Start > Körkortsforum > Konstig risketta..

Konstig risketta..

carter 2009-07-30 17:23 ! Citera #
Är det inte konstigt att körskolorna håller i riskettan? En kompis berättade att hennes risketta gick på två timmar. Borde väll vara olagligt, körläraren pratade fort och hoppade över många av powerpointsidorna, tydligen var det någon film som hon inte lyckades få igång så hon struntade i att visa den. Hon hade sagt att hon inte hade så stor koll på drogerna och frågade eleverna om de visste något, allt var tydligen gissningar och väldigt osäkra sådana. Vet ni hur man får tillstånd till att få hålla i riskettorna? Tror ni att denna läraren bara behövt gå på någon föreläsning för att få tillstånd eller att hon har fått göra tester etc. Känns inte så va?
Gäst 2009-08-03 16:21 ! Citera #
Ja, jag har min risketta på nu på torsdag och är rätt skeptiskt till hela konceptet. Tror helt enkelt inte att två-tre timmars föreläsning om alkohol och trötthet samt några hundralappar ska hjälpa till och minska risktagandet i trafiken.. Är inte överraskad över att din riskutbildning blev halvseriöst genomförd.
Gäst 2009-08-15 21:32 ! Citera #
Kostnaden för riskettan brukar ligga på ungerfär 500kr ;)
andreas 2009-10-26 17:35 ! Citera #
Ibland får man känslan av att körkortsutbildningarna borde vara skattefinansierat. Slarviga riskettor och lärare med vinstintresse känns inte något vidare i ett samhälle där man mer eller mindre är tvungen att ta körkort.
Sonja 2009-11-01 22:49 ! Citera #
Mina vänner gick hos www.riskettan-handledarkurs.se för 400kr. jag gick kursen igår lördag och tyckte var bra.
Vi fick vara med olika värderingsövningar och se både på bilder o filmer. Jag känner mig nöjd med priset och kursen :P
Gäst 2009-11-02 08:34 ! Citera #
Jag tycker helt klart att oavsett det gäller riskutbildningen eller trafikutbildning att om det är något ni tycker trafikskolan gör fel så anmäl det till Transportstyrelsens tillsynsnämnd för trafikskolor.
Finns allt för många oseriösa skolor tyvärr.
Gäst 2009-11-18 10:24 ! Citera #
Jag har gått riskettan! En av de intressantaste lektionerna faktiskt med en väl påläst o utbildad lärare. Vad jag förstod på läraren så har han gått x-antal utbildningar och pluggat på powerpointen som finns som används till undervisningen. Det viktigaste när man gör riskettan är när man diskutterar igenom de olika påståendena, och att läraren vågar fråga alla elever. De kanske inte riktigt vågar säga vad de tycker och då är det bra.

Jag håller med tidigare inlägg om att du ska våga säga till om lektionen inte höll den klass som den borde, annars kommer det ju bara fortsätta och drabba fler elever. Riskettan är mycket bra och ett bra sätt att lära sig mer om alkohol och narkotika i trfiken.
Gäst 2009-11-18 21:23 ! Citera #
Det är helt klart väldigt viktigt att ha en bra påläst lärare som håller i lektionen. Det är ju mycket intressant som tas upp, och om läraren som håller i lektionen inte vet vad han/hon pratar om så går man miste om mycket som kan ha betydelse för om eleven råkar ut för en olycka i framtiden, så en bra lärare är att föredra helt klart, och en självklarhet i mina ögon.

Mvh David
vallen 2010-02-14 19:53 ! Citera #
Jag vet inte om det beror på att den som höll i min kurs var väldigt dålig eller vad det var men riskettan känns helt bortkastat! Vi gjorde absolut ingenting, vi fick någon liten bok som vi skulle läsa igenom och sen fick vi se någon liten film och sen var det slut. Kan inte hjälpa att jag känner mig lite lurad. Hoppas verkligen inte att det är så här överallt!
Gäst 2010-02-17 17:18 ! Citera #
Jag var faktiskt med om liknande, vår lärare hoppade också över en hel del powerpoint-sidor. MEN, budskapet framgick väldigt tydligt ändå, och jag tyckte man lärde sig mycket trots att läraren hoppade över några sidor, och jag känner inte mig missnöjd med utbildningen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov