Start > Körkortsforum > Aldrig kört bil....

Aldrig kört bil....

JohSme 2010-11-24 18:47 ! Citera #
Tycker absolut att ni som aldrig tidigare kört en bil ska börja att övningsköra med era föräldrar eller någon annan som ni kan ta handledarkursen med! Sålänge ni inte har mycket pengar som ni gladeligen spenderar på detta. Att man lärt sig hantera en bil, köra, backa, svänga, växla, hitta dragläget och allt sådant som hör till då man rör sig på vägarna gör att man dels slipper ta 5 lektioner bara för att kunna köra och dels gör att när man väl tar lektioner så kan man mycket lättare koncentrera sig på regler, skyltar och allt sånt istället för att tänka på vilken växel man ska ha i eller hur man växlar. Så att köra privat ett tag innan tycker jag absolut att man ska göra om man har den möjligheten, då mest för att lära sig manövrera bilen och känna sig trygg med att sitta bakom ratten. Resten lär man sig bäst hos en trafikskola. Lycka till nu! :)

//JohSme
Poisend 2010-11-25 19:28 ! Citera #
Jag hade bara suttit bakom ratten och kört lite på inhägnat område (de va ett bra tag innan) innan jag började på körskolan, det blev kostsamt då jag fick ta en hel del lektioner och knappt haft möjlighet att köra emellan. Men de funkar och jag har min uppkörning bokad. Men att rekommendera är att köra lite privat hemma innan och sen blanda in körskolan för vad jag tror ger ett bra resultat....

Jag vet andra som också fått ta mycket hjälp av körskolan men de funkar och vi är nära eller ha körkortet :D

Önskar alla lycka till hur ni än gör det :D
Frida S 2011-01-04 10:00 ! Citera #
Privat hade jag rekommenderat till att börja med.. Då kan du lära dig grunderna, såsom att starta och stanna med din handledare, och slippa ”slösa” pengar på detta simpla på en trafikskola. När du sedan känner att du kan grunderna så hade jag nog rekommenderat att ta några lektioner på en trafikskola för att se vad du kan öva på hemma och om de har eventuella tips på hur du kan förbättra din körning.. Detta sättet är enligt mig mest effektivt om man tänker ekonomiskt iallafall.
Lisa M 2011-01-04 13:49 ! Citera #
Att lära sig grunderna privat skulle jag rekommendera. Då kan du förhoppningsvis redan det då du kommer till körskolan. Men bli inte för bekväm och så att du bara vill köra privat för det kan hända att du lär dig ”fel” då och får in det som en vana som därmed kan bli svår att träna bort. Därför skulle jag nog rekommendera dig att så fort du har lärt dig grunderna att söka upp en körskola och börja ta lite lektioner samtidigt som du fortsätter att köra hemma. :)
Gäst 2011-03-01 21:27 ! Citera #
För två veckor sen hade jag heller aldrig kört bil. Jag hade, hör och häpna; aldrig heller ens hållit i en bilnyckel. Två veckor har gått och nu kör jag runt i stan på de största gatorna. Jag kör endast på körskola och tycker att det räcker bra. Det är skönt att veta att det endast är en person som ”formar” mig, då kan det inte bli så mycket fel. För två veckor sen trodde jag aldrig att jag skulle köra i stan, bland andra bilar, men plötsligt händer det! ;)
aaazhyd 2011-03-08 23:23 ! Citera #
Det är så olika, det som är rätt för en person kan vara fel för en annan. Jag kör allt på trafikskola, med överjobbande sambo och småbarn hemma blir det omöjligt eller åtminstone väldigt svårt att övningsköra privat. Skulle förstås passat på när jag var 18, men det är lätt att vara efterklok... ;)

Jag räknar förstås kallt med att det behövs fler lektioner, men skitsamma, det börjar bli helt omöjligt att klara sig utan körkort nu.
Matilda55 2011-03-23 19:58 ! Citera #
Helt klart en kombination av båda! Det upplägg som jag trivs bäst med är att ta körlektioner på körskolan, för att sedan träna på samma saker hemma fram tills nästa körlektion. På så sätt får du ut maximal nytta av båda tillfällena!
Gäst 2011-03-24 15:44 ! Citera #
Hej. Tänkte berätta om hur jag gjorde i början. Första gången jag satt bakom ratten var med min förälder. Där gick vi lugnt igenom koppling, start och stanna. Ja allt det som är väldigt krångligt i början. Det kändes skönt att inte ha någon tidspress som man kan ha på körskolan. Jag lärde mig dessa grunder någorlunda bra, och efter jag hade övat några gånger på det så började jag köra lite på smågator. Efter 10 lektioner hemma bokade jag in en riktig körlektion på körskolan.
Kommer ihåg att jag tyckte det var skönt att ha kört lite hemma så jag i alla fall visste lite om koppling, gas och broms.
Så jag tyckte att det var lagom att köra 10 gånger innan jag började på körskolan, för att sedan kombinera privat och körskola.
Gäst 2011-03-24 15:50 ! Citera #
Hej. Tänkte berätta om hur jag gjorde i början. Första gången jag satt bakom ratten var med min förälder. Där gick vi lugnt igenom koppling, start och stanna. Ja allt det som är väldigt krångligt i början. Det kändes skönt att inte ha någon tidspress som man kan ha på körskolan. Jag lärde mig dessa grunder någorlunda bra, och efter jag hade övat några gånger på det så började jag köra lite på smågator. Efter 10 lektioner hemma bokade jag in en riktig körlektion på körskolan.
Kommer ihåg att jag tyckte det var skönt att ha kört lite hemma så jag i alla fall visste lite om koppling, gas och broms.
Så jag tyckte att det var lagom att köra 10 gånger innan jag började på körskolan, för att sedan kombinera privat och körskola

(Glömde logga in förut så skriver det igen)
Gäst 2011-03-26 22:12 ! Citera #
Själklart är det optimala att få instruktioner från profissionella förare men tyvärr så kostar det en hel del. Körlektionerna är inte bara körning utan mycket prat både före och efter som tar tid. Därför rekomenderar jag dig att börja privat. Komma igång, få grundkunskaperna och lära dig starta bilen och lära känna bilen. När du kommit igång med körningen kan du då ta lektioner.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo