Start > Körkortsforum > Dragläge

Dragläge

patohls 2009-06-24 14:06 ! Citera #
Hej

Jag skulle väldigt gärna vilja ha bra tips på hur man får bättre kontroll på dragläget. Får aldrig motorstopp längre men det tar ju ett par sekunder innan man rullar iväg. Vill vid grönt lyse t.ex. bara åka. Vet att det kommer med tiden men har mest fått pröva mig fram utan något tips. Ska snart börja i trafikskolan men vore som sagt tacksam för alla möjliga råd. Vissa hävdar att de har konstant gas o reglerar farten med kopplingen medan andra pratar om ett samspel.
/ Patrik
Slashing 2009-06-24 19:59 ! Citera #
Ja det enda tipset jag kan ge dig är att kanske yttligare träna vidare på t.ex krypkörningen. Där får du ju lära dig att känna det väldigt bra. Sen att kanske på en sträcka stanna och starta upprepade gånger för att verkligen nöta in allt!
Gäst 2009-06-26 14:42 ! Citera #
Jo det börjar komma allt mer. Träning ger färdighet, så är det. Grejen är den att jag har hört folk göra på lite olika sätt, ska bli intressant och höra vad trafikläraren kommer säga. Men för mig fungerar det allt bättre då jag fokuserar på och ta det lugnt och helt enkelt släppa båda pedalerna samtidigt.
Gäst 2009-06-30 14:34 ! Citera #
Om du tränar att dra kopplingen snabbare upp till dragläget så går det lite fortare men sen så rikserar du att få motorstopp. Ett tips är att när du har rödljus framför dig och du väntar, så när den växlat till gult så höjer du pedalen till dragläget och sen när den blir grön så äre bara att ge gas och släppa på kopplingen.
Gäst 2009-07-02 16:12 ! Citera #
Det gäller att dra upp kopplingen mycket försiktigt så att man inte får motorstopp. samtidigt ger du en jämn gas, lyssna på ljudet. ger det för lite gas samtidigt som du drar upp kopplingen för fort riskerar du motorstopp. precis som nån skrev innan; om du står vid ett trafikljus, passa på att hitta dragläget medan det är gult så kan du åka iväg så fort det slår om.
motorstopp är dock inte hela världen, även erfarna förare får det ibland har jag hört ;)
Gäst 2009-07-04 12:29 ! Citera #
De där med dragläget kan vara så svårt ibland. Har kört audi nu i 3 veckor, vet exakt var dragläget ligger, men när jag utförde halktestet ( i torsdags ) fick vi istället köra golfbilar. Sh1t, var svårt det var, fick motorstopp flera gånger (3 om jag minns rätt). Men övning ger färdighet. Be din lärare köra dig till ett säkert ställe, och krypkör där så du får lära känna bilen bättre (om han inte nu gör det). Lycka till!
kozlov 2009-07-06 11:16 ! Citera #
Det är bara att nöta på och prova köra olika bilar kan också vara ett tips
Gäst 2009-07-07 18:54 ! Citera #
Bara att träna lite krypkörning och start i bake så ordnar de sig :)
jonn4_ 2009-07-08 15:05 ! Citera #
Hej

Felet är kanske att du ger för lite gas!

Man reglerar farten med kopplingen och inte med gaspedalen, låter inte så logiskt men så är det. Det kommer du få lära dig när du börjar köra med trafikskolan.

Ett tipps, träna mycket på start i backe. Håll jämn gas och rör bara kopplingen. om du rullar framåt sänk kopplingen lite tills du står helt stilla. Då du står still, höj kopplingen och rulla fram ett par meter för att sedan fånga upp bilen igen med kopplingen. använd inte bromsen och håll hela tiden jämn gas. Du ska höra motorn jobba och det får låta! :) Var inte rädd om det ”brummar” på lite granna,

Alltså:
* motlut
* Jämn gas
* Jobba bara med kopplingen
* Ingen broms
* Stå till med bilen sedan rulla fram några meter och börja om

Hoppas att det går bra för dig!

/ Jonna
Gäst 2009-07-08 16:41 ! Citera #
Det tog mig ganska lång tid innan jag hittade dragläget. Men prova testa 1 ca 10 min flera gånger så kan jag garantera att du kommer hitta den och väldigt sällan få motorstopp igen pga detta

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo