Start > Körkortsforum > Aldrig kört bil....

Aldrig kört bil....

Gäst 2009-06-10 15:28 ! Citera #
Tänkte höra med er vad ni tycker det är bäst att börja med eftersom jag aldig suttit bakom ratten.
Ska jag börja övningsköra privat eller med en trafikskola? vad är för och nackdelarna?

Tacksam för svar...
Gäst 2009-06-16 21:03 ! Citera #
Tänkte höra med er vad ni tycker det är bäst att börja med eftersom jag aldig suttit bakom ratten.
Ska jag börja övningsköra privat eller med en trafikskola? vad är för och nackdelarna?

Tacksam för svar...

nackdelarna med trafikskola är att dem kommer ta en mängd av pengar i onöd och övningsköra privat är bra, kör några timmer på dag så kan du köra bil i några dar. lycka till
Rossi 2009-06-17 01:27 ! Citera #
Du bör absolut göra en kombination! Med föräldrar eller en äldre vän/släkt som handledare för att lära dig grunderna, helst på en stor, öppen asfalterad yta. Att lära sig grunderna hos en trafikskola går varken snabbare eller är någotsånär ekonomiskt som att köra privat.

När du väl kan växla O.K., och klara de övriga grunderna kan det vara värt att börja på trafikskola. Det är mer ekonomiskt.

Jag håller just på med mitt MC-kort (behörighet A begr.) och på trafikskolan jag går på så var det en tjej som aldrig tidigare suttit på en MC som tog lektioner! Snacka om slöseri med pengar (kostar 1000 kronor per lektion)! Hellre då att man köper en moped som man först tränar på, för att sedan sälja. Mer ekonomiskt, roligare och smartare.

Lycka till med körkortet!

Mvh
/Rossi
Gäst 2009-06-18 14:34 ! Citera #
Tycker också att du ska börja övningsköra privat med en handledare tills du kan grunderna.
Du tjänar mer på de än att ta fler körlektioner ibörjan.
Gäst 2009-06-21 13:27 ! Citera #
Har du inga kunskaper om körning så tycker jag att det är bäst om du börjar med en simulator, köp en g25 ratt (den har koppling och en 6-växlad låda) priset på de ligger runt 2000 och den hjälper dig mycket, som att hitta dragläget med kopplingen. fördelen med simulatorn är att du inte bränner kopplingen på bilen som du ska köra med sen (jag började med ratten, sen fick jag beröm av min körskolerärare :D )
Slashing 2009-06-22 01:14 ! Citera #
Jag tyckte personligen att köra privat var det bästa. Då kan du köra med någon du är bekväm med, du behöver inte lära dig växla, gasa, koppla, krypköra ellet vad det nu är medans klockan tickar och pengarna rinner iväg. När du börjar känna dig bekväm i bilen kanske det är dags för körskola för att få mer överblick om vad som krävs för att klara uppkörning osv.
patohls 2009-06-26 15:10 ! Citera #
Det bästa verkar ju vara att kombinera. Börja på en parkering och lär dig grunderna. När du sedan börjar köra på vägarna så bör du även ta ett par lektioner för att lära dig det som behövs för att klara en uppkörning.
Gäst 2009-06-30 14:24 ! Citera #
Jag började övningsköra privat för att lära mig hur man kör, sen så tycker jag du ska gå på körskola och ta ett par lektioner för att lära dig hur man ”ska” köra. Jag ska snart ha 5 lektioner på skolan och boka för uppkörning som privatist, då jag förmodar att man inte klarar alla de olika moment som skolan har uppsatt på fem lektioner.

Som sagt så börja att träna mycket privat tills du och din handledare märker att du kör tillräckligt bra att du kan finlira på körskola.
nicholas 2009-07-04 21:41 ! Citera #
Kör privat tills du kan ”köra”, sen när du kan växla och så, då tycker jag att du kan ta några privatlektioner.
Gäst 2009-07-10 14:56 ! Citera #
Tills för 2 dagar sedan hade jag aldrig ens provkört en bil, jag satt jag själv och kollade i detta forum om hur det är att köra första gången, tips etc och jag var supernervös innan men nu har jag varit ute 2 ggr och det är sååååå kul!!! Så fort du sätter dig bakom ratten kommer nervositeten släppa jag lovar dig. Jag har som sagt aldrig provkört eller ens suttit bakom en ratt tills för 2 dagar sedan och nu kan jag t.o.m växla, en obeskrivlig känsla!
Det jag kommer fortsätta göra nu är att NÖTA NÖTA NÖTA på stora parkeringar tills jag är helt perfekt och bekväm på fötterna (koppling vs. gas, hitta rätta läget).
Jag kommer att köra på parkeringar så länge som det behövs, nu gick det över förväntan så jag kanske inte behöver vara där så länge till men jag är hellre där på parkeringen en gång för mycket än för lite. Bara att nöta nöta nöta tills det sitter gör ju att man sparar många slantar på trafikskolor sen. Jag kommer oxå göra som de andra rekommenderar, ta körlektioner sen hem och öva på det man gjort där, allt för att få körkortet så billigt som möjligt.
Sätt igång nu det är superkul! ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor