Start > Körkortsforum > Aldrig kört bil....

Aldrig kört bil....

calle221 2011-04-19 15:59 ! Citera #
Måste instämma med någon här ovan, jag själv tyckte att det väl väldigt skönt att börja privat med någon man är ganska trygg med och utan den där ”pengarna rinner iväg”-tidspressen som man kan uppleva hos körskolor. En klassiker som funkade för mig och många jag känner är att åka till någon stor parkering på kvällen då det inte är några bilar, så man kan åka runt utan hinder och känna på ratt, gas och växellåda utan att riskera att köra på något.

Jag har kört privat nu i ett halvår och tog nyligen min första körlektion eftersom att jag ville veta vad jag ska träna extra på nu när uppkörning nalkas.
Badboll 2011-05-12 18:29 ! Citera #
Jag tycker att du ska prova att köra hemma först, och se hur det känns. Kanske är mamma eller pappa jätteduktig på att förklara, och då är svaret givet. Men om du känner att det bara blir bråk och tjafs, är det kanske bättre att gå till körskolan först :)
MBD 2011-06-03 11:44 ! Citera #
Jag körde ett par gånger med handledare innan jag tog första körlektionen på trafikskola. Så här efteråt önskar jag att jag hade kört mer privat i början, eftersom mycket tid på skolan gick åt till grundläggande saker. Ecodriving hade jag inte koll på, så det är ett tips att läsa upp om det med sin privata handledare.

Efter de första månaderna har jag knappt kört privat alls, vilket är synd, för även om jag tagit många lektioner på skolan är det bra att få rutin på körningen därhemma. En kombination är nog bäst, men det beror så klart på handledaren också.
Crim 2011-06-30 23:30 ! Citera #
Tycker du bör börja privat om du bor på en läglig plats som t.ex landet då det är lugnare vägar och lättare att köra på. Men bor du i en stad så tycker jag att börja med lektioner låter som en mycket klok idé. Va inte nojig eller stressa upp dig när du ska köra första gången dock, ta det lugnt och sansat så inte olyckor inträffar! Det är även mycket roligare om man är lugn!
Gäst 2011-07-10 14:23 ! Citera #
Till en början tycker jag att du (om du har möjligthet) övningskör privat för att lära dig hur bilen fungerar m.m. När du sedan har kommit ut i trafiken och är lite mer van med att hantera och manövrera ratten så kan jag rekommendera dig att du skriver upp dig i någon trafikskola där du kan lära dig lite ytterligare hur du ska behärska dig i trafiken och sedan mängdträna hemma på det som du har lärt dig i skolan. Det är alltid bäst att kombinera tycker jag! :)
antew 2011-07-11 19:22 ! Citera #
Jag själv började köra hemma med automat bil, och det ångrar jag inte. Man kände sig trygg och jag var inte alls nervös. Så jag skulle tipsa dig om att börja så!
Gäst 2011-09-19 13:53 ! Citera #
Fixa manövreringen privat och resten på körskola är mitt tips.
Gäst 2011-11-22 12:19 ! Citera #
Hej! I början tycker jag att du ska börja övningsköra privat, sedan när du har byggt upp en bas av erfarenhet samt att du har blivit lite bättre, gör inte så många misstag o.s.v

Sedan kan du om du vill köra med trafikskola, men ta en lärare som du tycker är bra, så inte du slösar dina pengar i onödan!

MVH
Ebboba 2011-12-25 23:13 ! Citera #
Det beror ju helt på din livssituaion. Bor du kvar hos dina föräldrar eller har en sambo som du kan övningsköra med är det bäst att kombinera att övningsköra privat med trafikskola. Har du ingen att övningsköra med, eller har små barn som du inte kan hitta barnvakt till så satsa fullt ut på trafikskola så att du kan få ditt kort :)
Gäst 2019-09-28 21:12 ! Citera #
Gäst 2009-06-10
Tänkte höra med er vad ni tycker det är bäst att börja med eftersom jag aldig suttit bakom ratten.
Ska jag börja övningsköra privat eller med en trafikskola? vad är för och nackdelarna?

Tacksam för svar...
Jag hade de första lektioner i privat körning av en mamma och son de aldrig kört bil innan, jag började med att visa hur man kopplar, dragläget lägga i 1 ans växel och ge gas, det visade jag först, sedan fick de försöka efter hand, jag sa att de ska känna avslappade och vi tar det lugnt, alla gör sina fel i början, det blev en del motorstopp, men efter c;a 15 minuter börjar det fungera bra, vi fortsatte med stanna mjukt starta, de fick de hålla på och efter 40 minuter gick det kanonbra för dem båda två, de fick mycket beröm, och de sa att jag var så lugn och bra lärare, de kände sig trygga, jag brusar aldrig upp. så de kommer bli efter fin träning kommer de bli duktiga bilförare, det lovar jag, jag kan rekommendera skaffa en lugn privat kör lärare, så kommer det gå fint. Några frågor, får ni höra av er till mej.
Lycka till.
Hasse

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor