Start > Körkortsforum > Dragläge

Dragläge

Gäst 2009-11-02 16:57 ! Citera #
Hej!

Jag har lärt mig att man först tar upp foten från kopplingen, inte hela foten utan så att hälen ska vara i luften, du hör även det på motorn när du har fångat upp dragläget, sen ska du gasa så att du får till 10 till 15 km/h :lol:
Sminy 2009-11-17 01:00 ! Citera #
Ett bra tips är att hitta en avlägsen brant uppförsbacke, stanna och stäng av motorn mitt i backen, dra åt handbromsen, starta motorn lägg i ettan hitta dragläge dra ur handbromsen och stå still i backen utan att använda någon form utav broms, (detta kanske inte är det bästa för bilen, men det är ett bra sätt att lära sig känna dragläget)
Gäst 2009-11-18 21:30 ! Citera #
Att hitta dragläget kan vara en konst, men då du väl fått in det så kommer det hjälpa dig mycket, framförallt i start i backe, men även i andra viktiga situationer. Att slippa motorstopp stup i kvarten är ju även det en fröjd.

Ett tips är att krypköra mycket och lära sig känna dragläget, då du sen vant dig vid det kan du testa att starta i backe för att ännu bättre få koll på när bilen står helt stilla med endast dragläget, efter det så bör det inte vara några problem att undvika motorstopp och även att starta i backe :)

Lycka till!

Mvh David
mattias 2009-11-28 13:59 ! Citera #
Gör som så att du tränar just detta. Jag tog mig ut på en grusväg på landet och startade stannade startade stannade tills jag kände jag kunde. Det gäller ju att utforska lite själv. Men tips är väll att helt enkelt inte stanna innan ett trafiklyse krypkör fram. Hörde nån som påstod att 150m innan ett rödljus är det lagom att börja släppa gasen och sedan börja motorbromsa. Men det är ju lite bil till bil så det gäller väll att träna mycket och finna känslan.

/mattias
annica 2010-01-31 17:51 ! Citera #
Tycker det är svårare att känna/höra när man har dubbbdäck och det är så mycket annat som liksom knastrar men det kanske bara är jag. (Försöker lära mig genom att lyssna på min sambos förklaringar så det är därför jag lyssnar efter det).
Annars är det väl egentligen bara att öva... Dock har vi ingen bra backe hemma så det lär bli stressigt var jag än ska börja öva på.
Nolltretretton 2010-04-04 18:23 ! Citera #
Jag har kört många olika bilar, det är olika svårt att hitta dragläget på olika bilar men man brukar vänja sig ganska snabbt. Det är en vanesak, när man väl har hållt på ett tag så lär man sig. Så var det för mig iallafall.
ernerhaav 2010-04-14 19:39 ! Citera #
Det bästa tipset är att köra så mycket som möjligt. bara nöta och nöta. det kommer, tro de eller ej
sarah 2010-04-28 17:57 ! Citera #
Har samma problem, som personen som skickat inlägge. Tips?
Mysig 2010-05-08 14:27 ! Citera #
Mycket grundgas spec på äldre bilar!!!
Argbigga 2010-05-13 22:14 ! Citera #
Åh detta var ett av mina största problem! Jag håller med de andra att det är övning som gäller, det är på det sättet man lär sig! Men sedan har jag även lärt mig att lyssna på bilen och motorn, och även känna det i kroppen - för det gör man faktiskt! Sedan är det ju väldigt olika vilken bil man kör, detta kan vara riktigt problematiskt! Tyckte att det var riktigt jobbigt att skifta från bilen hemma och bilen på körskolan ideligen (stor bensindriven bil hemma, liten dieselgolf på körskolan). Men mitt tips är att öva öva öva och framförallt lyssna och känn motorljudet, det funkar i många lägen, inte minst vid val av fel växel :P

/en som råkat ut för det mesta

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo