Start > Körkortsforum > STR Elevcentralen, räcker det?

STR Elevcentralen, räcker det?

krill 2015-12-15 16:41 ! Citera #
Hade mitt prov 10:00 idag.
Har bara kört online prov (här) samt elevcentralen.
På elevcentralen körde jag alla sektioner 4-5 gånger samt slutprov.
Jag hade 62 / 65 rätt.

För att summera; det var väldigt snarlika frågor.
Frågorna var formulerade på samma sätt som på elevcentralen och man kunde i 9 / 10 fall utesluta 2 alternativ eller fler. Dock var det väldigt mycket detaljfrågor, så mitt tips är att fortsätta köra frågorna på elevcentralen men följ upp och skriv ner det man är lite osäker på och kolla dig själv.
Gäst 2015-12-15 22:15 ! Citera #
Gäst 2015-12-15
Om du är klar för uppkörningen så behöver du inga tips, du ska då redan vara så pass kunnig för att kunna hantera bilen samt följa trafikreglerna :D
Herregud vilken bitter människa du verkar vara!

Tips kan vara att inte äta för tungt innan uppkörning då man kan bli trött, eller att ta en körlektionen innan uppkörningen så att nervositeten släpper. Lyssna inte på ovanstående, man kan följa trafikreglerna ÄVEN fast man är nervös ;)
Yajirou 2015-12-15 23:17 ! Citera #
Det bästa tipset jag har till er som ska köra upp är:

1. Precis som den ovanstående nämnde. Undvik fet mat och ät en sallad och drick vatten.

2. Djupa andetag. Medans du väntar på inspektören, börja ta djupa andetag. När du väl stigit in i bilen och ska starta. Börja med ett djupt andetag innan du starta motorn.

3. Sträck på nacken så du får mer blod i huvudet innan körningen. Då slipper du vara stel.

4. Titta backspegeln ofta. Inte för ofta dock, Mest innan du ska börja bromsa samt varje 10 - 15 sekunder kan du ta din blick upp i spegeln.

5. Sidospeglarna ska du mestadels bara bry dig om när du svänger/byter körfält. Fast de kan du också ta en titt på då och då vid lägre farter/köer pga ” dessa osynliga” cyklisterna som kan komma vid sidan av bilen.

6. Försök prata med inspektören. Småprat kan få dig att lugna ner dig samt inte känna dig stressig eller nervös.

7. Försök hålla blicken långt fram i körningen. Inte enkelt för de nya förarna men bra att öva redan vid trafikskolor och privatkörningar. Inspektören kan se om du tittar neråt t.ex. på bilen framför dig. Du blir inte kuggad av detta dock.

8. Håll avståndet. Undvik att köra nära bilarna men håll hastigheten.

9. Kör miljövänligt. Skippa växlar vid t.ex. motorvägsinfarter eller nerförsbackar. Motorbromsa så mycket du kan.

10. Var dig själv. Försök inte göra något du inte klarar av. Använd alla dina kunskaper du fått från trafikskolan. (Om du kört endast med föräldrar kan detta bli svårare då regler som föräldrar med mera påpekar har ofta ändrats samt att de själva inte har de bästa kunskaperna.)
Gäst 2015-12-16 07:19 ! Citera #
Jag skrev in mig på trafikskolan i april och började läsa lite sporadiskt i boken. Pluggade inte jättemycket under sommaren utan tog det ganska lugnt parallellt som jag tog några körlektioner på trafikskolan samt körde lite hemma.

Sedan i september trappade jag upp körandet, tog 1-2 dubbellektioner per vecka. I mitten av september bokades teori och uppkörning (18-19 nov) och under de 8 veckorna läste jag boken pärm till pärm och gjorde tester. När det var 3 veckor kvar började jag göra TP-testerna. Sista veckan fokuserade jag mig på sammanfattningsboken Pluggis och gjorde tester blandat.

Skrev 63/65 och klarade uppkörningen på första försöket. Jag som alltid trott jag skulle vara kräknervös var ändå rätt lugn och fick världens lugnaste och trevligaste förarprövare som tog ner nervositeten rejält bara genom sitt lugn. Och körlektionen som jag hade direkt före var också toppen.

Kan så här 1 månad senare knappt fatta att jag lyckades, har alltid varit så rädd för att köra bil. Därför drog det ut på tiden, är 38 år. Kämpa på alla, kan jag så kan ni!
Gäst 2015-12-16 12:44 ! Citera #
Gäst 2015-12-15
Herregud vilken bitter människa du verkar vara!

Tips kan vara att inte äta för tungt innan uppkörning då man kan bli trött, eller att ta en körlektionen innan uppkörningen så att nervositeten släpper. Lyssna inte på ovanstående, man kan följa trafikreglerna ÄVEN fast man är nervös ;)
Man ska väl äta det man alltid brukar äta, varför ändra på matvanorna när det annars har fungerat bra?
Gällande körlektion innan uppkörningen är upp till var och en att välja om man känner att man behöver det :)

Vad har trafikreglerna med nervositeten och göra? Självklart kan man köra bra och följa alla regler fast man är nervös :D
Maria 2015-12-16 12:55 ! Citera #
Yajirou 2015-12-15
Det bästa tipset jag har till er som ska köra upp är:

1. Precis som den ovanstående nämnde. Undvik fet mat och ät en sallad och drick vatten.

2. Djupa andetag. Medans du väntar på inspektören, börja ta djupa andetag. När du väl stigit in i bilen och ska starta. Börja med ett djupt andetag innan du starta motorn.

3. Sträck på nacken så du får mer blod i huvudet innan körningen. Då slipper du vara stel.

4. Titta backspegeln ofta. Inte för ofta dock, Mest innan du ska börja bromsa samt varje 10 - 15 sekunder kan du ta din blick upp i spegeln.

5. Sidospeglarna ska du mestadels bara bry dig om när du svänger/byter körfält. Fast de kan du också ta en titt på då och då vid lägre farter/köer pga ” dessa osynliga” cyklisterna som kan komma vid sidan av bilen.

6. Försök prata med inspektören. Småprat kan få dig att lugna ner dig samt inte känna dig stressig eller nervös.

7. Försök hålla blicken långt fram i körningen. Inte enkelt för de nya förarna men bra att öva redan vid trafikskolor och privatkörningar. Inspektören kan se om du tittar neråt t.ex. på bilen framför dig. Du blir inte kuggad av detta dock.

8. Håll avståndet. Undvik att köra nära bilarna men håll hastigheten.

9. Kör miljövänligt. Skippa växlar vid t.ex. motorvägsinfarter eller nerförsbackar. Motorbromsa så mycket du kan.

10. Var dig själv. Försök inte göra något du inte klarar av. Använd alla dina kunskaper du fått från trafikskolan. (Om du kört endast med föräldrar kan detta bli svårare då regler som föräldrar med mera påpekar har ofta ändrats samt att de själva inte har de bästa kunskaperna.)
Läste dina tips och måste säga att på punkt 4 så har du helt fel!!
Man ska kolla i backspegeln betydligt oftare än bara var 10e sekund. Vet du hur mycket som hinner hända bakom dig på 10 sekunder? I stadstrafik så ändras trafiken bakom dig nästan hela tiden med bilar som svänger, cyklister som kommer från tvärgator och alla gående som dyker upp överallt. Så att bara kolla i backspegeln var 10e sekund är inget bra tips.. Man ska ha en rörlig blick hela tiden, och då ska man kolla i alla speglar lika mycket!

Så nu kommer vi in på punkt nummer 5, varför ska ha i princip skita i att titta i sidospeglarna förutom när han svänger? En inspektör ser om du använder dig av alla speglarna lika mycket! Och har man ingen rörlig blick samt kollar i alla speglarna så är risken stor för att man kuggas bara för att man inte har en 100%-ig uppsyn om vad som sker runt ens bil hela tiden. Vilket man inte kan göra om man bara ska följa ditt råd och bara kolla i backspegeln.

Men alla andra tips är bra :)
Yajirou 2015-12-16 19:39 ! Citera #
Hej Maria.

Det beror nog mest även på vem man kört upp med. Men jag klarade båda mina uppkörningar med dessa tips.
Fick köra upp 2 gånger då jag misslyckades med teorin lite för mycket.
Maria 2015-12-16 19:54 ! Citera #
Yajirou 2015-12-16
Hej Maria.

Det beror nog mest även på vem man kört upp med. Men jag klarade båda mina uppkörningar med dessa tips.
Fick köra upp 2 gånger då jag misslyckades med teorin lite för mycket.
Inspektörerna bedömer lika till nästan 98%, så antingen måste du kolla oftare i speglarna än vad du tror att du gör, eller så hade en du en inspektör som bara ville bli klar med din uppkörning så fort som möjligt och inte var lika noga fast dom ska vara det :)

Jag kollar i speglarna nästan var 3e-4e sekund när jag kör i stadstrafik, om jag däremot kör på landsväg så kan det og ta 5-7 sekunder mellan jag kollar alla speglarna :)
Gäst 2016-02-02 14:33 ! Citera #
Hej är det sant att det räcker bara att läsa elevcentral. Jag repetera hela tiden men jag är oroligt om det räcker inte. svar snälla :(
Gäst 2016-02-02 17:26 ! Citera #
Gäst 2016-02-02
Hej är det sant att det räcker bara att läsa elevcentral. Jag repetera hela tiden men jag är oroligt om det räcker inte. svar snälla :(
Nej det inte räcker inte att bara öva på en massa frågor..
Läs boken!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:47
1
I går 20:30
14
2024-05-03 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor