Start > Körkortsforum > Dragläge

Dragläge

Fisken 2009-07-08 19:57 ! Citera #
Övning, övning, övning.. :P
Vekling 2009-07-09 12:57 ! Citera #
Det handlar mycket om övning som sagt. Jag har ett hett tips för att träna dragläge i t.ex. en uppförsbacke. Detta gör du genom att du står stilla i baken och fångar upp bilen i dragläget, när du sedan står helt stilla trycker du ner kopplingen för att sedan ”fånga” upp bilen igen genom att hitta dragläge. Nötte detta sätt tillsammans med mängder av krypkörning i ett flertal veckor och nu sitter det nästan som ett smäck.. Så det är bara öva, det lönar sig! 8-)


- Vekling
henk 2009-07-11 12:59 ! Citera #
Det gäller att dra upp kopplingen mycket försiktigt så att man inte får motorstopp. samtidigt ger du en jämn gas, lyssna på ljudet. ger det för lite gas samtidigt som du drar upp kopplingen för fort riskerar du motorstopp
strike_formation 2009-07-28 15:02 ! Citera #
Men kan man vråla hur mycket som helst med gasen och sen höja kopplingen? Vad är ungefärligt varvtal?
Gäst 2009-08-01 13:58 ! Citera #
Det är absolut ett samspel! Om du står i en korsning, grönt ljus, och du börjar trycka lite lugnt på gasen så måste du ta upp kopplingen långsamma. Om du istället gasar på lite mer kan du dra upp kopplingen i ett högre tempo! Om du står vid ett rödljus någon gång och kollar på när bilarna startar kan man nästan se ibland hur nosen reser sig lite för att dom drar på så bra :)
Gäst 2009-08-22 22:37 ! Citera #
Tackar för alla svar jag fått här =) Har nu tagit 2 lektioner i skolan och det flyter på bra. Måste bara öka körandet hemma så ska det här gå fin fint. Tränar inte alls mycket dragläge där faktiskt. Känner mig inte helt hundra på det men oftast kommer jag iväg fint så antar att det bara är och fortsätta så det sätter sig. Ska fortsätta en del med start i backe hemma ändå, just för att bli ännu säkrare. Hoppas på att ta kortet innan jul men vi får väl se om jag lyckas med det. Lycka till alla andra som jobbar med det =).
DennisCM 2009-09-28 10:56 ! Citera #
Hej, jag hade också det problemet innan.
Det är en vanesak som du måste nöta in för att lära dig, det jag kan rekommendera är att köra till något ställe där det inte finns trafik och öva tills det sitter :)
Gäst 2009-10-06 19:30 ! Citera #
För att inte få motorstopp ska ni ha lite grundgas och samtidigt höja kopplingen till dragläget, höj sen 1 mm till samtidigt som ni trampar mer på gasen. Då kommer bilen att röra sig med lite acceleration och inget mer motorstopp! :D
Gäst 2009-10-18 22:26 ! Citera #
Jag brukar ha foten på kopplingen och bromsen o när ja känner att bilen vill röra på sig när ja släpper sakta på koppligen så släpper ja foten direkt från bromsen o ger gas. funkar suveränt
sheejtan 2009-10-18 22:28 ! Citera #
Jag brukar ha foten på kopplingen och bromsen o när ja känner att bilen vill röra på sig när ja släpper sakta på koppligen så släpper ja foten direkt från bromsen o ger gas. funkar suveränt

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor