Start > Körkortsforum > Konstig risketta..

Konstig risketta..

Gäst 2011-01-25 03:25 ! Citera #
Jag tycker definitivt inte det är konstigt att körskolorna håller riskettan. Är övertygad om att det är väldigt viktigt att kunniga inom området upplyser eleverna om vilka faror som kan uppkomma i samband med alkohol i trafiken, trötthet och dylikt. Hur det påverkar människans körsätt etcetc. :)
louie 2011-01-25 20:02 ! Citera #
Jag tycker att riskettan var bra men lite väl dyr... Viktig information (dock så hade man hört nästan allt förut)!!
mykis 2011-03-28 18:54 ! Citera #
Oj vad konstigt! Min risketta pågick i 4 timmar och var väldigt seriös!
Gäst 2011-04-11 23:19 ! Citera #
Jätte tråkigt är det... En tjej som satt bredvid mig grät som fan halva tiden. Fattar ej varför eg eftersom det är verklighet.
Gäst 2011-04-19 08:44 ! Citera #
Riskettan kan både vara väldigt lärorik eller dess raka motsatts. Jag har dock svårt att tro att några timmars seminarium kommer få nyblivna körkortsinnehavare att inte köra med droger i kroppen. Tror det är en inställning man har sedan innan, den kommer inte ändras av ett seminarium.

Dessutom vet de flesta av oss extremt väl vad som kan hända om man kör drog-/alkoholpåverkad. Kanske skulle vara bättre att istället belysa vad som kan hända om man kör när man egentligen är för trött. Tror de flesta av oss aldrig skulle köra drogpåverkade, medans många kör fast de egentligen är alldeles för trötta..
Gäst 2011-04-19 12:55 ! Citera #
Ja har gått på riskettan och den varade i 3 timmar , den läraren ja hade var skit bra och gick genom allt och i slutet fick vi se en film.

jag betalade 800kr
calle221 2011-04-19 16:37 ! Citera #
Det borde verkligen inte vara tillåtet. Jag tycker det är skitbra att riskettan finns och både läraren och deltagarna borde ta den på allvar. Jag lärde mig massor på min risketta och blev oerhört motiverad att faktiskt inte köra onykter och liknande, på ett helt annat sätt än jag var innan. Konkreta exempel behövs ibland för att budskap ska nå fram.

Om du tyckte att läraren var dålig och budskapet otydligt så skulle jag nästan rekommendera dig att gå så långt att du går den en gång till, och hoppas på en bra lärare. Jag hade en superbra lärare på Gillinge och det förändrade verkligen mitt sätt att se på bildkörning och dess risker.

Min risketta var lite drygt 3,5 timmar lång, med en fikapaus i mitten.
Gäst 2011-05-24 15:19 ! Citera #
Tråkigt att det är så många som haft en dålig erfarenhet av riskettan.
Min upplevelse av det hela var att det var en mkt nyttig halvdag som upplyste framförallt vikten av att inte köra trött/sömnig.
(Det känns som att rattfylla/drograttfylla har en större självklarthet som ett ”nej” i våra hjärnor än tröttheten, när det egentligen kan sluta precis lika illa.)

Fingers crossed att ni som ännu inte gjort kursen har turen att få bra handledare och en grupp som får fram bra samtal kring ämnena.
Gäst 2011-07-18 00:09 ! Citera #
Hade en helt okej risketta på ca 3,5 timmar. Det märktes på handledaren att han tyckte att kursen i det stora hela var lite onödig, men tycker fortfarande att jag lärde mig en del viktigt. Framför allt detta om sömn, hade ingen aning om att en natts missad sömn påverkar din körning lika mycket som 0.8 promille alkohol i blodet - riktigt obehagligt.

Lät mycket konstigt att din risketta var kortare än de obligatoriska 3 timmarna och dessutom saknade en del information. Man kan ju tycka att trafikskolorna borde inse vikten av att följa riktlinjerna...
malina 2011-07-21 16:57 ! Citera #
Jag tycker riskettan var ganska intressant och väckte en del tankar. Däremot tror jag inte att man behöver 4 timmar för att gå igenom den. Kanske skulle man kunna lägga ihop riskettan och halkan istället så att info om trötthet och alkohol kommer då?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest