Start > Körkortsforum > Dragläge

Dragläge

Saotomi 2010-05-28 21:38 ! Citera #
Jag fick lära mej genom att stå där det är helt plant och lyfta upp kopplingen tills bilen började rulla (INGEN GAS), då man även höjer koppling så märker man det på varvmätaren (den går ner lite i varv). Det är kanske segt de få första gångerna, men sen blir det lättare och lättare :)
Elin 2010-06-15 15:22 ! Citera #
Tack för beskrivningen Jonna:)
Libanow 2011-03-25 10:38 ! Citera #
Bara höja kopplingen och gasa ;)
Det kan också bero på bilen en skrotig eller ny ;)
Plato2 2011-03-29 17:41 ! Citera #
Jag får nästan aldrig motorstopp och fick det knappt innan heller. Jag tycker ett bra tips till dem som har svårt för dragläge att lyssna på motorn. Att också kombinera detta med att kunna lyfta kopplingen samtidigt som man ger gas gör det lättare att komma in i att hitta dragläge. Sen självklart är det träning som gäller och allt blir lätt när man gör det regelbundet
strikeformation 2011-04-01 14:08 ! Citera #
Jag har nu kommit fram till att man kan komma iväg snabbare genom att ge lite mer gas och sen hålla den stilla. Höj sen kopplingen till dragläget och sen nästan direkt släppa den ännu mer (gasen fortfarande still), sen gasar du. Allt detta på typ 3 sekunder.

Vet inte om det räknas in i ecodriving, men fort går det :)
strikeformation 2011-04-01 14:10 ! Citera #
När ni har lärt er det så efter att ni kommit till dragläget så ska ni släppa kopplingen och ge gas på samma gång.
Gäst 2011-04-17 22:21 ! Citera #
Det är svårare på vissa bilar att hitta dragläge, men vad jag har lärt mig att släppa första biten fort sedan hålla stilla & sedan förflytta foten sakta uppåt. MAn känner ett ”klick” under foten & där skall man vara stilla.
Nikokick1 2011-04-23 15:46 ! Citera #
Hej!

Att hitta ett dragläge var en av dem svårare grejerna för mig, man måste få in en där känslan på det stället som bilen drar iväg på. Sedan när man har hittat det stället så är det inte så svårt att lära sig hur högt du måste höja kopplingen... men allt som allt så beror det också på vad det är för bil man kör eftersom det varierar från bil till bil. Är det en äldre bil så behöver man ge mer grundgas än på dem nyare bilarna och dragläget brukar oftast sitta lite högre upp på dem äldre bilarna också... så det är bara att öva in känslan och sedan kommer det gå lätt som en plätt :D
johanlake 2011-04-27 16:24 ! Citera #
Dragläge tar ett tag att lära sig men det går fint när man fått in rätt känsla i fötterna :)
LimeHurricane 2011-06-14 14:15 ! Citera #
patohls
Hej

Jag skulle väldigt gärna vilja ha bra tips på hur man får bättre kontroll på dragläget. Får aldrig motorstopp längre men det tar ju ett par sekunder innan man rullar iväg. Vill vid grönt lyse t.ex. bara åka. Vet att det kommer med tiden men har mest fått pröva mig fram utan något tips. Ska snart börja i trafikskolan men vore som sagt tacksam för alla möjliga råd. Vissa hävdar att de har konstant gas o reglerar farten med kopplingen medan andra pratar om ett samspel.
/ Patrik

Vid trafikljus brukar jag försöka hitta dragläget redan vid gult, så att man inte behöver krångla med det när det väl blir grönt (oftast så hinner man inte rulla mer än några cm när det är gult).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov