den 12 April och uppkörning den 18 April.

Har tittat runt lite i forumet här mest för att jag är nyfiken på hur det går till och så, har märkt att väldigt många här inne kuggar ett par gånger. Så jag undrar om det finns någon här som har klarat det på första försöket?

Jag har pluggat dag och natt i princip för att klara teorin och har kört så mycket jag kan med min körskolelärare för att klara uppkörningen, det är Väldigt viktigt att jag får mitt körkort den 18e då jag måste ha det till mitt jobb annars kan jag inte jobba kvar, och misslyckas jag på uppkörningen så är det MINST en månads väntetid på att köra upp igen.

Så jag har ganska stor press på mig att klara det, men efter att ha läst här inne blir man ju lite nervös när man ser hur många det är som kuggar, är det som folk inte har pluggat tillräckligt eller är det verkligen så svårt att köra upp?

Jag känner mig säker på min körning och på mina teori kunskaper så jag känner mig verkligen redo, men självklart är man ju ändå ganska nervös ..

Tack på förhand! :)
Hej 2017-03-31 16:03 ! Citera #
Känner du dig redo så är du säkert det ! Har du kört privat lr bara på körskola?
Gäst 2017-03-31 16:55 ! Citera #
Jag klarade båda delarna på första, men jag var 27 och akademiker när jag tog körkortet så det var lättare för det. Dessutom hade jag körskolelektioner. Rent statistiskt kuggar de som enbart kört privat mer än körskoleutbildade elever. Ju yngre man är desto svårare är det att förstå studietekniker och moget uppförande i trafiken. Plus att ha råd med körlektioner.

Det hjälper om du har ekonomiskt stöd hemifrån om du är ung.
Nu har du inte skrivit om din utbildningssituation men jag hoppas att du fått med allt.

Många försöker köra upp när de inte är redo och därför kuggar de.

Tänk på att du måste visa att du kan hantera en bil korrekt även om andra trafikanter gör fel. På min uppkörning gjorde en annan trafikant fel men jag gjorde rätt beslut genom att inte bidra till den dåliga situation som uppstått.
Carolina 2017-03-31 18:02 ! Citera #
Uppkörningen är faktiskt lättare än vad man tror. Det är helheten som räknas och allt behöver inte vara perfekt. Du ska övningsköra med dig själv i två år innan prövotiden går ut.. och det betyder helt enkelt att vi inte är ”bra” bilförare förrän om två år. jag håller helt klart med dem som säger att uppkörningen måste avdramaseras. Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket och hade värsta nojjan över uppkörningen. Lycka till :)
Gäst 2017-03-31 22:02 ! Citera #
Gäst 2017-03-31
Jag klarade båda delarna på första, men jag var 27 och akademiker när jag tog körkortet så det var lättare för det. Dessutom hade jag körskolelektioner. Rent statistiskt kuggar de som enbart kört privat mer än körskoleutbildade elever. Ju yngre man är desto svårare är det att förstå studietekniker och moget uppförande i trafiken. Plus att ha råd med körlektioner.

Det hjälper om du har ekonomiskt stöd hemifrån om du är ung.
Nu har du inte skrivit om din utbildningssituation men jag hoppas att du fått med allt.

Många försöker köra upp när de inte är redo och därför kuggar de.

Tänk på att du måste visa att du kan hantera en bil korrekt även om andra trafikanter gör fel. På min uppkörning gjorde en annan trafikant fel men jag gjorde rätt beslut genom att inte bidra till den dåliga situation som uppstått.
Vad spelar det för roll att du var akademiker?
Jag var arbetslös och skulle börja plugga in gymnasiebetyget, men även jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket, så att du är akademiker betyder inte ett skit i detta sammanhang :)
Morbid 2017-03-31 23:20 ! Citera #
Sitter på min telefon så ska försöka svara allihopa i samma inlägg!

Jag har kört privat när jag var typ 16-17 men inte kört sedan dess (fyller 22 nu i Maj)

Har kört 3 dubbellektioner med min körlärare och han sa att jag kör som en som redan har körkort, MEN jag skulle ta det lite lugnare inne i staden vid korsningar osv för att han tycker jag kommer lite för snabbt fram och inte hinner söka av omgivningen, detta har jag tagit åt mig och jag kommer definitivt köra lite lugnare i staden eller i tätbebyggt område! :)

Ska ta och köra lite med min mamma nu innan uppkörningen så jag hinner öva lite mer!

Nu har jag såklart glömt vad ni andra skrev men ska se om jag kan få med allt haha!

Superbra ekonomi har jag inte, så har inte råd att ta hur många körlektioner som helst men uppkörning och eventuellt omprov ska inte vara något problem! :)

Känner att om jag bara pluggar hårt och övningskör lite mer så ska jag nog klara det!

Skönt att höra att folk säger att det inte ärnså svårt som andra får det att verka, tack så jätte mycket för era svar! :)
Gäst 2017-04-01 08:06 ! Citera #
Gäst 2017-03-31
Vad spelar det för roll att du var akademiker?
Jag var arbetslös och skulle börja plugga in gymnasiebetyget, men även jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket, så att du är akademiker betyder inte ett skit i detta sammanhang :)
Är man akademiker har man generellt lättare för studietekniker eftersom man pluggar på högre nivå.

Det förväntar jag mig inte att du förstår, eftersom du förmodligen inte har en aning om sånt.

Spelar ingen roll om den största losern kan klara sin körkortsteori endå, det är anekdotiskt att ta upp det. Vi pratar generaliserat och vad som är mest troligt. Och alla akademiker har då rimligtvis en fördel eftersom de pluggar mycket.

Faktum är att folk kuggar, och folk kuggar extremt mycket. Det syns på statistiken som de själva lägger ut.
Jag hade satsat 10k på att högutbildade klarar teorin mer än icke-högutbildade, precis som privatister kuggar mer än trafikskoleutbildade elever.
Gäst 2017-04-01 11:50 ! Citera #
Gäst 2017-04-01
Är man akademiker har man generellt lättare för studietekniker eftersom man pluggar på högre nivå.

Det förväntar jag mig inte att du förstår, eftersom du förmodligen inte har en aning om sånt.

Spelar ingen roll om den största losern kan klara sin körkortsteori endå, det är anekdotiskt att ta upp det. Vi pratar generaliserat och vad som är mest troligt. Och alla akademiker har då rimligtvis en fördel eftersom de pluggar mycket.

Faktum är att folk kuggar, och folk kuggar extremt mycket. Det syns på statistiken som de själva lägger ut.
Jag hade satsat 10k på att högutbildade klarar teorin mer än icke-högutbildade, precis som privatister kuggar mer än trafikskoleutbildade elever.
Ditt snack gällande att högutbildade klarar sig bättre än alla andra är bara ren skitsnack..
Däremot vill ni gärna tro att ni är betydligt mycket bättre än alla andra eftersom ni sätter er själva på höga piedestaler, och ni tror att vi ”normala” tittar med avundsjuka ögon på er, men mer fel kan ni inte ha.. Ni är bara pinsamma! :)
Att ta körkort och därmed läsa teori och övningsköra är ingen raketforskning som man behöver ha någon akademikerexamen till för att klara av..

Du har däremot en poäng i att privatister kuggar mer än trafikskoleutbildade elever, men det är dock känt sedan länge att så är fallet. Så du får inte en poäng, du kan få en halv :lol:
gbgbg 2017-04-01 22:07 ! Citera #
Morbid 2017-03-31
Hej allihopa! Har teoriprov den 12 April och uppkörning den 18 April.

Har tittat runt lite i forumet här mest för att jag är nyfiken på hur det går till och så, har märkt att väldigt många här inne kuggar ett par gånger. Så jag undrar om det finns någon här som har klarat det på första försöket?

Jag har pluggat dag och natt i princip för att klara teorin och har kört så mycket jag kan med min körskolelärare för att klara uppkörningen, det är Väldigt viktigt att jag får mitt körkort den 18e då jag måste ha det till mitt jobb annars kan jag inte jobba kvar, och misslyckas jag på uppkörningen så är det MINST en månads väntetid på att köra upp igen.

Så jag har ganska stor press på mig att klara det, men efter att ha läst här inne blir man ju lite nervös när man ser hur många det är som kuggar, är det som folk inte har pluggat tillräckligt eller är det verkligen så svårt att köra upp?

Jag känner mig säker på min körning och på mina teori kunskaper så jag känner mig verkligen redo, men självklart är man ju ändå ganska nervös ..

Tack på förhand! :)
Eftersom alla här verkar gå offtopic skall jag svara dig.

Ja klart det går att klara det på första försöket, gjorde det själv förra veckan. Misslyckas man så är man inte redo, det är liksom så enkelt. Uppkörningen är inte svår alls (så länge du kan köra).

De som kuggar flera gånger i rad är inte redo från första början, och eftersom man helst vill klara det inom två månader så teorin inte löper ut. Stressar man oftast och kör upp veckan efter, men då har man ju oftast inte haft ordentligt med tid att öva. Då hamnar man i en ond spiral, där man bara slösar pengar och tid.

Tycker din lärare att du är redo ( och han/hon är en ärlig person ) så är det bara köra upp och fixa det. Det är väldigt basic saker man gör på uppkörningen.


Detta fick jag göra, jag körde upp i Göteborg:

-säkerhetskontroll
-följa skyltar
-rondell
-parkering där du backar in
-vänster sväng landsväg
-påfart/avfart motorväg
-backning

Som du ser är det grejer som du skall klara av utan problem för att kunna köra bil självständigt. Inget konstigt alls. Självklart var jag nervös innan, men det är bara bra.

Lycka till!
Gäst 2017-04-02 02:35 ! Citera #
Gäst 2017-04-01
Ditt snack gällande att högutbildade klarar sig bättre än alla andra är bara ren skitsnack..
Däremot vill ni gärna tro att ni är betydligt mycket bättre än alla andra eftersom ni sätter er själva på höga piedestaler, och ni tror att vi ”normala” tittar med avundsjuka ögon på er, men mer fel kan ni inte ha.. Ni är bara pinsamma! :)
Att ta körkort och därmed läsa teori och övningsköra är ingen raketforskning som man behöver ha någon akademikerexamen till för att klara av..

Du har däremot en poäng i att privatister kuggar mer än trafikskoleutbildade elever, men det är dock känt sedan länge att så är fallet. Så du får inte en poäng, du kan få en halv :lol:
Det är logiskt att en akademiker skulle ha lättare för att läsa in teori än någon som inte är det, precis som det är logiskt att en privatist misslyckas mer än körskoleutbildade elever.

Du lever i förnekelse på grund av personliga skäl. Du är en sån som klassiskt ska klanka ner på alla nyttor med högre utbildning och vägrar erkänna dem när de finns. Sluta upp med din anti-intellektualism.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor