Start > Körkortsforum > Konstig risketta..

Konstig risketta..

Gäst 2011-07-31 17:58 ! Citera #
Riskettan kan man ju ha olika synpunkter på. Jag tycker den var trist, men jag tror den är nyttig trots allt. Det är viktiga saker som tas upp.
Gäst 2011-07-31 19:51 ! Citera #
När jag var där så fick vi se massor av filmklipp och det var jätte bra, man lärde sig mycket :) jag tycker att det ska vara så för att eleverna ska förstå bättre han ställde även många frågor och fick in alla i diskussionerna.
Gäst 2011-08-01 15:03 ! Citera #
Håller med dig. Det var bra, även om man vet en del så blir det annorlunda när man pratar om det.
Asile 2011-08-17 19:16 ! Citera #
En bra genomförd risketta är verkligen nyttig och nödvändig. En dålig är säkert bara slöseri med tid. Jag tyckte för egen del att det var skitjobbigt, filmerna man fick se var extremt obehagliga, och det var rätt många som inte kunde titta på de värsta skadorna som visades. Läraren som höll i utbildningen var väldigt väldigt bra, han tog det riktigt seriöst och jag tror att det gör nytta på sikt. I alla fall hoppas jag det. Sen är det ju vissa saker som kändes lite fåniga, men jag gissar att delar av riskettan allra mest vänder sig till unga elever,
Gäst 2011-08-18 19:08 ! Citera #
andreas
Ibland får man känslan av att körkortsutbildningarna borde vara skattefinansierat. Slarviga riskettor och lärare med vinstintresse känns inte något vidare i ett samhälle där man mer eller mindre är tvungen att ta körkort.


de håller jag me om, eller så borde den utbildningen ske i skolan då man fortfarande går på plugget och börjat dricka alkohol ( vissa kanske börjar tidigare ) men då får man andå en bättre grund till det hela och då kan läraren eller en trafikskolelärare hålla i det.

Som det ser ut just nu verkar vissa trafikskola dra nytta av det här och skippar det seriösa och säger bara de som e nödvändigt , som alla kanske reda känner till.

Men annars borde trafikverket ha bättre koll på trafikskolorna och kanske göra stickprov för att se vilka som verkligen gör det seriöst.
Gäst 2011-09-02 07:06 ! Citera #
Tycker riskettan är helt onödig. Vad för sten har man levt bakom om man inte har fått exempel på vad som kan hända om man kör påverkad? Alla fick väl gå genom skräckpropagandan i skolan.
mwe 2011-09-02 08:47 ! Citera #
Klagar ni på att riskettan är lätt? Det ska ju inte behöva vara svårt, tanken är i princip bara att visa er hemska bilder på vad som kan hända. Det är inte svårt att peka ögonen ett visst håll, så länge man inte sover. Vad hade kunnat göra utbildningen svårare och varför skulle det vara bra?
bilfrida 2011-09-05 16:38 ! Citera #
Hej!

Trist att höra. Det finns många inkompetenta lärare i såväl skolan som det här.
Själv gick jag en riktigt bra riskutbildning som verkligen vara lärande och rolig!
Om man bor i Södertälje tänkte jag därför tipsa om att gå riskettan på Pedalens Körskola!

Hoppas det kan vara till någon hjälp för någon! Alla borde få gå en bra riskutbildning, särskilt när man måste betala för den och det är obligatoriskt!

Hälsningar Frida
Gäst 2011-09-13 10:41 ! Citera #
När jag gjorde riskettan var det inget som hoppades över. Däremot var det mycket propaganda och läraren rabblade massa ”fakta” som var felaktig eller som det inte finns bevis för. Har hört samma sak från en kompis som gjorde riskettan hos en annan trafikskola. Hon fick hoppa in och rätta lärarens fysikkunskaper och sånt, medan läraren på min risketta hade behövt läsa på lite mer om alkohol och droger.
Dessutom innehåller de inget som man inte redan har hört. Det var ju bara massa tjat om att man inte ska dricka eller knarka i samband med bilkörning. Det finns väl knappast någon som inte har hört det där förut.
Gäst 2011-09-13 19:36 ! Citera #
Min risketta var väldigt bra.

Det var en kille som var nykter alkoholist som höll i den, som faktiskt inte jobbade på körskola, utan han jobbade endast med att åka runt och berätta om riskerna med droger, alkohol och trötthet.

Det var väldigt bra att han kunde använda sig själv som exempel (dåligt exempel) och man kunde verkligen förstå vad han menade och han kunde verkligen förstå vad vi kunde ta åt oss av. Han hade ett väldigt bra upplägg. Han sa såhär: Jag vill ha så lite statistik som möjligt, men det som är nödvändigt måste ju in. Varför jag inte vill ha statistik? Jag har aldrig träffat en människa, NÅGONSIN, som har kunnat känna sig som en procentsiffra. Ingen som kunnat relatera personligt till siffror på en skärm. Istället ska jag ge er nödvändig info och statistik, och så ska vi prata om riktiga människor, de som blev en procentsiffra till slut. De som dog, eller de som dödade. De skadade, och familjer till offren.

Jag tycker det var väldigt väldigt bra och jag kan ärligt säga att det inte finns någon situation. Någonsin. Där jag skulle sätta mig bakom ratten med alkohol i kroppen.

Trötthet däremot är ju farligast! Den kommer ju smygande.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov